• h8him

Svensk uppfostran skapar snorungar! Svenska barn styr familjen.

Psykiatern David Eberhard har skrivit en ny bok och världen har mött den med storm. Vissa saker har blivit helt galet feluppfattade och Eberhard vill att föräldrar ska förstå att barn inte far så illa av tillsägelser som många föräldrar tror. Vad tycker ni om detta?

"David Eberhard har skrivit flera uppmärksammade böcker förr. Exempelvis ”I trygghetsnarkomanernas land”, och ”Ingen tar skit i de lättkränktas land”, böcker som väckt viss debatt i Sverige. Med sin senaste bok ”Hur barnen tog makten” kommer reaktionerna från hela världen.
    ............

Eberhards nya bok har som utgångspunkt att barn får bestämma för mycket i svenska familjer. Det, menar han, är vare sig bra för barn eller föräldrar.

Vad kan det vara som gjort det här till en internationell nyhet?

– Två saker. En uppskattar jag, den andra inte. För det första så är det ett internationellt fenomen jag skriver om. Man ser det påtagligt i framför allt anglosaxiska länder och i västvärlden, att barnen styr. Den andra sidan är att Sverige ofta anses vara ett föredöme. Då används min bok av vissa som ett varnande exempel: Se hur det gick i Sverige.

......................

Vad hoppas du att boken ska leda till?

– Min förhoppning är att föräldrar ska få tillbaka lite självförtroende och våga fatta beslut och säga ifrån. Barnen far inte så illa av tillsägelser som man lätt har för sig." www.dn.se/ekonomi/internationella-medier-svensk-uppfostran-skapar-snorungar/

• Svar på tråden Svensk uppfostran skapar snorungar! Svenska barn styr familjen.
  • Mandel

Har inte läst boken, men håller med om att dagens barn styr alldeles för mycket i både familjen , skolan och samhället i stort.

Man kan se och respektera barn utan att de måste få uppmärksamhet och ta all plats själva hela tiden. Barn dör inte av att vänta på sin tur eller att ha tråkigt.

Har tidigare sett undersökningar där de intervjuat tonåringar och där en majoritet av dem hade svarat att de ville ha mer regler och strängare föräldrar. Att föräldrarna skulle vara just föräldrar och inte kompisar. 
    Kommer inte ihåg när det var, men jag läste det i tidningen.  

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Onej!)

Jag vill nog snarare säga att utländska barn gör vad dem vill.. Föräldrarna bryr sig inte ens. Dom är oförskämda. Det är min uppfattning av de möten jag haft med utländska barn och ungdomar. Eller så har jag haft otur alla gånger!!

• Anonym (Stämmer)

Jag gillar David Eberhard och hans åsikter. Visst, ibland drar han det till sin spets, men överlag har han rätt.

• Anonym (Förskola)

Jobbar man på förskola ser man det ännu tydligare än annars. Vissa föräldrar är så rädda att deras barn ska bli arga, ledsna, uttråkade etc att de vänder ut och in på sig själva för att passa upp på dem och vara dem till lags.

• h8him
    Mandel skrev 2013-11-05 12:23:45 följande:
    Har inte läst boken, men håller med om att dagens barn styr alldeles för mycket i både familjen , skolan och samhället i stort.

Man kan se och respektera barn utan att de måste få uppmärksamhet och ta all plats själva hela tiden. Barn dör inte av att vänta på sin tur eller att ha tråkigt.

Har tidigare sett undersökningar där de intervjuat tonåringar och där en majoritet av dem hade svarat att de ville ha mer regler och strängare föräldrar. Att föräldrarna skulle vara just föräldrar och inte kompisar. 
    Kommer inte ihåg när det var, men jag läste det i tidningen.  
    Ja, det är vanligt att barn styr mycket. Jag tror också att mer regler och tydligare föräldrar skulle vara positivt för många barn.
    Anonym (Onej!) skrev 2013-11-05 12:26:17 följande:
    Jag vill nog snarare säga att utländska barn gör vad dem vill.. Föräldrarna bryr sig inte ens. Dom är oförskämda. Det är min uppfattning av de möten jag haft med utländska barn och ungdomar. Eller så har jag haft otur alla gånger!!
    Vad baserar du det på? Jag måste säga att jag ser väldigt lite av att barn bestämmer hemma, i invandrade familjer, jämfört med i de svenska.

