Jag växte upp utan pappa från 1,5 års ålder. För mig har det känts ganska naturligt att ha en mamma som varit både och. Hon har aldrig talat illa om pappa utan förklarat att pappa var sjuk (alkoholist) och att ingenting var mitt fel. Jag har nog aldrig känt att det var mitt fel att de separerade, utan att det var alkoholens fel.
Jag har däremot en väldigt grundläggande rädsla för att bli övergiven och har svårt för nära relationer. Jag förstod inte förrän jag själv fick barn att jag ju var "stor" när mamma flyttade ifrån pappa. När mitt barn var 1,5 tänkte jag ofta att Herregud vilket trauma om pappa bara försvann nu.
När jag växte upp tyckte jag inte att det var konstigt att vara utan pappa, det jobbiga var mest att bli struntad i på födelsedagen och vid jul. Och att ibland bli firad. Lite beroende på hur pappas dagsform var, skulle jag tro. Att andra barn hade pappor var för mig oväsentligt, mitt läge var normalt för mig. Jag hade en mamma och en syster, det var normalt för mig.
Jag tycker INTE att du ska oroa dig över ditt barn!! Att du ens oroar dig och tänker tanken att ditt barn skulle kunna fara illa visar att du är en väldigt bra mamma. Det som skadat mig har varit att min pappa har varit opålitlig och rädd, inte vågat ta sin roll som pappa på allvar. Spriten tog honom 2001, 54 år gammal. Då var allt försent. Men min mamma har alltid sagt att pappa var sjuk och att inget var mitt fel. I perioder sa även pappa fina saker som jag nu i efterhand lever på. Han gjorde sitt bästa. Att totalt avsakna en pappa är nog bättre än att ha en som dyker upp när det passar, lovar saker som han inte kan hålla och sånt. Min mamma sa alltid att ovissheten är värst, att det kanske rentav var värre än att ha en död pappa. På sätt och vis kan jag hålla med, det är ett annat lugn nu när pappa är död.
Kram till dig!