• adoptionilandet

Vårdnadsbidrag för att anställa au pair?

Hej, 

Jag undrar om man får använda vårdnadsbidraget för att till exempel anställa en au pair eller barnflicka? Är regeln enbart att man inte nyttjar kommunal barnomsorg, eller måste man även själv vara hemma med barnet? 

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag för att anställa au pair?
  • Natulcien

Ett vårdnadsbidrag betyder ju just att man vårdar sitt barn? Så det verkar ju konstigt att man skulle få bidrag för att inte vårda sitt barn..?

Kerubmamman skrev 2013-11-04 16:17:06 följande:
    Jo, jag tror att du kan anställa en barnflicka. www.barnomsorgsguiden.se/empty_35.html
    Fast det där tolkar jag som att man antingen får vårdnasbidrag för att vara hemma med barnet eller anställer en barnflicka?
  • läkarstudent

vårdnadsbidrag får man om man inte har barnet i förskolan. Vad man gör med pengarna eller vem som har hand om barnet på dagarna har ingen betydelse.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • L i n n
    Natulcien skrev 2013-11-04 19:12:33 följande:

Ett vårdnadsbidrag betyder ju just att man vårdar sitt barn? Så det verkar ju konstigt att man skulle få bidrag för att inte vårda sitt barn..?

Fast det där tolkar jag som att man antingen får vårdnasbidrag för att vara hemma med barnet eller anställer en barnflicka?
    Det var väl det TS undrade över?
  • modsey

jopp det får man. Enda kravet är att inte ha förskola!
    jag vet till 100% eftersom vi själva gjort så!

• Anne69

Självklart får du det.....du kan göra precis vad du vill med pengarna! Men du får inte nyttja kommunalt finansierad barnomsorg.

• Gladskit

Du får inte nyttja barnomsorgen och du får inte ta ut F-penning. Men du får arbeta. Så jag stämmer in, vill du lägga dina 3000kr på en aupair är det helt ok.

• jannej

Ta u vårdnadsbidrag samt jobba heltid, helt sjukt att det är lagligt.

• Maria 434
    jannej skrev 2013-11-05 14:24:13 följande:
  • läkarstudent
    Vadå då? Bidraget är ju till för att avlasta barnomsorgen. Hade man tvingats stanna hemma med barnet för de ynka 3000 kronorna så hade det ju blivit ytterligare en kvinnofälla. DET hade varit sjukt!
    This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • modsey
    läkarstudent skrev 2013-11-05 21:20:37 följande:
    Vadå då? Bidraget är ju till för att avlasta barnomsorgen. Hade man tvingats stanna hemma med barnet för de ynka 3000 kronorna så hade det ju blivit ytterligare en kvinnofälla. DET hade varit sjukt!
  • Maria 434
    läkarstudent skrev 2013-11-05 21:20:37 följande:

Kvinnofälla? Det är kvinnorna som väljer att vara hemma med barnen, ingen som tvingar dom till det
  • Gladskit

På vilket sätt då?
    Det behöver ju inte vara så att barnet är med en aupair.
    Har du tänkt på familjer där man jobbar skift så att någon vuxen alltid är hemma med barnen? Varför då inte nyttja vårdnadsbidraget när man ändå inte upptar en plats inom förskolan?
  • Göteborgsmamman75

Men alltså. .. samhället skulle tjäna miljoner om alla gjorde så. Samhället betalar ut 3000 men sparar å andra sidan mellan 10000 - 30000 kr i månaden för det är vad en förskole plats kostar för ett barn per månad. Så skattebetalarna skulle tjäna på om alla gjorde så. Att förälderm sen jobbar och anlitar barnflicka eller en pensionär är ytterligare en ren vinstaffär för samhället eftersom man då betalar skatt på lön och bidrar till yrkeslivet istället för att gå hemma. Samt att ett nytt arbetstillfälle skapas om än underbetalt. För den stora frågan är väl vem som vill ta detta jobbet. Men att det är en ren vinstaffär för samhället och skattebetalarna är det inget tvivel om.
Svar på tråden Vårdnadsbidrag för att anställa au pair?