• Äldre 4 Nov 12:17
    3762 visningar
    4 svar
    4
    3762

    Hur får jag läkaren att lyssna? För höjt TSH? Vill testa Levaxin.

    Efter tre missfall på raken på mindre än ett år gjordes en mindre utredning på mig här i höst. Fick veta att alla prover såg bra ut men nu när jag fått hem provsvaren med post och läst runt på nätet verkar det som om jag ändå inte har optimala värden på TSH. Därför skulle jag så klart vilja testa sänka TSH  något men hur får jag min läkare att lyssna på det?

    Mina värden är

    2,57 på TSH
    12 på T4 - fritt

    På flera ställen har jag läst att TSH bör ligga under 2 för att det inte ska ställa till m problem inför en graviditet men varför säger inte min läkare något om det? 

    Sen läste jag att ett väldigt lågt T4 kan bero på aggressivt immunförsvar - varför säger inte läkaren det heller?

    Förtvivlad. 

  • Svar på tråden Hur får jag läkaren att lyssna? För höjt TSH? Vill testa Levaxin.
  • Äldre 4 Nov 12:53
    #1

    Det är jätte svårt ,mitt tsh låg på 4.0 innan jag blev gravid och trots att jag förklarade för läkarna gång på gång att vi försökte bli gravida så ville dom inte skriva ut något till mig för jag låg inom gränsvärdet.Sen plussade jag och krävde nya prover som låg på 4.2 då var jag i v 6 och då skrevs det genast ut levaxin och jag blev remitterad till endokrinolog.

  • Äldre 4 Nov 18:36
    #2

    Enligt nya rön ska det ligga på max 2,0,helst ännu lägre så levaxin borde du verkligen få med din historik. Min klinik vill att man ligger under 1,0 vid FET.

  • Äldre 4 Nov 19:36
    #3

    Sitter och överväger hur jag ska kunna motivera Levaxin för min läkare men kommer inte på något bra svar. Kan riktigt höra hur han säger att "du ligger inom normalramen". Fast prova måste jag, för verkar ju inte direkt kunna skada att äta det få se om det kan ha ngt samband med missfallen eller inte. 

  • Äldre 4 Nov 20:05
    #4

    Läs på! Det är enda sättet! Jag hade turen att få levaxin vid endast tsh 3,5-då var gränsen ännu högre än idag- så jag har tatt det i 6 år snart. Annars hade jag inte fått göra FET (ED) och jag hade äventyrat en hel graviditet känns det som för jag har också haft flera m.f.

Svar på tråden Hur får jag läkaren att lyssna? För höjt TSH? Vill testa Levaxin.