Vi Som Inte Är Värda Att Älskas
Jag har hängt här på FL i tre år nu, mycket under "Psykisk ohälsa". Jag har läst otaliga trådar som handlat om Borderline (Emotionellt Instabil Personlighetsstörning) som beskrivit svårigheterna med att leva med och vid sidan av störningen. Att läsa om andra tjejer och kvinnors kamp med sig själva och livet har ibland stärkt mig, ibland fått mig att känna en djup hopplöshet i min egen kamp mot Borderline.
Det som smärtat mest under mina mest sårbara stunder är de kommentarer som skrivits av människor som inte själva har diagnosen. Ofta förekommande kommentarer är: "Spring för livet", "En borderlineperson kan bara skada", "De är hopplösa". Det är ord som gått rakt in när min hud varit som tunnast.
Idag är jag starkare och mer erfaren, orden sårar inte lika djupt längre. Jag vet att jag är värd att älskas. Jag älskar nästan mig själv och andra älskar mig. Och jag älskar tillbaka. Men jag känner starkt för mina medsystrar som kämpar i ofta ständig motvind, som dessutom får möta oförståelse, avvisande och ibland hat. Allt grundat på rädslor, okunskap och andra mänskliga egenskaper.
Jag hoppas att det ska bli en diskussion - i respektfull ton - med syftet att öka förståelsen för varandra och minska stigmat kring borderline.
<3