• KlaV

Ny SGI?

Hej!

Jag är student och har en vilande SGI från ett tidigare arbete.

Nu har jag ett extrajobb via en bemanningsfirma där jag fn jobbar mellan 4 och 16 timmar per vecka, men som max blir det nog 8 timmar då vi är flera som delar på tjänsten. Började där i september.
    Hade före det ett extrajobb under ett år, var schemalagd på 14 timmar per månad. Avslutade den anställningen i augusti i år.

Det jag undrar är om detta blir underlag för en ny SGI? Jag har nog redan gått in i väggen och känner att jag bör undersöka vad som gäller.  Smått kontrollbehov och jag förstår inte riktigt infon jag hittar på er hemsida..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-03 23:35
    Tillägg: Det jag menar är att jag kanske måste överge mina studier helt ett tag, dvs utan att få utbetalt från CSN - stressen är för mycket, även om CSN inte säger ett pip om det. Inte säker på att jag är tillbaks lika snabbt som tidigare nämligen..

• Svar på tråden Ny SGI?
  • Försäkringskassan

Hej !

Generellt gäller att om du har en vilande SGI från tidigare arbete så återaktiveras den då du avslutar/avbryter studierna. Den inkomst som du har av extraarbete under studietid ligger till grund för något som kallas studietids-SGI och gäller om du blir sjuk under studietiden.

Jag bifogar en länk med mer information om vad som gäller då du är studerande och blir sjuk.

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/studerande/om_du_blir_sjuk

I detta forum kan vi endast svara på generella frågor. Har du frågor i ett specifikt ärende ber jag dig kontakta oss på kundcenter på telefonnummer 0771-524 524.

Hälsningar
    Melker, handläggare

Svar på tråden Ny SGI?