• Naviair

Tips till julinspirerad lunch

Knivigt att hitta en bra rubrik till denna tråd. 

När det kommer till julen är jag stockkonservativ i det mesta. Julbordet skall innehålla klassiker enbart och nymodigheter göre sig icke besvär...

Från och med i år har vi dock beslutat att lunchen skall vara där förnyelse och experimenterande får finnas. Jag efterlyser därför era bästa tips på smårätter eller huvudrätter/förrätter som kan passa på temat jul men som ändå bryter med traditionerna. Jag har kollat i några julnummer av olika mattidningar och hittat lite men rätt mycket är ju att kasta ned lite brysselkål eller nejlika eller pepparkakskrydda i valfri vardagsmat.

En tanke jag lekt lite med är att låta lunchen vara inspirerad av ett specifikt kök, typ afrikansk jul eller italiensk jul, så har ni tips på sådan meny är jag också tacksamSkrattande

• Svar på tråden Tips till julinspirerad lunch
  • MamaPapa

Är inte riktigt säker på att jag förstår när lunchen är till - själva julafton eller någon annan gång? (själva äter vi julbordet vid 1-tiden fast när jag växte upp var det på kvällen).

Iallafall så i England äter vi kalkon på juldagen (som är dagen då jul firas). Med ugnsrostad potatis, morötter o palsternackor. Brysselkål. Små korvar inlindad i bacon. Stuffingballs. Tranbärssås med portvin. Sky.

• Livlig

Förra året gjorde jag grönkålspaj med valnötter på julbordet. Mycket gott. 

• Naviair
    MamaPapa skrev 2013-11-04 06:57:22 följande:
    Är inte riktigt säker på att jag förstår när lunchen är till - själva julafton eller någon annan gång? (själva äter vi julbordet vid 1-tiden fast när jag växte upp var det på kvällen).

Iallafall så i England äter vi kalkon på juldagen (som är dagen då jul firas). Med ugnsrostad potatis, morötter o palsternackor. Brysselkål. Små korvar inlindad i bacon. Stuffingballs. Tranbärssås med portvin. Sky.
    Nä det är inte lätt - skrev inlägget lite sent och i feberyra - har åkt på influensan. 

Det är på julafton - vi äter lunch vid 12 snåret sedan är det lek och umgänge fram till kalle och därefter ett klassiskt julbord.

Kalkonreceptet åter gott men blir nog lite i maffigaste laget som lunch innan ett julbord på kvällen. Skrattande
  • Naviair
    Livlig skrev 2013-11-04 10:14:22 följande:
    Förra året gjorde jag grönkålspaj med valnötter på julbordet. Mycket gott. 
    Har du receptet? älskar grönkål
  • Livlig

Grönkål och valnötspaj

1stor kvist grönkål, repad 1 dl valnötter, grovthackade 1tomat, i skivor 2 ägg 2 msk vatten Gör en pajdeg, låt vila. Sjud grönkålen i minimalt med vatten – mixa den sedan slät. Lägg grönkål, nötterna och tomaterna i degen. Blanda äggen och vattnet. Häll över. Grädda i 200 grader i cirka 30 grader. Eller tills pajen stannat.

• Jungblom

Har inte lagat det själv ännu men läste förra året om lutfisksufflé som jag tycket lät gott och lite annorlunda gentemot den traditionella lutfisken.

• Naviair
    Jungblom skrev 2013-11-04 11:00:14 följande:
    Har inte lagat det själv ännu men läste förra året om lutfisksufflé som jag tycket lät gott och lite annorlunda gentemot den traditionella lutfisken.
    Låter spännande, minns själv lutfisken vagt från tidig barndom. Den förtjänar kanske att dammas av!
  • Naviair
    Livlig skrev 2013-11-04 10:55:07 följande:
    Grönkål och valnötspaj

1stor kvist grönkål, repad 1 dl valnötter, grovthackade 1tomat, i skivor 2 ägg 2 msk vatten Gör en pajdeg, låt vila. Sjud grönkålen i minimalt med vatten – mixa den sedan slät. Lägg grönkål, nötterna och tomaterna i degen. Blanda äggen och vattnet. Häll över. Grädda i 200 grader i cirka 30 grader. Eller tills pajen stannat.
    Det blir definitivt ett  test av denna paj- stort tack för receptet!
  • MamaPapa
    Naviair skrev 2013-11-04 09:46:44 följande:
    Nä det är inte lätt - skrev inlägget lite sent och i feberyra - har åkt på influensan. 

Det är på julafton - vi äter lunch vid 12 snåret sedan är det lek och umgänge fram till kalle och därefter ett klassiskt julbord.

Kalkonreceptet åter gott men blir nog lite i maffigaste laget som lunch innan ett julbord på kvällen. Skrattande
    Ah då förstår jag. Kalkon passar inte riktigt då kanske. Skulle iallafall undvika för mycket mat - då har man ju ingen aptit senare. Så här är lite lättare förslag:

- Matjessilltårta

- Mackor med tex köttbullar o rödbetssallad eller rökt lax o philadelphia ost

- Kallskuret, sallad o melon

- Tunnbrödsrullar med renstek o pepparrot

- Risgrynsgröt
Svar på tråden Tips till julinspirerad lunch