• Anonym (Skäms)

Berättade för min pojkvän om att jag har fått svamp i underlivet skäms nu..

Jag är en 18 årig tjej som har en pojkvän som är 23 år. Vi brukar prata om allt och ingenting. Jag var rädd att jag hade fått en könssjukdom så jag berättade det för han och då verkade han bara "du har inte fått det av mig" sen var det inget mer med det. Testade mig förra veckan och fick svaret idag att jag inte hade men berättade att jag hade klåda och konstiga flytningar och trodde det var det som gjorde att jag testade mig. Fick iaf konstaterat att jag hade svamp. Sa då berättade jag på sms att jag inte hade någon könssjukdom men att jag hade fått svamp. Då frågade han varför jag berättade det för han alltså om svampen och varför jag inte bara stannade smset efter könssjukdommen. Nu skäms jag jätte mycket att jag berättade om min svamp.. Var det överdrivet att berätta det? :( nu äcklas jag av mig själv också.. Mår jätte dåligt!

• Svar på tråden Berättade för min pojkvän om att jag har fått svamp i underlivet skäms nu..
  • Eterisk

Nej, det var inte överdrivet att berätta det. Däremot var hans reaktion överdrivet löjlig på alla plan. Nästan så att jag skulle vilja ta honom i örat! 

• Zs1985
    Anonym (Skäms) skrev 2013-11-04 21:27:18 följande:
    Jag är en 18 årig tjej som har en pojkvän som är 23 år. Vi brukar prata om allt och ingenting. Jag var rädd att jag hade fått en könssjukdom så jag berättade det för han och då verkade han bara "du har inte fått det av mig" sen var det inget mer med det. Testade mig förra veckan och fick svaret idag att jag inte hade men berättade att jag hade klåda och konstiga flytningar och trodde det var det som gjorde att jag testade mig. Fick iaf konstaterat att jag hade svamp. Sa då berättade jag på sms att jag inte hade någon könssjukdom men att jag hade fått svamp. Då frågade han varför jag berättade det för han alltså om svampen och varför jag inte bara stannade smset efter könssjukdommen. Nu skäms jag jätte mycket att jag berättade om min svamp.. Var det överdrivet att berätta det? :( nu äcklas jag av mig själv också.. Mår jätte dåligt!
    Då kan du kontra med att han också måste behandla sig (samma salva som dig, pevaryl el canesten) då svamp kan smitta och han kan ha det men inte ha några symptom.. så slipper du få svampinfektion efter varje gång ni har sex.

Det är ju får både hans och ditt bästa.
  • Näckrosen

Det kan till och med bli så han behöver behandlas. Så det var väl inte löjligt!

Killar kan ha svamp utan symtom och smitta dig igen efter behandling.

• Cadencee

Jag vet inte hur länge ni vart ihop men om det var något eller är för den delen något fel på mig eller min sambo (vart ihop i 5 år å bott ihop i 2) så har vi sagt exakt vad det handlat om. För 2.5 år sen hade han problem med magen och jag var med i undersökningsrummet när läkaren behövde känna i ändtarmen på honom. Detta upprepades semare på akuten. Inget att skämmas för alls!

• Anonym (..)

Skäms inte för det! Var glad att det bara är svamp du har och inte en könssjukdom, det borde din pojkvän också vara. Är man 23 år borde man väl vara såpass mogen och livserfaren att man fattar att svamp inte är något skamligt.

• Selfish Geene

Inget att skämmas för, nästan alla tjejer odlar trattkantareller i snippa då och då ;) Man kan få svamp av en massa saker, penicillinkurer, tvål, sex, mm mm Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att du berättade det för din pojkvän, klart män ska kunna dela även sådana saker med varandra! (Jag menar: du skulle väl berätta om du hade fått en svampinfektion i munnen?!)

• Anonym (Haft svamp)

Omogen reaktion från honom. Man bör berätta i en relation om man får svamp eftersom det kräver behandling och man avråds från att ha sex tills det försvunnit. Det smittar inte såvitt jag förstått men ens partner lär ju vara intresserad av att veta varför man inte har sex.

• chrissepisse
    Zs1985 skrev 2013-11-04 21:31:06 följande:
    Då kan du kontra med att han också måste behandla sig (samma salva som dig, pevaryl el canesten) då svamp kan smitta och han kan ha det men inte ha några symptom.. så slipper du få svampinfektion efter varje gång ni har sex.

