• J Hanna

Hur räknar jag veckor? Från 1 dagen i senaste mens eller tidigare ändå?

Hej! Är helt ny på familjeliv. Är nu gravid för första gången och skulle vilja veta hur man räknar BF. Har testat alla olika slags uträknare. De flesta visar ungefär samma, men familjelivs räknare (pampersklubbens här på sidan) visar en vecka mer. Någon som vet hur det kommer sig att pampersklubbens skiljer sig från övriga? Jag fyller i: Första dagen i senaste mens - 5 okt Ägglossning - 14 okt Menscykel - 23 dagar Luteal-fas - 14 dagar Uträknaren visar att jag blev gravid 14 okt, men att graviditeten började 30 sep. Jag trodde att graviditeten räknas utifrån första dagen i senaste mens, alltså 5 okt. På andra uträknare står det att min graviditet började 5 okt.

• Svar på tråden Hur räknar jag veckor? Från 1 dagen i senaste mens eller tidigare ändå?
  • Evelina021

Skulle råda dig att ladda ner gravid appen om du har en smartphone. Den stämde nästan exakt med va rutin ultraljudet sa. Det skiljde bara 2 dagar och då fyller man bara i sista mensens första dag inget mer :)

• J Hanna

Tack, men jag har flera stycken (några är för ägglossning): Woman log, My Days, P tracker lite, Woman log pregnancy och gravidguiden.

De flesta räknar från 5 okt (första dag på semaste mens) men just Gravidguiden (familjenlivs räknare) räknar från 30 sep.

Känns så att man får gå på 5 okt eftersom de flesta påstår det. Men förstår bara inte varför familjelivs skulle säga något annat

• ApanApansson

Haha förlåt med spelar det verkligen någon roll? du har väl ditt ungefärliga beräknade förlossningsdatum?

• Pimpinellan

Äl= 2+0. Har man kortare eller längre cykel än 28 dagar kan man inte räkna från senaste mens. Finns de som har mens 3 ggr per år-skulle de räkna från senaste mens? Eller de som gjort IVF och vet på dagen när de blev gravida? Men räknar man från äl stämmer det alltid-det var ju då du blev gravid. Glad

• J Hanna

Tack för svar Pimpinellan! Nej det spelar ingen roll. Undrar bara hur det kommer sig att beräkningsverktygen är uppbyggda så olika...

• Pimpinellan
    J Hanna skrev 2013-11-04 21:24:06 följande:
    Tack för svar Pimpinellan! Nej det spelar ingen roll. Undrar bara hur det kommer sig att beräkningsverktygen är uppbyggda så olika...

De flesta räknar utifrån 2 dagarscykler med äl dag 14-och det misstämmer på jättemånga. Har själv haft äl alltifrån dag 10 till 33-hade jag råkat bli gravid nån av de cyklerna (och speciellt de jättelånga) hade jag verkligen fått stå på mig ang. b.f. 4 dar kanske kvittar,men 19 dar som den andra var kvittar verkligen inte. En bebis kommer dock när den kommer,det är bara om det misstämmer mycket med egen uträkning och man riskerar alldeles för tidig födsel eller mer än 2-3 veckor överburenhet man måste protestera.
Svar på tråden Hur räknar jag veckor? Från 1 dagen i senaste mens eller tidigare ändå?