• Anonym (??)

Min läkare vägrar skriva ut fler lergigan comp, för det skadar barnet?

Hej! jag är i vecka 15 och har ätit lergigan comp sedan vecka 9 på grund av heeeemskt illamående. Jag har kräkts så mycket att jag inte får i mig någon vätska eller näring. Illamåendet har näst intill eskalerat nu och jag kräks som en galning. och när jag skulle ha telefonmöte med min läkare om fler lergigan comp-tabletter nekar hon mig och säger att det skadar mitt barn och jag ska bita ihop. Men jag skadar väl mitt barn mer om jag 12 timmar om dagen hänger över toaletten och inte får i mig näring? har ni koll på om lergigan är farligt i längden för mitt barn? Jag vet inte hur jag ska bita ihop....

• Svar på tråden Min läkare vägrar skriva ut fler lergigan comp, för det skadar barnet?
  • Tissetass

Ingen aning om det verkligen är farligt, men Fass säger såhär

Graviditet, amning och fertilitet

"Graviditet
    Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar detta läkemedel.

Prometazin och efedrin
    Inga kända risker vid användning.

Koffein
    Gravida kvinnor rekommenderas att begränsa sitt intag av koffein då tillgängliga data antyder en möjlig risk för fostret.

Amning
    Koffein går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Uppgift saknas om prometazin och efedrin passerar över i modersmjölk. Rådgör därför med läkare före regelbunden användning under amning"

www.fass.se/LIF/product&userType=2&nplId=19530418000012#pregnancy

• Anonym (??)

Jaa självklart! Jag var jättenoga med allt och drt var min barnmorska som tyckte jag skulle äta lergigan comp, men hon hade inte behörighet till att skriva ut receptet. så var tvungen att vända mig till sjukvården pp vårdcentralen. det står på FASS att det inte har några som helst påverkningar under graviditeten.

• Maria 434
    Anonym (??) skrev 2013-11-04 15:56:00 följande:
    Jaa självklart! Jag var jättenoga med allt och drt var min barnmorska som tyckte jag skulle äta lergigan comp, men hon hade inte behörighet till att skriva ut receptet. så var tvungen att vända mig till sjukvården pp vårdcentralen. det står på FASS att det inte har några som helst påverkningar under graviditeten.

Det det står det inte på fass vad jag kan se, det står att du ska rådfråga med läkare.
  • Anonym (??)

Precis, om min barnmorska bett mig äta det och läkarna skrivit ut det i sex veckor innan borde det inte skada??

Tissetass skrev 2013-11-04 15:55:21 följande:
    Ingen aning om det verkligen är farligt, men Fass säger såhär Graviditet, amning och fertilitet   "Graviditet Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar detta läkemedel. Prometazin och efedrin Inga kända risker vid användning. Koffein Gravida kvinnor rekommenderas att begränsa sitt intag av koffein då tillgängliga data antyder en möjlig risk för fostret. Amning Koffein går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Uppgift saknas om prometazin och efedrin passerar över i modersmjölk. Rådgör därför med läkare före regelbunden användning under amning" www.fass.se/LIF/product&userType=2&nplId=19...#pregnancy

• Jesper f

Men byt till Primperan då, används flitigt på sjukhusen - gravid eller inte.

• Anonym (ej gravid)

Om en läkare säger att det kan skada barnet, så hade åtminstone inte JAG tagit något sånt medel. Prata istället med läkaren hur du skall få i dig vätska och näring.

• Maria 434
    Anonym (??) skrev 2013-11-04 15:58:12 följande:
    Precis, om min barnmorska bett mig äta det och läkarna skrivit ut det i sex veckor innan borde det inte skada??

Det står ju på fass:
    Koffein Gravida kvinnor rekommenderas att begränsa sitt intag av koffein då tillgängliga data antyder en möjlig risk för fostret.
    Det kan ju vara därför som din läkare inte vill skriva ut fler till dig 
  • Anonym (??)

Nej det är SJÄLVKLART att jag INTE vill skada mitt barn. Men jag får inte i mig tillräckligt nörbjag spyr varannan halvtimme. Och jag tycker mig läsa gravida äta det långt in i graviditeten, så jag undrar varför kvinnor behandlas olika nör det är samma läkemedel och gravida kvinnor... man blir bara fundersam. jag har testat allt och fick åka till barnmorskan för näringsdropp vissa veckor nör jag spydde så mycket . vad är primperan? och om det används så mycket varför blir jag inte rekommenderad det? har faktiskt inte hört om det tidigare. är det på recept?

Anonym (ej gravid) skrev 2013-11-04 15:59:04 följande:
    Om en läkare säger att det kan skada barnet, så hade åtminstone inte JAG tagit något sånt medel. Prata istället med läkaren hur du skall få i dig vätska och näring.

Svar på tråden Min läkare vägrar skriva ut fler lergigan comp, för det skadar barnet?