• vampyria2

Jag har tänkt länge på att det är fel att vi i dag är så rädda för att säga åt våra barn att skärpa till sig om de gör fel, hur i helskotta ska de annars lära sig att bli bra vuxna?
    Jag är helt klart för att prata med mina ungar och förklara varför saker och ting sker men nog sätter jag ner foten relativt ofta och säger att nu räcker det och det är nog snackat, det är bar för dem att lyda...sen när allt är lugnt förklarar jag vad som hände för dem och varför jag bestämde att det var nog nu.

Här på FL har jag till och med läst om föräldrar som tycker att små 11 åringar skulle få bestämma om de skulle få behålla barnet om de blev gravida, föräldrar som inte får sina ungar att äta medicin, ungar som vägrar borsta tänderna i flera veckor osv, jag tänker varje gång att vart tusan ska det leda till om de inte ens vågar bestämma över ungarna när de är så små och om så viktiga saker hur ska de kunna vägleda dem rätt senare i livet?

Likväl som jag flera gånger har läst trådar där upprörda föräldrar har startat trådar om hur illa berörda de har blivit över att de har sett nån höja rösten till sina barn eller så, ärligt barn dör inte av att deras föräldrar gör det.
    Naturligtvis ska man reagerar om föräldern slår eller använder ett språk som är oaccepterat  men annars så tycker jag att man som vuxen ska förstå att barnet troligtvis har gjort sig förtjänt av en avhyvling.

Jag skulle aldrig någonsin slå mitt barn eller kränka det men nog tusan får det känna av när jag är arg, barnet ska följa mig som ledare och inte tvärt om och därför är det bra att den får veta hur den förväntas betee sig. 

• nymedlem

8

Anonym (Onej!) skrev 2013-11-05 12:26:17 följande:

Min uppfattning också! Därav tycker jag ts är fel. I invandrartäta områden är det ofta kaos, ett exempel bilbränder ochvstenkastning + springa ute hela nätter vind för våg. Svenska föräldrar kan vara för mesiga men dom tar hand om sina barn.
  • Anonym (Stämmer)
    nymedlem skrev 2013-11-05 12:35:12 följande:
    8
    Min uppfattning också! Därav tycker jag ts är fel. I invandrartäta områden är det ofta kaos, ett exempel bilbränder ochvstenkastning + springa ute hela nätter vind för våg. Svenska föräldrar kan vara för mesiga men dom tar hand om sina barn.
    Fast det har inte med nationalitet att göra, det beror ju på klasskillnader, arbetslöshet och utanförskap.
  • nymedlem
    Anonym (Stämmer) skrev 2013-11-05 12:40:44 följande:
    Fast det har inte med nationalitet att göra, det beror ju på klasskillnader, arbetslöshet och utanförskap.

Tror jag inte det minsta på. Däremot tror jag inte utländska barn styr inhemmet, dom gör uppror på egen hand och jagvser många som just ouppfostrade.
  • vampyria2
    Anonym (Stämmer) skrev 2013-11-05 12:40:44 följande:
    Hm så bara för att man är arbetslös och känner ett utanförskap så låter man bli att uppfostra sin barn och att se till att de sköter sig? Eller hur tänker du här?
    Jag tror mer att det handlar kulturella skillnader här, i deras länder så är tjejerna hemma och tar hand om hem och familj ändå i från att de är väldigt små, killarna ska hålla sig ute så mycket som möjligt, hålla sig ur vägen och inte störa de äldre. Dessutom så har killarna en väldigt stor bestämmande rätt över kvinnorna vilket gör att mammorna knappt får säga till dem. Att dessutom så har de pappor som väldigt ofta är frånvarande, antingen så jobbar de mycket eller så är de i väg och umgås med sina vänner el släkt gör att de inte riktigt får lära sig rätt eller fel...här är jag inte alls rasistisk faktiskt utan vet att det är så, jag bor i ett väldigt månkullturelltsamhälle och har alltid umgåtts med invandrare en hel del, plus att jag i många år har jobbat på både dagis och inom skola så jag har koll på det här faktiskt.

Är ju bara dumt att blunda för problemet och säga att nej så är det inte, då kan man inte göra något åt saken heller. 
Svar på tråden Svensk uppfostran skapar snorungar! Svenska barn styr familjen.