• Glad och Gravid

hjälp med växter!

behöver lite hjälp..

*tips på blommor som jag ska ha i kök och sovrum som INTE bladar så hemskt mycket, och ska vara lättskötta. och är de nå spec som "gäller" till våren??

kanske tips på nå riktit snyggt?

*kan jag göra något kul av växterna som jag inte vill ha i fönstren som är där nu? vill ju inte slänga allihop.. har så många av olika sorter..

• Svar på tråden hjälp med växter!
  • Glad och Gravid

ni kanske vill visa mej era fina fönster??

• lilla nasse

Köpte blommor igår till vårt köksfönster. "Hjärtan på tråd" som klättrar runt en ställning som ser ut som ett hjärta och häng- saint paula som tydligen ska vara en ny blomma. Den har små rosa söta blommor och blir snyggt till våra grå krukor

Hoppas att det kan vara något litet tips till dig

• Glad och Gravid

äntliget ett! tack så hjärtligt! vill ju göra vårfint redan nu
    MER TIPS!!! skulle va trevligt..

• Glad och Gravid

ingen som vill/kan hjälpa?

• Nina77

Primula är en vårblomma i mina ögon men jag har ingen aning om hur den ska skötas, aldrig ägt en sån*S*

• pattisza

Mina fönster är överfulla. Jag jobbar i blomsteraffär och bär därför hem alla stackare som annars skulle blivit kompost, en del lyckas en del inte. Jag har också många växter som blivit tagna som skott hos vänner och bekanta fantastiska växter men som inte finns i handeln.

Tips: Tänk igenom vilken sorts vattnare du är, kan kolla växterna varje dag eller glömmer gärna bort dem en månad.
    Var skall de stå: soligt fönster mörkt hörn.
    Hur länge: Vill du de skall hålla bara 1 månad och byta sen eller vill du ha något som håller flera år.

Primulan är jättesöt, inte svårskött alls, mycket vatten så blommar den fint men inte väldigt länge.

Kalanchoe eller våreld är en blommande växt som inte behöver så mycket vatten och blommar ganska bra, men som alla blommande växter så skall de vissna plockas bort.

Engelska pelargoner finns i handeln nu jättesöta tycker många.

Åk till en liten större blomsterbutik om det finns och försök finna lite inspiration där.
    Eller gör som jag och leta hos kompisar, små skott blir snart stora växter.

• stenfalk

Jag är fantastiskt dålig på att ta hand om växter och har därför bara väldigt lättskötta växter. Bara gröna växter dock, och inga fina vårblommor. Har En stor garderobsväxt och en massa sukulenter. Vattnar dessa rejält ungefär en gång i månaden och det räcker bra för dem. Praktiskt att de klara av att man åker ifrån dem ett lite längre tag också. Har även ett par ampelliljor. Också väldigt lättskötta. Och om man har katt så fungerar de även bra istället för kattgräs. Så det kanske kan vara ett tips om du vill ha lättskötta växter.

Svar på tråden hjälp med växter!