• Blume

Hemma med det minsta barnet, men de äldre barnen får vara på dagis?

Hej! Visste inte vilken kategori jag skulle välja så tog denna.

Jag har precis hört talas om att många föräldrar - de flesta föräldrar, enligt personen jag talade med - låter sina äldre (men fortfarande små) barn vara på dagis under tiden de är hemma med det minsta barnet. Det vill säga, om de har ett barn på tex två år och sedan får ett nytt barn så låter de tvååringen vara på dagis medan de är hemma med nollåringen.

Stämmer det att många föräldrar gör så nuförtiden? Är hemma med det minsta barnet och låter de något äldre barnen vara på dagis? Det låter ju helskumt. Varför inte ta chansen att spendera tid med alla barnen när man ändå är hemma?

• Svar på tråden Hemma med det minsta barnet, men de äldre barnen får vara på dagis?
  • Stronza simpatica

Mest pga att när barnet närmar sig 3 så har det ett större behov av att få leka med andra barn i samma ålder, få kompisar etc etc.

• Blume

Då kan man väl gå till en öppen förskola med barnen, så kan man fortfarande vara tillsammans med dem, och - lika viktigt - de kan vara tillsammans med sin förälder. Eller om man har någon bekant eller granne som också har barn som de kan leka med.

• Tow2Mater

Jag har läst att andra och tredje barnet etc "fortjänar egentid" med mamma precis som det forsta barnet fick (skrämmande orsak att ha barn pa dagis, men folk menar det seriost).

• Akua

Jag är 26 år, har inga egna barn och har funderat och tänkt precis som du!
    Nu har jag däremot lite mer förståelse till varför vissa gör så. Har du en väldigt energisk 3:åring (jag tar den åldern som exempel) och inte får sova riktigt på nätterna på grund av bäbisen och 3:åringen så kanske du behöver ha barnet på dagis så du som mamma får sova igen dig lite när bäbisen sover...åtminstone vila på dagen mer än vad du kunnat göra om 3:åringen var hemma.
    Däremot tycker jag väl inte att 3:åringen behöver gå som vanligt, lika många timmar som tidigare.

Men har man en liten lugnare 3-åring och en bäbis som sover bra på nätterna så förstår jag inte varför man måste lämna bort 3-åringen på dagis. 

Det där med att barnen har större behov av att träffa andra barn och inte nöjer sig med att "vara hemma med mamma och lillasyskon" tror jag är bullshit! Ja, du måste ju VARA med ditt barn. Men att hjälpa mamma att städa kan vara minst lika kul som att vara i en lekpark bara mamman engagerar sig!!

• Cilla93

Min syster har två barn, en som snart är tre och en ettåring. Hon har varit hemma med båda men nu har treåring rätt nyligt börjat vara på dagis. Men hon är där typ tre dagar i veckan någon timme bara. Så mest för att träffa kompisar antar jag och för att min syster tänkt vara hemma rätt länge och kan väl på så sätt vara bra att vänja barnet att vara iväg ensam ibland så det inte kommer som en chock när hon väl måste. Jag vet inte hur jag själv hade gjort, men jag blir inte upprörd över det här. Hade min syster däremot låtit hennes dotter varit där varje dag och hela dagarna hade jag funderat.

• Erizajo

Självklart har man det äldre på dagis om det redan gick där innan babyn kom, varför skulle jag ta ifrån mina barn glädjen i att vara på dagis med sina kompisar??! Man får bara ha dem där 15 h/vecka! Har man äldre barn så tar man ju inte hem dom från skolan!

• Tow2Mater
    Erizajo skrev 2013-11-05 03:21:57 följande:
     Har man äldre barn så tar man ju inte hem dom från skolan!
    Nej, tyvärr är det ju skolPLIKT.
  • Akua
    Självklart har man det äldre på dagis om det redan gick där innan babyn kom, varför skulle jag ta ifrån mina barn glädjen i att vara på dagis med sina kompisar??! Man får bara ha dem där 15 h/vecka! Har man äldre barn så tar man ju inte hem dom från skolan!

Skulle du vilja ha barnet där mer än 15h/vecka om du är hemma på dagarna? 

• Sapato

Min son var 5år när lillebror kom och ville självfallet gå på förskolan med sina kompisar. Nu är lillebror snart 2år och går på förskola själv och fick vi syskon nu skulle han få gå där sina timmar men självfallet få vara hemma då och då.

Tycker inte man ska lägga så mycket vikt i hur andra gör utan gör det som känns bäst för en själv, du vet aldrig bakomliggande orsak till att lämna syskon!

• Pnillan

Håller med med
Svar på tråden Hemma med det minsta barnet, men de äldre barnen får vara på dagis?