• GrönaDruvan

filmjölk eller naturell yoghurt?

Vad är egentligen nyttigast? Jag har alltid naturell yoghurt hemma, men kanske är fil bättre? Eller är det bara smaksak?

• Svar på tråden filmjölk eller naturell yoghurt?
  • ApanApansson

Naturell A-fil är bäst, den är god för magen med bra bakterier också

• GrönaDruvan
    ApanApansson skrev 2013-11-04 21:41:14 följande:

Naturell A-fil är bäst, den är god för magen med bra bakterier också smile1.gif

Men är det nyttigare än yoghurt? Eller är det din personliga smak?....
  • ApanApansson

Nej den är nyttigare just eftersom den innehåller de nyttiga magbakterierna. A eller Ab fil.
    Sen är ju yoghurt bra på ett annat sett eftersom den innehåller något mer fett, men magbakterierna är viktigast.

• Aniiee

Jag har alltså utgått ifrån att det gäller helt vanlig filmjölk och helt vanlig yoghurt, inte a-fil, onaka-fil, turkisk yoghurt eller så....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Dominant
    Aniiee skrev 2013-11-04 21:48:37 följande:
    Helt klart en smaksak om man tittar här: matkalkyl.se/index.php?a=comp&serie=filmjolkf...

I Princip ALLA staplarna är jämna, förutom monosakarider (mer i yoghurt) och Disakarider (mer i fil)
    Nu är ju inte energivärde, vitaminer och mineraler allt som har betydelse.

Den stora skillnaden mellan yoghurt och fil är bakteriekulturen. Rent generellt så skulle jag säga att bakteriekulturen i yoghurt är bättre än den för fil, framför allt då den hjälper till att bryta ner laktos i tarmsystemet (mjölksocker).

Förutom skillnaden i bakterier, så är det dock två snarlika produkter.
  • ApanApansson

Ja såklart jämför man helt vanlig fil och helt vanlig yoghurt så är det väl inte mer än fetthalten som skiljer?

• Aniiee
    Dominant skrev 2013-11-04 21:56:24 följande:
    Nu är ju inte energivärde, vitaminer och mineraler allt som har betydelse.

Den stora skillnaden mellan yoghurt och fil är bakteriekulturen. Rent generellt så skulle jag säga att bakteriekulturen i yoghurt är bättre än den för fil, framför allt då den hjälper till att bryta ner laktos i tarmsystemet (mjölksocker).

Förutom skillnaden i bakterier, så är det dock två snarlika produkter.
    Absolut, så är det. Jag bara svarar utefter de erfarenheter jag har av folk som frågar. De flesta vill veta kaloriinehåll och ev fettprocent, kanske kolhydratprocent, en del, eller så är de ute efter just mineraler eller vitaminer. Så det är min aspekt......
    ApanApansson skrev 2013-11-04 21:56:31 följande:
    Ja såklart jämför man helt vanlig fil och helt vanlig yoghurt så är det väl inte mer än fetthalten som skiljer?
    Inte ens fetthalten.....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • GrönaDruvan

Tack för svar...

Jag är som sagt bara nyfiken på vad som är bäst att äta av de två rent allmänt.

Är det ens nån skillnad på smak egentligen?

Längesen jag åt fil, men smakar det inte nästan samma? Något lösare va?

• ApanApansson

Rätt lika smak, fil är något blaskigare och yoghurt något surare.

Svar på tråden filmjölk eller naturell yoghurt?