• Eollen

Barn och mat, era erfarenheter?

Hej alla

Jag vill veta vilka erfarenheter ni som är föräldrar till barn i åldern 2-4 har om deras matvanor. Tycker ni att det är svårt att få i dem grönsaker? Hur mycket vet de om exempelvis att ägg kommer från hönan och att kött är taget från djur? Brukar de vara med och laga mat? (Är de intresserade av matlagning över huvudtaget?) Vilken är deras favoriträtt? Äter de vuxenmat eller får de specialkryddat?

Jag håller på att ta fram matböcker för barn i den här åldern (om vi får in medel att omvandla materialet till böcker som läggs ut), se länken med film! Böckerna är tänkta att visa vägen från råvara till tallrik: http://www.kickstarter.com/projects/340599015/can-food-series-teaching-children-where-food-comes

Det finns knappt någon litteratur/spelappar inom detta områden, och speciellt inte som tar upp vanlig/hälsosam mat (inte glass/kakor). Men ju mer input jag kan få desto bättre kommer de att bli!

• Svar på tråden Barn och mat, era erfarenheter?
  • ApanApansson

Barn mellan 0-4 år.
    Alla i familjen äter samma mat, nyttiga mat, oftast fisk och alltid olika grönsaker till.
    Det har aldrig varit ett problem, alla äter samma och man äter det som bjuds annars kan man vara utan om det inte duger.

Vi pratar ofta om vart all mat kommer ifrån och hur viktigt det är att konsumera mindre och handla ekologiskt och närproducerat. Under den varmare tiden odlar vi väldigt mycket tillsammans med barnen.
    De får vara med och laga maten hälften av gångerna eftersom det ibland är bråttom att få den klar och de älskar att vara med i köket!

• Eollen

Tack. Upplever du att det är ett ämne som de tar upp i förskolan? Det är ju så enormt olika nivå. I England (där de upplever att de, precis som vi, är medvetna och välutbildade) vet inte 40 % av alla mellan 16 och 24 att bacon kommer från grisar!

• skogsvitter

Våra barn äter samma mat som oss, om någon vill ha stark krydda på sin mat får man krydda extra på tallriken.

De vet varifrån maten kommer i stora drag, vi äter kött och de förstår att köttet kommer från andra djur som tex älg, fåge, fisk, gris och ko. De vet att äggen kommer från hönsen, och mjölkprodukter kommer från kornas mjölk. De vet att frukter oftast växer på träd och grönsaker i/på jord (vi har själv odlat lite). Det är sånt som är helt naturligt för oss att prata om, men jag vet ju att inte alla gör det så visst skulle det vara bra med böcker för barn som beskrev var maten egentligen kom ifrån!

Grönsaker är lite upp och ned, vi har väldigt ofta grönsaker i maten per automatik, lök, rivna morötter, paprika tex om man tänker köttfärssås eller grytor av olika slag. De äter också rårivna eller i stavar så egentligen är det inte så svårt nu när jag tänker efter, det brukar för det mesta finnas med som en naturlig del av lunchen/middagen. Blandad sallad är däremot svårare av någon anledning, de vill ha grönsakerna uppdelade var för sig om det är färska grönsaker, inte blandade tillsammans. Själv älskar jag sallad på riven morot och vitkål, men den går inte alls hem än så länge!

De är tyvärr inte särskilt intresserade just av själva matlagningen, men visst de brukar kunna vara med och titta på ibland och så. Har precis försökt få stora att börja hjälpa till lite, men hon är 6 år nu så hon är lite äldre.

Favoriträtter varierar kraftigt, men för det mesta brukar lax, köttbullar (hemgjorda) och köttfärssås med spagetti gå hem

• fluu

Min är nästan två år och äter varierat. Hon gillar inte all mat, men ofta beror det mer på humör än maten om hon äter.
    Hennes favorit mat är lax. Hon har nästan sedan start ätit plockmat med händerna och gör det mycket fortfarande även om hon fixar sked nu och kan äta typ böngrytor och ris eller så utan problem.
    Hon är för liten för att förstå hur mat produceras, men det är inget vi hymlar med. Vi berättar att biffen har varit en ko. Varför ljuga liksom? Väljer hon att bli vego,som jag var länge, är det helt okej oavsett ålder.

Barnmat och vuxenmat finns inte hos oss. Hon har fått smaka allt(utom klart olämpliga saker) från start och hon gillar stark mat. Är det för starkt får hon själv blanda ut med naturell yoggi.
    Hon är oftast inte med och lagar mat. Hon kan inte vara still alls, men hon har på senare tid börjat tycka att det är intressant att själv hälla upp mat till sig själv och kika lite i grytorna.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Eollen

Tack, låter som min dotter :) Det där med att blanda har ju aldrig varit ngn hit, kom i håg själv från när jag var liten...
    Ett annat projekt som jag ansvarar för är Barnens Bästa Bord (www.barnensbastabord.se) Vi har bland annat intervjuat 1000 barn från 7 om deras matvanor... Mkt fiskpinnar och tacos, uppdelat och morotstavar.

Svar på tråden Barn och mat, era erfarenheter?