• Anonym (undrar)

När är det ok att introducera ny partner för barnen?

Hur länge efter separationen tycker ni det är ok att introducera en ny partner för barnen? Jag har en pojke på 5 år och en flicka på 9 år. Min nya kille och jag har känt varandra i snart 3 år nu och barnen är redan förtjusta i honom. Han har hela tiden varit sån som ger barnen mycket uppmärksamhet och har träffat barnen kortare stunder bara kanske 2 gånger i månaden. Ibland när någon annan har kommit över på besök har min son trott han har hört min partners röst och ropar hans namn för att sedan besviket se att det inte var han...vad jag vill förklara är att barnen och min nya har på ett sätt redan en bra relation men jag vet ju att det blir annat när dom för veta att han och jag är tillsammans. Jag och mitt ex separerade 7 månader sedan och jag tycker det funkar så bra det kan gå för barnen med att bo på två ställen. Mitt ex vet inte om att jag träffar den här nya, även om han känner till honom. Jag hade tänkt bjuda hem nya killen på middag på Onsdag med barnen. Kanske jag ska fråga min dotter vad hon tycker om vi ska bjuda hem honom? Eller ska jag bara göra det? Usch känner mej lite nervös...men jag tänkte att det är läge att göra det nu snart eftersom folk i byn börjar prata...tänkte också texta mitt ex å berätta...eller är det inte nödvändigt? Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden När är det ok att introducera ny partner för barnen?
  • SupersurasunkSara

Jag tycker du ska fråga dina barn om ni ska bjuda hem XX på middag. Ni har varit ett par så pass länge nu så jag tror inte det blir något problem. 

• SupersurasunkSara

Sen kan det också vara så att barnen blri svartsjuka när fakta kommer fram, MEN det är inte farligt, visa att du finns där och äslkar dem lika mycket oavsett, de får bara ytterligare en vuxen trygghet som tycker om dem i sitt liv. Se till att du får egentid med dem ibland och att din nya får det ibland (om han vill) och gärna också att du/ni har en i taget ibland om det fungerar med ditt ex eller om ni har en mormor el liknande som kan vara barnvakt åt den andra under tiden.  

• mamaleona

Dom har ju träffat honom redan så mycket. Så vad är skillnaden? Den där biten är ok MEN att ex flytta ihop o spec att skaffa barn ihop tycker jag alldeles för många gör alldeles för fort o sen funderar dom varför det inte blev bra. Levt nyfailjsliv över tio år med mina dina o våra barn. Löns inte o flytta ihop för tidigt före alla är "du" med situationen o innan allas psyke är redo för gemensamt barn går det ofta flera år. För oss tog det fem år. Gör man det långsamt har man större förutsättningar att lyckas. Lycka till.

• Anonym (undrar)

Ok, barnen kommer hit imorgon från mitt ex, då ska jag fråga dom vad dom tycker :) Är nästan säker på att dom kommer å säja JAAA men vi får se antar jag. Är det nörvändigt å texta mitt ex? Vi hade liksom kommit överrens om att vi skulle berätta för den andre först om vi tänkte introducera en ny för barnen. Men nu känner ju min nya kille barnen redan så jag vet inte hur jag ska göra...men jag tänkte att mitt ex lär ju få höra från barnen sedan så kanske bättre å berätta först?

• SupersurasunkSara
    Anonym (undrar) skrev 2013-11-04 08:50:14 följande:
    Ok, barnen kommer hit imorgon från mitt ex, då ska jag fråga dom vad dom tycker :) Är nästan säker på att dom kommer å säja JAAA men vi får se antar jag. Är det nörvändigt å texta mitt ex? Vi hade liksom kommit överrens om att vi skulle berätta för den andre först om vi tänkte introducera en ny för barnen. Men nu känner ju min nya kille barnen redan så jag vet inte hur jag ska göra...men jag tänkte att mitt ex lär ju få höra från barnen sedan så kanske bättre å berätta först?
    Ja att visa vanlig hyfs är det bästa för att detta ska tas väl även av ditt ex

Du kan berätta att du träffat någon och att du kommer att bjuda hem honom på middag. Men berätta även att detta är någon barnen har träffat förut men inte som pojkvän till dig.   

