Svensk uppfostran skapar snorungar! Svenska barn styr familjen.
Psykiatern David Eberhard har skrivit en ny bok och världen har mött den med storm. Vissa saker har blivit helt galet feluppfattade och Eberhard vill att föräldrar ska förstå att barn inte far så illa av tillsägelser som många föräldrar tror. Vad tycker ni om detta?
"David Eberhard har skrivit flera uppmärksammade böcker förr. Exempelvis ”I trygghetsnarkomanernas land”, och ”Ingen tar skit i de lättkränktas land”, böcker som väckt viss debatt i Sverige. Med sin senaste bok ”Hur barnen tog makten” kommer reaktionerna från hela världen.
............
Eberhards nya bok har som utgångspunkt att barn får bestämma för mycket i svenska familjer. Det, menar han, är vare sig bra för barn eller föräldrar.
Vad kan det vara som gjort det här till en internationell nyhet?
– Två saker. En uppskattar jag, den andra inte. För det första så är det ett internationellt fenomen jag skriver om. Man ser det påtagligt i framför allt anglosaxiska länder och i västvärlden, att barnen styr. Den andra sidan är att Sverige ofta anses vara ett föredöme. Då används min bok av vissa som ett varnande exempel: Se hur det gick i Sverige.
......................
Vad hoppas du att boken ska leda till?
– Min förhoppning är att föräldrar ska få tillbaka lite självförtroende och våga fatta beslut och säga ifrån. Barnen far inte så illa av tillsägelser som man lätt har för sig." www.dn.se/ekonomi/internationella-medier-svensk-uppfostran-skapar-snorungar/