• isadora81

    Menopur korta metoden i stället för gonal f långa protokollet

    Hej hej!

    Jag vill gärna höra era erfarenheter av menopur korta protokollet. Jag har pcoch har gjort två ivf-försök med gonal f långa protokollet. Första gången 112,5 enheter tre ägg, andra gången 125 enheter sex ägg. Två tidiga missfall ett vardera gången. Nu tycker läkaren att jag ska byta till menopur 187,5 enheter. Jag har läst att man mest använder menopur till äldre kvinnor med lågt amh. Jag är "bara" 33 år och har högt amh. Är det någon annan med pco som har erfarenhet?


  • Svar på tråden Menopur korta metoden i stället för gonal f långa protokollet
  • lindamadelene

    Hej! Tyvärr har jag ingen erfarenhet av menopur-korta protokollet. Jag har bara tagit menopur under den långa behandlingen. Jag är inte heller "gammal" (28) och har inget lågt värde. Men om jag inte minns fel så sa min läkare att menopur innehöll ämnen som kroppen uppfattade som mer "naturliga" än gonal-f.
    Jag vill också gärna höra om andras erfarenheter kring detta då jag och min sambo står inför detta i kommande behandling, alltså menopur-korta protokollet.

  • EEJ

    Tänkte ändå skicka lite pepp. Blev gravid på tredje äggplocket och flesta gången med Menopur! Är 31 och har inga problem, vi har manlig faktor och är (var) sekundärt barnlösa.

  • lindamadelene

    Om jag inte fattat fel så ska Menopur ge färre äggblåsor men med bättre kvalitet och för oss pcoare så finns ju risk att det "exploderar" och blir jättemycket äggblåsor om man höjer dosen gonal-f för mycket. Alltså risk för överstimulering?

  • isadora81

    Hej hej! Lite uppdatering. Jag fick menopur 187, 5 enheter i stället för gonal f 125 enheter som jag hade förra gången. Förra gången blev det sex äggblåsor. Av menopur blev dey ett helt annat svar. Jag var åå vul igår på sprutdag 7. Minst 15 äggblåsor på gång . De blev oroliga för överstimulering så nu fick jag sänkt dos till 112, 5 enheter. Det återstår att se hur kvaliteten är. Lycka till ni som har svarat!

Svar på tråden Menopur korta metoden i stället för gonal f långa protokollet