MEN säg inte så till exet om du inte tänker säga till dina barn att: mamma tycker jättemycket om xx och skulle vilja att vi kunde träffa honom ännu mer framöver. Ska vi ta och bärja med att bjuda hem honom på middag? Ni kan bestämma vad vi ska laga för mat och kanske hjälpa mig också? (Ska du bara säga till barnen att det vore roligt om xx kom på middag eftersom han är en så god vän till oss så kan barnen känna sig lurade om pappa sen säger något om 'mammas pojkvän' och de inte har förstått att det är dit du vill komma)

Om de får vara med och duka eller vad som helst involverar du dem i något som är viktigt för dig, det tror jag är bra.    
  • Anonym (undrar)

Dessvärre känner mitt ex till min nya sedan förut eftersom han har varit en vän till familjen kan man säja och mitt ex gillar honom inte...och han har berättat det för barnen :( Så det hela är lite känsligt kan man säja...Jag tror att min dotter kanske tar upp det, att pappa gillar inte xx, men då har jag tänkt å fråga henne, vad hon tycker...Mitt ex och jag kan prata och samsas inför barnen men när det kommer till det här ämnet så är det lite känsligt fortfarande. Även om det inte kommer att komma som en överraskning för mitt ex. K berättar hur det går imorgon...

• Anonym (Kan bli helvete)

Har varit i precis samma situation. Barnen tog det förvånansvärt bra och blev mycket glada. Mitt ex exploderade och anklagelser om otrohet och annan skit satte igång. Påverkan på barnen som gjorde att ena tog avstånd från min nya bekantskap. Eskalerade och nu är vi bara vänner igen. Alltså det kan gå precis hur som helst! Tungan ute

• SupersurasunkSara
    Anonym (undrar) skrev 2013-11-04 09:23:38 följande:
    Dessvärre känner mitt ex till min nya sedan förut eftersom han har varit en vän till familjen kan man säja och mitt ex gillar honom inte...och han har berättat det för barnen :( Så det hela är lite känsligt kan man säja...Jag tror att min dotter kanske tar upp det, att pappa gillar inte xx, men då har jag tänkt å fråga henne, vad hon tycker...Mitt ex och jag kan prata och samsas inför barnen men när det kommer till det här ämnet så är det lite känsligt fortfarande. Även om det inte kommer att komma som en överraskning för mitt ex. K berättar hur det går imorgon...
    Då säger man att alla inte gillar alla och det är ok. Ditt barn kanske har någon som han/hon gillar lite mindre än andra tex på dagis? Man måste inte tycka om alla och det är en omöjlighet att göra det, men man kan bete sig hyfsat.
  • anju79

3 månader sen jag lämnade mitt ex (7 mån sen jag sa till om seperation)
    Har träffat en ny man o började så sakteliga introducera honom för barnen. "Sprang" på varann på lekplatsen, på stan mm. Han o hans barn följde m hem på fika nån gång osv. Frågade barnen 4 o 9 år om M fick komma o hälsa på o äta middag o så. Trivdes ihop från dag ett. De har verkligen tagit honom till sig o frågat varje dag om M kommer. De har varit delaktiga hela tiden. Flickan frågade till sist om vi var kära, menade på att vi tycker om varann o vad hade hon tyckt om det. Båda blev glada. Har gått försiktigt fram o först igår när hon frågade oss båda rakt ut " erkände" vi. Båda barnen blev jätteglada.
    Tror att om barnen får vara med o vara delaktiga så går det betydligt smidigare.

