• Nyfiken gul

Vad har ni för frukostvanor i er familj??

Jag måste ställa en fråga om frukost...

Äter ni frukost??

VAD äter ni i så fall??

Jag jobbar själv på mcDonalds under frukosttid och hittar många många föräldrar med sina barn som kommer och äter frukost hos oss, och jag blir lite illa beklämd ibland... Gör man det nån gång är det väl en sak, tex på väg ut på vägarna i semestertrafik och 60 mil väntar...

Men när samma familj dyker upp 3-4 dagar i rad varje vecka börjar man undra....

McDonalds frukost tycker jag väl inte är någon höjdare ur barnsynpunkt.. visst, bättre än inget alls, men nog ser jag hellre att en liten kille på 3-4 år äter fil o flingor hemma än trycker i sig fettdrypande eggMcMuffins..

och hur får man i sina barn frukost när man själv som förälder INTE äter frukost??
    Hur kan man då motivera sina barn att frukost är viktigt när man själv inte ens öppnar kylen på morgonen utan bara rynkar på näsan och tar en mugg vatten och C-vitamin brus.... ??

Här äts det frukost i långa rader med gröt/fil, flera olika sorters bröd, kaffe/te/choklad och flera pålägg.

vad tycker ni andra om frukostvanorna??

• Svar på tråden Vad har ni för frukostvanor i er familj??
  • Sabina02

Jag tycker precis som dig...helt fel att ta det som vana att äta sån fet frukost.

Här hemma blir det fil, banan, smörgås eller välling på morgonen och på helgerna när sambon är hemma så "lyxar" vi till det lite med rostat bröd och kanske lite olika pålägg osv.
    Vi äter alltid frukost.

• Bea

Vi äter bra frukost på helgerna, men annars så blir det oftast fruktsoppa och en macka.

• Nyfiken gul

själv hör jag många föräldrar "skylla" den dåliga frukosten på att det "var för stressigt hemma"

Jag har ansvar över 4 barn och alla hinner i lung o ro få i sig frukost på morgonen och iväg till sina dagis och sina skolor utan en massa tjafs, stök och bök och sura miner..

Ungarna är i mellan åldrarna 9 och 2 år...

Jag är uppvuxen med goda frukostvanor och förstår inte riktigt vad man gör på morgonen när man inte "hinner" äta frukost...

Att sova längre på morgonen?? Är det värt de 15 minuternas extra sömn om det ändå blir kaos och skrik?

En sån miljö som föräldrar beskriver för mig på mcDonalds skulle jag INTE vilja ha mina barn i.. kaos, skrik, bråk och ingen matro...

värst är att de inte ens skäms för att berätta det... utan sätter en toast i näven på 2-åringen och skyndar vidare...

• Villes mamma

Våra frukostvanor: Mamma (jag) dricker en kopp kaffe med två/eller fler rostade bröd med ost och tomat/gurka. Sambon min dricker en par koppar kaffe. (Han säger att han inte KAN käka frukost så där genast på morgonen) Vår grabb käkar en STOR portion gröt blandat med frukt eller bär till frukost och lite mjölk därpå!

Inte nå´t MC Donalds käk här inte, inte ens till lunch eller middag!

• turia

jag har börjat äta frukost sen jag blev gravid. Gröt tallrik med sylt o mjölk eller smörgåsar med ost el skinka..o kaffe på det..

• Majsan70

Mina stora ungar fixar egen frukost och vi ser till att liten får gröt o macka o ev. nån frukt.
    Själv äter jag bara frukost när jag jobbar. Det är verkligen det äckligaste målet p hela dagen, och tyvärr tycker mina barn likadant. Dock skall de alltid äta frukost.

• Sanna Marie

Vaknar jag tidigt på morgonen med min dotter vill jag helst dricka kaffe och ta något digestivekex med ost på.

Men några timmar efter....vid 9-tiden är jag rejält hungrig. Kokta ägg är alltid gott med rostat bröd eller hårdbröd. Eller havregrynsgröt med lite lingonsylt och mjölk.
    Om jag arbetar vill jag också gärna ha lite yougart eller fil för det blir man mätt och bra i magen utav.

Däremot äter jag aldrig lunch när jag bara är hemma. Kan ta någon smörgås eller banan till kaffet.

På tal om McDonalds.....jag tycker dom har underbart gott kaffe.

• ladyhawk

Jag äter en tallrik lättfil med flingor (havrefras eller special-K), två morotslimpasmörgåsar (shulstad) med skinkmjukost (kavli), en mugg med varm mjölkchoklad (oboy).

