• Anonym (Tjej)

Kan man märka att jag är från Polen?

Hejsan! Ska försöka göra detta kort!

Är en tjej som varit tillsammans med min kille i 2 år. Jag har bara träffat hans pappa en gång snabbt. Jag har träffat hans mamma och släkt på mammas sida och dom tycker jag mycket om och dom gillar mig också. Mamman är särbo med min killes pappa och han bor ca en timme från vår stad. Jag har varit lite rädd för att träffa honom för han är ganska rasistisk. 

Min mamma och pappa är från Polen och min släkt var judar. Mamma och pappa flyttade till Sverige innan jag föddes. Jag vill inte att min killes pappa ska tycka illa om mig för det! Jag har hört att han verkligen inte gillar judar och svartskallar men jag är ju inte ens jude.. 

Kan man se att jag är från Polen..? Jag är blond med blåa ögon och tycker jag ser väldigt svensk ut. Jag vill inte att han ska tycka illa om mig, har hört att han är väldigt hård. 

• Svar på tråden Kan man märka att jag är från Polen?
  • Anonym (sgaar)

Omöjligt att svara på utan att se en bild på dig. Men ibland kan man faktiskt själv inte se sina egna "öststatsdrag" så det är ju fullt möjligt att någon kan se på dig att du är från Polen !

• Anonym (Tjej)
    Anonym (sgaar) skrev 2013-11-05 12:58:01 följande:
    Omöjligt att svara på utan att se en bild på dig. Men ibland kan man faktiskt själv inte se sina egna "öststatsdrag" så det är ju fullt möjligt att någon kan se på dig att du är från Polen !
    Jo det kan ju bli svårt utan bild för er, men tänkte om det är något speciellt som utmärker att man kommer från Polen? 
  • Duckan

Men det låter ju förfärligt att du ska behöva dölja dina rötter ts! Vad tror din pojkvän att hans pappa ska säga om det framkommer?

• Anonym (?)

Jag är själv född i Sverige med utländsk bakgrund. Jag ser INTE ut som en svensk, utan jag trivs väldigt bra med hur jag ser ut, och är stolt över min bakgrund. Har någon problem med det får de gärna sitta hemma och sura. Bara så du vet, ju mer osäker du är på dig själv, desto med sårbar blir du. Du ska kunna säga att du är polack i grund och botten. Om svärfar stör sig så låt honom det. Viker du dig får han mer luft att vara respektlös av sig. SÅ lägg ner med dina "ser jag polsk ut". Jag är som sagt själv svenskfödd med utländsk bakgrund. Sådana med den inställningen som dig får mig att himla med ögonen. 

• Anonym (Tjej)
    Duckan skrev 2013-11-05 13:00:07 följande:
    Men det låter ju förfärligt att du ska behöva dölja dina rötter ts! Vad tror din pojkvän att hans pappa ska säga om det framkommer?
    Tycker också att det bara blir jobbigt men vill att han ska gilla mig. Min kille har sagt att han är väldigt rasistisk och skulle antagligen inte acceptera det. Min kille vill inte att vi ska ljuga men jag vill inte berätta något, frågar han inte sa ljuger jag ju inte. Sen kanske han tycker att jag verkar okej och sedan kan jag ju berätta det och då kanske han inte bryr sig så mycket.

Men jag vet inte.. 
  • Tuvstarr

Hej.

Jag kommer från Ungern fast jag är född här. Ljusbrunt hår och blå ögon och visst, det syns. De flesta ser dock inte det  eftersom jag inte bryter och lever svenskt, har ett namn som smälter in mm. Min sambo blev förvånad när jag berättade det. Men det finns folk som ser sånt på en gång.  Fast jag känner också svenskar som ser utländska ut fast än de har bott här sen 1600-talet :) Vet din kille om att du är polsk? Bryr han sig? Det är ju bara att inte säga ngt till hans pappa. Men prata ihop dig med din kille i förväg och kräv att han aktivt ska försvara dig om rasistjävlen uppför sig illa.  

• Tuvstarr

ps-.

De som är rastister har för det mesta inget emot vita kristna polacker. Det är judar och de med annan hudfärg som de brukar ha något emot.  

• Duckan

Jag förstår hur du menar, säger du inget så har du inte ljugit, men det är ju tragiskt att ens behöva känna så inför en människa. Vilken idiot.

• en blind vän

Din rädsla kommer att sabba ditt förhållande I framtiden. Säg vem du är till pojkvännens pappa. Såhär gör du : Tala om släktforskning döda släktingar och sånt . Fråga pappa vad han har för släktingar då du är intresserad av din pojkväns släkt. Sedan kan du berätta om din släkt. Är dom vettiga kommer alla tycka att det är intressant. Är det någon som inte tycker om det så kan du ju tänka dig vilka problem du kommer att få I framtiden. Även om dom tror att du är blond svenska så kommer du att få problem om de är pappskallar. Var inte rädd. Stå för vem du är.  