• Anonym (undrar)

Jaha, så när vi satt och åt middag säjer plötsligt min dotter "mamma, skulle du inte vilja ha någon annan vuxen å prata med? Prata jobb och sånt. Blir du inte trött på att bara ha barn omkring dej?" haha...nästan som om hon visste vad jag hade tänkt fråga ikväll...men sen fortsätter hon "någon som pappa till exempel" "pappa säjer att han saknar dej" Jaha, så då blev det plötsligt lite svårare Rynkar på näsan Jag klämde iallafall i med "jag hade kanske tänkt bjuda hit xx nån dag, vad tycker ni?" Men då började min son prata på om alla möjliga kompisar han också vill bjuda hit så det blev inget mer utav den konversationen. Men sen på kvällen frågade jag min dotter igen "så du tycker jag ska bjuda hit xx på middag?" Och hon sa bara "okej" och verkade inte tyda in något mer eller bry sig. Kanske hon märker något när han väl kommer hit istället. Iallafall sa hon inget typ att pappa inte gillar xx

• Anonym (undrar)
    anju79 skrev 2013-11-04 09:28:48 följande:
    3 månader sen jag lämnade mitt ex (7 mån sen jag sa till om seperation)
    Har träffat en ny man o började så sakteliga introducera honom för barnen. "Sprang" på varann på lekplatsen, på stan mm. Han o hans barn följde m hem på fika nån gång osv. Frågade barnen 4 o 9 år om M fick komma o hälsa på o äta middag o så. Trivdes ihop från dag ett. De har verkligen tagit honom till sig o frågat varje dag om M kommer. De har varit delaktiga hela tiden. Flickan frågade till sist om vi var kära, menade på att vi tycker om varann o vad hade hon tyckt om det. Båda blev glada. Har gått försiktigt fram o först igår när hon frågade oss båda rakt ut " erkände" vi. Båda barnen blev jätteglada.
    Tror att om barnen får vara med o vara delaktiga så går det betydligt smidigare.
    hur blev det med ditt ex? svårt eller? Som det blev för dej med den nya önskar jag att det blir för oss också! Vi har också gjort sådär, råkat träffas på stan haha...
  • SupersurasunkSara
    Anonym (undrar) skrev 2013-11-05 05:39:24 följande:
    Jaha, så när vi satt och åt middag säjer plötsligt min dotter "mamma, skulle du inte vilja ha någon annan vuxen å prata med? Prata jobb och sånt. Blir du inte trött på att bara ha barn omkring dej?" haha...nästan som om hon visste vad jag hade tänkt fråga ikväll...men sen fortsätter hon "någon som pappa till exempel" "pappa säjer att han saknar dej" Jaha, så då blev det plötsligt lite svårare Rynkar på näsan Jag klämde iallafall i med "jag hade kanske tänkt bjuda hit xx nån dag, vad tycker ni?" Men då började min son prata på om alla möjliga kompisar han också vill bjuda hit så det blev inget mer utav den konversationen. Men sen på kvällen frågade jag min dotter igen "så du tycker jag ska bjuda hit xx på middag?" Och hon sa bara "okej" och verkade inte tyda in något mer eller bry sig. Kanske hon märker något när han väl kommer hit istället. Iallafall sa hon inget typ att pappa inte gillar xx
    Jobbigt läge. Men alla barn (i stort sett) har en önskan om att deras föräldrar blir tillsammans igen. Det är väl mest det som sätter käppar i hjulet när nya ska introduceras, de 'förstör' ju chanserna så att säga. Det är viktigt att vara tydlig med att det inte kommer att bli så.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (undrar) skrev 2013-11-05 05:39:24 följande:

En fundering. Har din dotter fått någon förklaring till er skilsmässa?
    T ex "pappa och jag trivs inte ihop längre, vi bara bråkade" eller något sådant?
    Det hjälpte mina barn att komma vidare. De har senare berättat både för mig och för andra att "det är bättre när föräldrarna är skilda för nu bråkar de inte längre".