Det är ju får både hans och ditt bästa.

This. Säg till honom att du berättade för att han också ska behandla sig.
  • Anonym (Haft svamp)

Märkligt att många skriver att det smittar. Det är inte den info jag fått. På 1177 (sjukvårdsupplysningen) står det också att det inte smittar men att det kan ge en övergående rodnad på penis (kanske smittar om man har tjejsex dock förstås).

• ApanApansson

Nej det var inte ett dugg konstigt eller äckligt, det är sånt som händer alla precis som en förkylning enda skillnaden är att det är i ditt underliv. Kan han inte ta det är det han som ska skämmas för omogenhet och uruselt stöd!

• Anonym (Zvampen)

Vilken omogen småpojke.

Han behöver faktiskt veta det för att

a) han ska tänka på god hygien, för det finns inga som tillför så mycket problem i kvinnors underliv som deras män.

b) att han faktiskt kan återsmitta dig med svamp om du inte har tillräckligt stark balans i ditt underliv. Det händer att mannen får röda prickar på ollonet som också beror av svamp, men oftast är han bara bärare och blir inte påverkad själv. Svampen har ingen riktigt bra livsmiljö på en man, den vill ha en gosig slemhinna med lättåtkomligt socker att bo i.

Svamp har kvinnor nämligen alltid i slidan, men det är först när svampen får för mycket näring och utrymme, t ex om den egna bakteriefloran slås ut av antibiotika eller pH i slidan rubbas, som det blir en överväxt av svamp och man får då en svamp-infektion.

Så svamp kommer du att ha, jämt och hela tiden genom ditt liv. Du ska bara se till att den inte trivs så bra att den ger dig svampinfektion.

Lite tips från en som har haft svamphelvete i perioder:

Ha inte jättetajta byxor, ha gärna kjol om du gillar det, använd bomullstrosor och lufta underlivet medan du sover/är hemma om du får minsta lilla klåda.

Var extra försiktig veckan innan mens, för då rubbas pH i slidan rent naturligt och man kan få en liten klådkänning att svampen är på G, men ofta går den över igen när mensen kommer. Det som inte funkar är att äta mycket godis/socker om man redan har lite klåda, för det är faktiskt så att en del av sockret går ut i slemhinnan. Jag lovar, när det var som värst kände jag direkt klåda ca en timme efter att jag åt godis!

Om du får den känningen så betyder det att balansen i underlivet inte riktigt är 100%. Tampongen Ellen från apoteket hjälper en del, den avger goda bakterier som kan ta maten ifrån svampen.

Receptfria läkemedel mot svamp funkar i början om man är envis. Tyvärr är de dock irriterande i sig själva och en del fortsätter därför behandla trots att svampen är död och det i själva verket är läkemedlet som ger irritationen! Därför ska man till gyn om man har hållit på med receptfri kräm/vagitorier ett par veckor och inget blir bättre. I mikroskop kan de se om sekretet i slidan innehåller död eller levande svamp.

Funkar det inte med receptfritt så finns det kapslar på recept som man sväljer och som dödar all svamp på en gång, man bombar ut den totalt. Men man ska vara lite försiktig med att överanvända anti-svampläkemedel för de är ganska starka för kroppen att hantera, helt enkelt.

• Emoboost

Herregud. Det ska man väl inte skämmas för. Det händer.
    Det beror på massa saker, tajta brallor, knas temperatursvängningar och så vidare i all oändlighet. Gåt jättesnabbt och enkelt att behandla och så är det över.

No shame !!!!!!

emoboost.blogspot.se/ 

• Zoja

Vad arg jag hade blivi på killen om det var min! För mig är det självklart att man berättar sådant för sin partner, jag berättar de mest onödiga detaljer om vad som hänt under min dag för min pojkvän, klart att man ska kunna göra det utan att personen undrar varför man gör det! Och just svamp är det viktigt att killen vet om, sexlivet kan ju bli lidande av det och som många andra har sagt så kan han också behöva testa sig och eventuellt behandla.

Svar på tråden Berättade för min pojkvän om att jag har fått svamp i underlivet skäms nu..