• AnnaKlara

Jag är en sån som faktiskt inte KAN få i mej nånting utom kaffe eller te på morgonen. Det tar MINST 2 timmar innan jag kan tänka mej att äta! Det har ändå aldrig varit något problem med Imogen, hon äter en macka med ost eller liknande pålägg, en banan eller annan frukt och dricker ett glas mjölk till frukost. Den kallare årstiden är det ofta gröt.

• Katja77

Jag har ofta svårt för att äta frukost. när jag har tidig föreläsning brukar jag ta en frukt eller ett glas juice eller bara en kopp te på morgonen och sen tar jag med mig en macka och äter på första "rasten" det fungerar bra för mig.

Nu i sommar jobbar jag natt och äter då två grova mackor med smör och ost och dricker ett glas juice eller saft innan jag lägger mig.

Nu har jag inga barn att ta hänsyn till men om jag får i framtiden så ska de iaf äta frukost.

• Signatur

Här äts det också rejält med frukost. Fil och müsli eller gröt. På helgerna kan det bli ägg och smörgåsar med olika pålägg. Tycker frukost är jättegott och skulle inte ta mig till jobbet utan att äta ordentligt!

• milimina

frukost får jag aldrig i mej tidigare än 2 timmar efter jag har stigit upp, och den tiden ökar i motsvarighet till hur mycket tidigare jag stiger upp. (dvs stiger jag upp 7, kan jag äta vid nio. stiger jag upp fem, mår jag så illa att jag iaf inte får i mej nåt innan nio-tiotiden) så det blir att vi äter frukost på våra respektive jobb. och det blir kaffe o macka, inget annat ("kladdigt" som fil/yoghurt eller gröt går inte ner).

såhär har det varit för mig sen i mellanstadiet, då jag självmant slutade äta på morgnarna för att slippa kräkas efter nån timme, eller känna det obehagliga suget... det tog många år innan jag öht åt nånting innan lunch, det är nog först de senaste fem åren det har kommit.

helgerna är dock heliga frukostdagar då det kokas ägg och tas fram massor av pålägg och äts av hjärtans fröjd så det står härliga till!

• Jennelii

Vi sover länge och medans dom klär på sig stoppar jag mackor i rosten. Dom äter oftast nån rostad macka med ost eller skinka och ett glas oboy. Visst, jag vet att det är lite och inte så bra men dom äter varken fil, yoghurt, kräm, nyponsoppa, gröt eller nåt...minsta o mittentjejen har jättesvårt att äta på morgonen. En macka tycker jag är lite "torrt" men det är inte så mkt att göra. Själv äter jag inget, möjligtvis resterna av deras mackor...
    På helgerna om jag är med min kille tycker jag om att äta goda mackor med massa olika pålägg och grönsaker, te o yoghurt o grejer (inte han däremot..) men barnen uppskattar det inte.

• Zizzla

Jag själv älskar frukost, tycker nästan det är det godaste målet på dagen!
    Tror att barn tar efter föräldrars frukostvanor, barn gör vad du gör inte vad du säger.
    Skulle ALDRIG ta mitt barn till McDonalds för frukost, fy sjutton vad äckligt!!
    Som det är nu äter grabben gröt till frukost, han är bara 5½ månad, och jag käkar müsli med fil eller mjölk när vi stiger upp vid 7. På helgen blir det ofta frallor med olika pålägg, juice, kokt ägg ibland och kaffe.
    Ja kaffe blir det annars också, såklart!!

• Emma m Theodor

Jag är frukostmänniska- äter alltid frukost- klarar mig inte utan. Min man däremot är det i n t e. Hans dotter- 6,5, har fått dricka välling i nappflaska tills för bara ett par månader sedan. Jag har knorrat en hel del om det- men samtidigt så får man ju välja sina "strider"- och hon har ju trots allt fått i sig 3 dl välling- vilket man står sig bra på- även om jag tyckte hon var på tok för stor för nappflaska.
    För 2 månader sedan slängde vi nappflaskan- och då blev ju inte vällingen lika god... Men hon är ju van att "dricka" sin frukost- så det går knappt att få i henne något i fast form (smörgås/gröt eller ens yogurt). Det blir o´boy och juice- och en halv smörgås på sin höjd....

Det kanske är något att tänka på för er som har barn som inte vill sluta med välling..... att sluta i tid.....

Svar på tråden Vad har ni för frukostvanor i er familj??