Det låter lite på din dotter som att hon inte riktigt har landat i att ni är skilda trots att det har gått 7 månader. Så om jag vore du skulle jag ta det lite lugnt med att introducera din nya som en ny partner. Och träffas som kompisar ett tag till. Inte för att det är fel att ni är tillsammans, inte alls, kärlek är underbart :) men för att din dotter kanske inte riktigt har hunnit bearbeta skilsmässan än. Barn behöver olika mycket tid och ett år efter skilsmässan är inte orimligt länge för en del barn. 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (MrsC) skrev 2013-11-05 08:24:45 följande:

En fundering. Har din dotter fått någon förklaring till er skilsmässa?
    T ex "pappa och jag trivs inte ihop längre, vi bara bråkade" eller något sådant?
    Det hjälpte mina barn att komma vidare. De har senare berättat både för mig och för andra att "det är bättre när föräldrarna är skilda för nu bråkar de inte längre".

Det låter lite på din dotter som att hon inte riktigt har landat i att ni är skilda trots att det har gått 7 månader. Så om jag vore du skulle jag ta det lite lugnt med att introducera din nya som en ny partner. Och träffas som kompisar ett tag till. Inte för att det är fel att ni är tillsammans, inte alls, kärlek är underbart :) men för att din dotter kanske inte riktigt har hunnit bearbeta skilsmässan än. Barn behöver olika mycket tid och ett år efter skilsmässan är inte orimligt länge för en del barn. 
    Hmmm...näe, egentligen inte...fast det är lite svårt å förklara...kärleken tog liksom slut, vi bråkade inte direkt...fast han ville fortsätta försöka och är arg på mej för att jag gav upp. När vi först hade flyttat isär hade jag många diskussioner med min dotter då hon frågade varför osv och jag sa mest att både jag och deras pappa kommer å bli lyckligare isär att vi inte älskar varandra på samma sätt. Så ja, det kanske är lite svårt för henne att förstå...När nya killen kommer över hade vi absolut inte tänkt att visa något öppet, typ pussas eller så...det får vänta. Men jag tror att så fort mitt ex får höra vem som har varit bjuden på middag, får nog mina barn dessvärre höra både det ena och det andra om min nya och därmed förstå kanske ...
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (undrar) skrev 2013-11-05 08:39:16 följande:
    Hmmm...näe, egentligen inte...fast det är lite svårt å förklara...kärleken tog liksom slut, vi bråkade inte direkt...fast han ville fortsätta försöka och är arg på mej för att jag gav upp. När vi först hade flyttat isär hade jag många diskussioner med min dotter då hon frågade varför osv och jag sa mest att både jag och deras pappa kommer å bli lyckligare isär att vi inte älskar varandra på samma sätt. Så ja, det kanske är lite svårt för henne att förstå...När nya killen kommer över hade vi absolut inte tänkt att visa något öppet, typ pussas eller så...det får vänta. Men jag tror att så fort mitt ex får höra vem som har varit bjuden på middag, får nog mina barn dessvärre höra både det ena och det andra om min nya och därmed förstå kanske ...

Jag funderar vidare :) kanske det är dags nu att repetera den där förklaringen för din dotter? Att ni inte älskar varandra på samma sätt och är lyckligare isär? Kanske hon har lättare att ta in den den här gången, när det gått lite mer tid?
    Och passa på att flika in att du och ditt ex tycker olika om en del saker och en del personer, att det bara är så. För att förekomma lite vad exet kan tänkas säga om din nya.  
  • anju79

Anonym(undrar):
    Exet vet inget än men lär väl få reda på det av barnen vid nästa lämning. Han vet om den nyas existens o har tidigare trott att vi haft ihop det. Tyvärr lär han nog inte bli glad men vi får ta det när det kommer...
    Hoppas det går bra för dig.

Svar på tråden När är det ok att introducera ny partner för barnen?