• Förväntansfulla

Sjukskriven men inte fått papper.

Hejsan. Jag är sedan den 26/9 sjukskriven med duplexgraviditet med huvudsakligen svår foglossning i symfysen. Jag har inte fått några papper att fylla i ifrån er för den första perioden utan först nu då jag blivit förlängt sjukskriven pga risk för förtidsbörd. Vart har det missats någonstans, är det min arbetsgivare som inte gjort allt dem ska eller är det så att ni inte fått sjukintyget ifrån min doktor? Vet inte riktigt vad som sker när det kommer till sjukskrivning då jag aldrig varit det tidigare. Är kanske så att jag ska ringa in till en handläggare för att få hjälp? Tack!

• Svar på tråden Sjukskriven men inte fått papper.
  • Försäkringskassan

Hej

När du har en arbetsgivare som betalar sjuklön de första 14 dagarna efter karensdagen så ska din arbetsgivare sjukanmäla dej till Försäkringskassan om du är sjuk längre än 14 dagar.

Har du e-legitimation kan du direkt efter att du blivit sjukanmäld gå in på www.forsakringskassan.se under ”Mina sidor” under ”Mina händelser” och fylla i Ansökan om sjukpenning.

Läkarintyg skickas oftast in digitalt direkt till Försäkringskassan av din läkare och det kan du se under ”Mina händelse”. Har inte läkaren skickat in det digitalt så är det ditt ansvar att se till av Försäkringskassan får ditt läkarintyg.

Vi skickar även blanketten ”Ansökan om sjukpenning” till dej med post och det kan du själv avboka om du har e-legitimation.

Har du inte e-legitimation och vill veta om du blivit sjukanmäld och om läkarintyget har kommit in får du ringa till Kundcenter 0771-524 524

Hälsningar

Felix, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven men inte fått papper.