• CarpeNoctem

Vad säger ni, är ljusslingor ute enbart för julen?

Jag längtar galet mycket till julen och snart är den här!
    Jag gick ut i förrådet igår och letade upp våra ljusslingor, sa till gubben här hemma att jag ville sätta upp dom. Dock var hans svar mer eller mindre ett idiotförklarande och sa att det sätter man inte upp försen advent. Men nä? Jag anser att det är en belysning för att lysa upp tillvaron i mörkret, vad tycker ni?

Tyvärr var inte alla lampor fungerande så än är dom inte uppe, men snart så

• Svar på tråden Vad säger ni, är ljusslingor ute enbart för julen?
  • Aniiee

Nja.... ambivalent där. Mellan november och februari KAN det vara ok. Men helst inte mer än mellan Första december (alt. första advent) och sista januari. Det som har ljusslingor året runt brukar jag ta för lata, glömska eller tacky så det förslår med blond peruk och knallröda lösnaglar....... Mina fördommar, men jag grundar de på erfarenhet av en granne....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Mandel

Nu är jag julnarkoman och julen är helig för mig så enligt mig ska man absolut inte ha en massa slingor tända innan advent och så ska de bort efter tjugondag Knut, men det är ju min högst personliga åsikt.

Är dock inne på att ladda mig med avbitartång och i skydd av mörkret ge mig ut och klippa folks sladdar och lämna små meddelande till dem med vad jul är och hur det ska firas.
    Man har inte ljusslingor eller adventsljusstakar tända fram i februari och absolut inte till sommaren! 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • CarpeNoctem
    LonelyWolf skrev 2013-11-05 00:39:16 följande:
    Hej ts

Känner du dig som en idiot om du hänger upp dem? 

Nej det kan jag inte påstå.
  • LonelyWolf
    CarpeNoctem skrev 2013-11-05 08:00:57 följande:
    Nej det kan jag inte påstå.
    Då tycker jag att du gör precis som du känner för, att hänga upp slingan. Mysigt med dessa lampor nu när det börjar mörkna så tidigt :)
  • La Lola

Nä, det tycker inte jag.
    Jag ska köpa en slinga till min balkong o jag tänker inte vänta tills det blir första advent med att sätt upp den.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • FjärilVingad73

Jag tycker det börjar bli tid att få upp ljusslingan på balkongräcket. Det är jäkligt mörkt på kvällarna och det är mysigt med ljus ute, så är det bara.

I´d rather be known as an honest sinner than a lying hypocrite!
  • LonelyWolf
    CarpeNoctem skrev 2013-11-05 14:00:29 följande:
    Har varit iväg och köpt nya lampor nu, så ikväll åker dom upp
    Nice  Glad
  • rockaroll

Inte för att det har med saken att göra, men jag tog ner mina julgardiner i maj. :P

• tjej87

Om det inte är väldigt juliga slingor så tycker jag mer att det är vintermys. För mig passar det mellan mitten av november och sen fram till slutet på februari iaf. Jag har slingor med fejk-granris och dom brukar komma upp strax före 1a advent och sen ner i slutet på feb/början på mars.

• Occam

Jag och min hustru brukar vara oeniga om det - jag kallar det för "vinterslingor", "vinterstjärna" e.d., medan hon ser dem som "jul-" ... slingorna tas ned på hennes initiativ någon gång i februari när det börjar vara något ljusare, innebelysningen brukar hon inte orka ta ned själv så där får jag ha dem uppe lite längre (brukar ta ned dem vid vårdagjämningen).

• CarpeNoctem
    rockaroll skrev 2013-11-06 09:36:48 följande:
    Inte för att det har med saken att göra, men jag tog ner mina julgardiner i maj. :P

Kunde du låtit dom sitta kvar ett tag till så hade du inte behövt byta snart igen
Svar på tråden Vad säger ni, är ljusslingor ute enbart för julen?