• Anonym (3barnsmamman)

Träffar din kille sin pappa ofta?
    Bättre att du är ärlig med vem du är och var du kommer ifrån, det är ju pappans problem om han inte kan hantera det..... Jag hade försökt undvika att träffa en sådan människa som du beskriver att han är........

Själv har jag bruna ögon och stort lockigt mörkt hår - ser alltså inte typiskt svensk ut, men har släktforskat in på 1700 talet och kan inte hitta alls var mina mörka gener kommer ifrån - så även om man är svensk behöver man inte se svensk ut!

• Anonym (Tjej)

Jag vet att jag inte borde ljuga om vem jag är. Vill bara inte att han ska tycka illa om mig pga detta. Min kille tycker inte vi ska hitta på något, säger han något illa om mig vet jag att min kille skyddar mig. Min kille träffar inte sin pappa särskilt ofta, och det beror ju på att han har starka åsikter om mycket men i helgen tänkte vi att vi skulle åka och hälsa på honom och se hur det går.

• Vitrysk hockeyhjälte

Kommer bara surt efter om man hittar på en massa. Gör inte det. 

Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
  • Anonym (vad?)

Men varför i hela friden vill du vara tillsammans med någon som är rasist och antisemit? Dumpa, gå vidare och hitta en normal karl istället. Någon som du kan servera pierogy till och han uppskattar det. Du ska se ditt polska arv som en extra tillgång, inte en belastning!

• Anonym (Abc)

Ni behöver väl inte säga någonting så länge inte en rak fråga angående om du är helsvensk, dina föräldrar är svenska eller liknande kommer upp. Min sambo är från Polen och nästan ingen vet om det då han ser svensk ut och har ett namn som skulle kunna vara svenskt. Men det är egentligen inget han döljer heller, men det kommer liksom inte på tal. Pm någon frågar varifrån han är så svarar han täby, för det är där han växt upp och det är därifrån han tycker han är på precis samma sätt som jag är från Västerås för att jag växt upp där.

• Anonym (.)

Varför ska du träffa hans pappa? Karln är ju uppenbarligen en idiot.

• Anonym (Judinnan)

Jag gråter ju då jag läser det du skriver TS, det är ju helt åt skogen. Förstår inte du det?
    Man har mördat ju utrotat nästan hela judiska befolkning i Polen och tyskar var inte ensamma om det, fortfarnde gillar inte många polaker judar, du själv skriver ju om det. Varför kom dina föräldrar från Polen hit då, kanske var det så att 1968 blev alla judar i Polen avskedade från statliga tjänster och blev arbetslösa därför att dem var judar, därav invandring av läkare, lärare, skådespelare, jurister och andra utbildade människor från polen till bl annat Sverige år 1968-69, fråga dina föräldrar.
    Har du ingen som helst lojalitet med ditt folk(det judiska folket) och stolthet över den du är utan bara rädsla om att någon inte skall tycka om dig för att du tillhör ett visst folk? 
    Jag är judinna, blev bespottad och förföljd och kallad för jävla jude och annat men det gav mig styrka, jag är stolt över mitt folk och jag tänker aldrig fjäska inför någon som helst rasist för min egen skull och för lojalitet och minne för mina och faktiskt dina landsmän som har blivit brutalt mördade av sådana du tänker fjäska inför. Skärp dig. 

• MLB
    Anonym (leila) skrev 2013-11-05 18:39:03 följande:

Buuuhuuu.. Dagligen blir muslimer mördade. Judar ska alltid göra er till offer trots att det var otroligt länge sen ni blev utsatta. Ta av er offerkoftan.
    Och vad har muslimers situation med det har att gora? Nu handlar traden om att TS killes farsa har nagot emot judar, och TS har judiskt ursprung.
  • Anonym (vad?)
    Anonym (leila) skrev 2013-11-05 18:39:03 följande:

Buuuhuuu.. Dagligen blir muslimer mördade. Judar ska alltid göra er till offer trots att det var otroligt länge sen ni blev utsatta. Ta av er offerkoftan.
    Länge sedan de var utsatta? Europa håller på att bli judefritt för att judar väljer att lämna på grund av trakasserier, har du helt missat det?

• GlenndenStore

Är du seriös??

Du vill att en rasistisk antisemit ska tycka om dig???!!!!

Svar på tråden Kan man märka att jag är från Polen?