• Nära vän

Nära vän med paranoid schizofreni

För en tid sedan tog min vän sitt liv, och jag tänker fortfarande väldigt mycket på henne och om det hade kunnat gå annorlunda. Hon hade diagnosen paranoid schizofreni.

Jag besökte henne på den psykiatriska kliniken (eller vad det kallas), när hon ville ta emot besök, vilket hon inte alltid ville. Hon verkade ganska "normal", men omgivningen gjorde mig oerhört ledsen och efter ett tag började hon gråta och sa att hon inte ville vara där och att hon inte ville ha medicinerna pga biverkningarna.

Flera gånger berättade hon också om att hon på internet kollat hur man kan ta livet av sig och att personalen upptäckt detta. Och att hon och en annan "intagen" tillsammans diskuterat hur man kan ta sitt liv.

Sista gången vi sågs, ca 2 veckor innan hon valde att avsluta sitt liv så visade hon upp ärr på armarna och jag sa att hon inte får göra så, att jag älskar henne och att hon måste fortsätta leva (ja, vad säger man egentligen? jag visste aldrig hur jag skulle bemöta sånt här). Det här var första gången sedan första besöket som jag grät floder när jag kom hem, allt kändes så hopplöst och deprimerande. En så ung tjej, som sitter inlåst hela dagarna, hur är det ens möjligt att bli bättre på ett sådant ställe?

En vecka senare fick jag helt plötsligt en hel massa sms (ovanligt), där hon skrev att vi måste åka på semester tillsammans, åka skidor eller åka till ett varmt land osv. Det blev det sista jag hörde från henne.

Hon blev en av många som varje år tar sitt liv på en psykiatrisk klinik. Och jag kan inte förstå hur det ens kan vara möjligt, är det inte därför hon är inlåst? För att hon är en fara för sig själv?

Jag vet inte riktigt varför jag skriver det här, men jag tänker så mycket på detta. Kan inte riktigt släppa det, och undrar ofta om man hade kunnat göra något annorlunda. Jag önskar att jag hade hittat det här forumet innan det var för sent, så att jag hade haft någonstans att ventilera och ställa frågor, för det är verkligen inte lätt att veta hur man ska agera som nära vän/anhörig alla gånger..

Svar på tråden Nära vän med paranoid schizofreni