• Rosa 26

Tillväxt ultraljud! För liten mage....

Var på ultraljud nu i veckan, v. 35. Magen vill inte växa som den ska tydligen. Mitt sf mått var v. 34 på 28. Bebisen var jätte söt o verkade må bra men vi ska dit igen om två veckor på ett ultraljud till o kolla så den växt. Man blir ju orolig. Finns det nån mer med samma oro?

• Svar på tråden Tillväxt ultraljud! För liten mage....
  • Mumin

Men vad sa de om bebisens storlek? De brukar ju mäta på tillväxt-ul.

Vi var på ett sånt i måndags och vår bebis är ca 12% under medel. Fast storasyster var 14% under medel när hon föddes i v 40+4 så det är visst genetiskt.
    Fast min mage växer ju i lagom takt trots att bebben är liten.

Min kompis mage växte för sakta och tillväxt-ulet visade på en liten bebbe. Hon blev sjukskriven och skulle vila, fick tid för igångsättning på bf men förlossningen kom igång av sig själv. Ut kom en tjej på ca 2600 g. Det visade sig att moderkakan fungerade dåligt i slutet. Men Emma växte till sig snabbt och det var aldrig några problem.

Klart man blir orolig, lycka till!

• Rosa 26

De sa att bebisen var 19% för liten.

• Mumin

19%... Vår läkare sa att om det visar på runt 20-22% under medel så har de extra koll på en.

Ta det lugnt och vänta och se vad nästa ul säger. Det är säkert inget farligt och det är inte bra att stressa upp sig. Men nåt beror det ju på och de kommer säkert på det! Bebben har kanske bara en liten svacka?

• Rosa 26

Tack för svaren! Lycka till med din mage.

• Li73

Jag går också på extra Tollväxtultraljud min lilla bebis är -23%. Fick en son 2004 som också var -23% det är helt enkelt så att jag får små barn. I min släkt har vi fått många små bebisar som det absolut inte är några fel på så vad du än gör oroa dig inte. Det är ju väldigt bra att vi har sådan bra vård av gravida i Sverige och att de kollar upp oss lite extra noggrant. kan tillägga att min första son vägde BF v.39 (2600g) och denna lilla krabat kommer att väga exakt samma.

Lycka till!
    Linda

• Aprilbäbis

Hej! Min bebis visade sig vara 19% för liten...Vi ska iväg igen o kolla runt den 20:e. Känns lite skumt för varken jag eller min kille är korta eller små. Snarare tvärtom...

Berätta gärna hur det går när du vart på ul!

Kram

Svar på tråden Tillväxt ultraljud! För liten mage....