• Anonym (Förbannad tjej)

Mitt ex har en livförsäkring på mig - vad göra????

Häromdagen fick jag redan på att mitt ex fortfarande har en livförsäkring på mig som vi tecknade för 15 år sedan när vi var tillsammans. Vi separerade efter 14 år och tre barn tillsammans, och idag är jag gift med en ny man och ytterligare ett barn.

Det känns jättemärkligt och jag sa till honom att det inte känns ok. Skall det finnas en livförsäkring så skall den gå till våra barn och knappast till honom!!!

Jag står precis i begrepp att se över vårt försäkringsskydd och försöker nu ta reda på vart den är tecknad för att försöka säga upp den. Men det är som att leta efter en nål i en höstack!

Eftersom det är han som äger försäkringen, är det till honom räkningarna kommer och han vägrar att tala om vart den är tecknad. Själv minns jag det inte - det var så många år sedan!

Han själv anser att det är självklart att han "ska" ha en livförsäkring på mig om jag dör.

Och ja- hade det varit så att vi gemensamt tagit ett beslut att försäkra varandras liv till ett visst belopp hade det varit en sak - men så är inte fallet. Utan han har smugit med denna försäkring och är inte heller intresserad av att göra om något.

Under de förutsättningarna tycker jag bara att det känns makabert! Mina barn skall självklart få något när jag dör - men knappast mitt ex.

Hur tusan ska jag hitta rätt bolag och tänk om man inte ens kan riva upp den???

• Svar på tråden Mitt ex har en livförsäkring på mig - vad göra????
  • Anonym (Man)

Men varför riva upp den? Hur gamla är barnen, blir inte han förvaltare för deras pengar hur som om du dör?

Skaffa en egen med dina barn som förmånstagare om du tycker det är viktigt?

Anonym (Man) skrev 2013-11-04 16:52:57 följande:
    Men varför riva upp den? Hur gamla är barnen, blir inte han förvaltare för deras pengar hur som om du dör?

Skaffa en egen med dina barn som förmånstagare om du tycker det är viktigt?
    Vi har en riktigt dålig relation om mycket grundar sig på att han är för snål för att över huvud taget bidra till deras aktiviteter och annat. Inte för att han är fattig - utan för att han prioriterar "sina" saker över deras.

Jag har ingen anledning att tro att han skulle låta några eventuella pengar komma dem till godo. Han blir inte automatiskt förvaltare heller - och det är över huvud taget något som jag inte skulle tillåta.

Givetvis är det mina barn som skall ha ut något från en eventuell livförsäkring och inte mitt snikna ex. Han skulle snarare se till att inga pengar fanns kvar :(
  • Lindsey Egot the only one

Nej Han kan INTE teckna en livförsäkring på dig. Det är du dom ska ha den och det är DU som bestämmer vem förmånstagarna ska vara. Ring runt till alla försäkringsbolag och låt dom slå på ditt personnummer. Har aldrig hört talas om att en förmånstagare får behålla en livförsäkring mot den försäkrades vilja. Tänk om jag får reda på tex kungens personnummer, då skulle jag också kunna teckna en livförsäkring på honom med mig som förmånstagare. Hör du hur sjukt det låter och det borde inte vara möjligt.

Och du har rätt att ändra förmånstagare på de livförsäkringar som finns på dig.

• Lindsey Egot the only one

Jag tror inte heller det är tillåtet att göra så som han gjort. Då skulle ju mördare kunna teckna livförsäkring på sina offer med sig själva som förmånstagare.

• Anonym (Man)
    Anonym (Förbannad tjej) skrev 2013-11-04 17:13:58 följande:
    Vi har en riktigt dålig relation om mycket grundar sig på att han är för snål för att över huvud taget bidra till deras aktiviteter och annat. Inte för att han är fattig - utan för att han prioriterar "sina" saker över deras.

Jag har ingen anledning att tro att han skulle låta några eventuella pengar komma dem till godo. Han blir inte automatiskt förvaltare heller - och det är över huvud taget något som jag inte skulle tillåta.

Givetvis är det mina barn som skall ha ut något från en eventuell livförsäkring och inte mitt snikna ex. Han skulle snarare se till att inga pengar fanns kvar :(
    Jag förstår inte, det är väl alltid vårdnadshavare som förvaltar barns pengar?
  • Nyfiken gul

om livförsäkringen utfaller medans ni ännu har minderåriga barn så är det vårdnadshavaren som förvaltar pengarna . Men det är under förutsättning att barnen har rätt att få dessa försäkringspengar. 

Kolla igen med försäkringsbolagen - vilket som -  det borde inte vara rimligt att en livförsäkring är giltig efter 15 år om den är tecknad under nån form av samboskap så den är tecknad gemensamt.  

Om han ännu betalar på livförsäkringen är det förmodligen inte du som står på den utan möjligtvis era barn . 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Anonym (Man) skrev 2013-11-04 18:38:26 följande:
    Jag förstår inte, det är väl alltid vårdnadshavare som förvaltar barns pengar?
    Nu är det inte det som tråden handlar om - men nej det är det inte. Får barn ett arv så utses en överförmyndare som skall ta tillvara barnens intressen. Det skyddet skall de ha så att inte t.ex en förälder skall kunna sätta sprätt på pengarna. Alla vårdnadshavare är ju långt ifrån perfekta om man säger så.

Vårdnadshavaren får sedan anhålla om pengar från arvet för olika aktiviteter och annat som kan anses ligga i barnens intresse.Överförmyndarens arbete är att förvalta arvet klokt utifrån barnets bästa.
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-04 17:44:27 följande:
    Nej Han kan INTE teckna en livförsäkring på dig. Det är du dom ska ha den och det är DU som bestämmer vem förmånstagarna ska vara. Ring runt till alla försäkringsbolag och låt dom slå på ditt personnummer. Har aldrig hört talas om att en förmånstagare får behålla en livförsäkring mot den försäkrades vilja. Tänk om jag får reda på tex kungens personnummer, då skulle jag också kunna teckna en livförsäkring på honom med mig som förmånstagare. Hör du hur sjukt det låter och det borde inte vara möjligt.

Och du har rätt att ändra förmånstagare på de livförsäkringar som finns på dig.
    Jag har suttit idag och ringt runt, en del svarar direkt medan andra hänvisar till sin sekretess. Så helt lätt är det inte :(  Den kan ju även vara tecknad via en bank.

Jag har försökt att minnas hur och var vi skrev. Minns att vi skrev korsvisa livförsäkringar med varandra som förmånstagare när vi köpte hus tillsammans men det var ju liksom 15 år sedan...jag betalar ju ingenting för hans i alla fall. Får försöka fortsätta i morgon - men knöligt är det!
  • Kerubmamman

Via fackets försäkringar är också en möjlighet. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (***)
    Anonym (Förbannad tjej) skrev 2013-11-04 18:52:51 följande:
    Jag har suttit idag och ringt runt, en del svarar direkt medan andra hänvisar till sin sekretess. Så helt lätt är det inte :(  Den kan ju även vara tecknad via en bank.

Jag har försökt att minnas hur och var vi skrev. Minns att vi skrev korsvisa livförsäkringar med varandra som förmånstagare när vi köpte hus tillsammans men det var ju liksom 15 år sedan...jag betalar ju ingenting för hans i alla fall. Får försöka fortsätta i morgon - men knöligt är det!
    Precis, du skrev en försäkring med honom som förmånstagare och han en med dig.  Och eftersom du inte har kvar din, så kan han inte få några pengar.
Svar på tråden Mitt ex har en livförsäkring på mig - vad göra????