• Nellys mamma

Liten 4-åring

Vår dotter är 4 år och 3 månader. Hon har alltid varit liten men sjunker enligt kurvan för längden. Vi var på extrakontroll idag och hon är 94 cm och väger ca 15 kg. Hon ligger nu på -3 på längdkurvan och jag kan ju inte annat än att bli orolig för varför. Vi ska träffa läkaren nästa vecka men är det någon annan där ute som också har små barn? Vad har ni för erfarenheter? Har det utretts? Frågan om gluten har varit uppe och det nämndes idag igen av bvc men jag vet inte det. Vi har redan kollat det vid 20 månader.

• Svar på tråden Liten 4-åring
  • a no nym

Hur långa är föräldrarna ? Det spelar ju stor roll. Jag har ett barn som är kort. Är utredd grundligt för allergier, tillväxthormonbrist etc, men enda avvikelsen är att skelettet är ett år yngre än barnets biologiska ålder.

• Nellys mamma

Vi är inte så långa, 163 och 169, så att hon är kort är ju ganska självklart men hon sjunker på längdkurvan. Jag visste inte att man kan mäta skelettets ålder. Har ditt barn haft någon tillväxtperiod?

• Nellys mamma

Samma här, hon har alltid haft varje klädstorlek väldigt länge. Vi får väl se vad de säger nästa vecka, jag håller tummarna för att det inte är något annat än korthet.

Svar på tråden Liten 4-åring