• saralindgren87

240-dagars regeln

Hej! Hur fungerar 240 dagars regeln, alltså den att man måste ha haft inkomst 240 dagar innan beräknad födsel. Jag har jobbat på mitt nya jobb sedan 12/6 2013 och kommer nu få fast anställning där och kommer kunna jobba iaf fram till årskiftet innan jag går hem för föräldraledighet. Men jag kommer inte komma upp i 240 dagar på nya jobbet men jag har haft "inkomst" från a-kassan innan jag började på mitt nya jobb på mer än 180 kr/dag. Blir min sgi beräknad på dom lite mer än 6 månaderna jag kommer att ha jobbat på nya jobbet där jag kommer att fortsätta efter mammaledigheten? Eftersom jag går på timmar där det är mycket OB - och skift tillägg så variera lönen lite från månad till månad, gör man ett genomsnitt på lönerna där OB och skifttillägg också får räknas med och hur fungerar det med semesterersättnig som jag fått utbetalt på en av lönerna? Med vänlig hälsning, Sara Lindgren

• Svar på tråden 240-dagars regeln
  • Försäkringskassan

Hej!

När du fått moderskapsintyget från barnmorskan och skickat in detta till oss så kommer du att få hem en inkomstförfrågan som du skall lämna till din arbetsgivare som fyller i vad du haft för inkomster de månader som du arbetat.

Din SGI kommer beräknas på det jobbet som du har eftersom du har fått fast anställning, om inkomsten är oregelbunden så får man göra en genomsnittsberäkning.

Om du inte har haft detta arbete i 240 dagar innan barnet föds så behöver vi även ett arbetsgivarintyg på anställningen som du hade innan arbetslösheten.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden 240-dagars regeln