• Malin101

Kan det vara endo?

Blir inte klok på smärtan jag haft i nedre delen av magen nu i 1 års tid. vet inte om allt hänger ihop, men ska försöka sammanfatta mig kort. I december 2012 gjorde jag en konisering då jag hade cellförändringar. Den dagen började smärtorna. 1 1/2 månad senare upptäckte de att jag hade fått en infektion efter operationen. Trodde äntligen jag skulle få slippa smärtorna men de höll i även efter dubbel antibiotikabehandling. Åkte in akut ca 5 gånger under vintern/våren pga smärtorna men ultraljud och kontrast röntgen visade ingenting. I april 2013 gjorde de en titthålsoperation då de trodde jag hade myom. De hittade inget. Smärtorna fortsatte under sommaren. Smärtorna under den här perioden (december 2012-augusti 2013) har vart dagliga. För det mesta mest som molande värk, som ett band över bäckenet. Vid ägglossning och mens har smärtorna ökat och jag har vikit mig dubbelt. De gånger jag sökt akut har smärtan vart hög och ofta konsentrerad till höger sida, i höjd med äggstocken. Jag har även sen koniseringen haft ont vid samlag. I augusti 2013 fick jag som ett anfall av smärta, jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Smärtan satt som ett band (som tidigare) och magen drog lixom ihop sig. "Anfallet" höll på i 30 min. Ett likadant anfall fick jag för 2 veckor sen, som höll i sig i 40 min. 2 dagar senare fick jag en liten mellanblödning och några dagar efter det kom mensen. Efter detta anfall fick jag tid på gyn och de upptäckte en cysta på höger äggstock. Fick komma tillbaka en vecka senare och då hade cystan spruckit. Under tiden sen de såg cystan har jag haft flera såna "anfall" men som hållt i i ett par minuter bara. Gynläkarna verkar ha gett upp hoppet om mig, då de anser att de gjort alla undersökningar de kunnat. Var på VC av annan anledning här om dagen och han ville veta sjukdomshistorik varpå magvärken kom upp. Det första han kläckte ur sig var "Är det inte endometrios du har?". Blev ställd då ingen gynläkare nämnt det för mig. Har läst en del om det och många symptom stämmer in. Har inte ringt upp gyn efter det vc-läkaren sa, har lixom lite gett upp hoppet om att hitta orsaken till smärtan. Har sagt till 4 (!) Gynläkare att jag skulle gärna operera bort livmodern om det krävs för att smärtan ska försvinna. Men alla säger att jag är för ung (28 år) samt att det är en onödig operation. Trots att jag har 3 underbara barn och inte vill ha fler, utan vill hellre slippa smärtan och kunna vara aktiv med de barn jag har, så lyssnar de inte. Ni som har endo, hur började era symptom? Kan de exempelvis utlösas av en konisering eller var det bara en slump att smärtorna började efter op? Känner mig så liten som patient just nu :-/

Svar på tråden Kan det vara endo?