• Anonym (hej)

Snälla, finns det någon här som haft gluten trots negativt blodprov?

Jag var 100% säker på att jag var glutenallergiker, tog blodprov för ett par veckor sedan och idag fick jag tillbaka svaret. Provet var negativt.

All luft gick ur mig, jag har länge haft problem med viktnedgång, illamående, trötthet, nedstämdhet, diarre m.m. Dessutom när jag inte äter gluten så mår jag mycket bättre, men man vill ju gärna ha ett bevis på att det är gluten man har.

Men mitt blodprov var negativt! Jag hade dock ätit glutenfritt i en vecka innan jag tog provet, kan det ha spelat in??

Jag ska nu kräva att få en remiss på gastroskopi.

Finns det någon här som har gluten trots att det inte synts på blodproven, utan att det synts sen på gastroskopin??           

• Svar på tråden Snälla, finns det någon här som haft gluten trots negativt blodprov?
  • Color89

Mitt blodprov var också negativt men ska på gastroskopi m biopsi snart för att kolla gluten. Jag har hört att blodproverna kan vara missvisande åt båda håll, därför behövs biopsi för att säkerställa. Dock tror jag att de är mest positiva felaktiga svar.

Är inte alltid de syns för ögat, utan en biopsi måste tas.

Man ska inte utesluta gluten ur sin kost innan utredningen är klar då de kan bli missvisande på provsvar. Sen vet jag inte om en vecka gör så stor skillnad. Sa du detta till läkaren? Gör de och säg att du vill ha en gastroskopi för att kolla ändå. Och ät gluten som vanligt fram tills dess!

• Anonym (hej)
    Color89 skrev 2013-11-05 13:35:54 följande:
    Mitt blodprov var också negativt men ska på gastroskopi m biopsi snart för att kolla gluten. Jag har hört att blodproverna kan vara missvisande åt båda håll, därför behövs biopsi för att säkerställa. Dock tror jag att de är mest positiva felaktiga svar.
    Man ska inte utesluta gluten ur sin kost innan utredningen är klar då de kan bli missvisande på provsvar. Sen vet jag inte om en vecka gör så stor skillnad. Sa du detta till läkaren? Gör de och säg att du vill ha en gastroskopi för att kolla ändå. Och ät gluten som vanligt fram tills dess!

Jo har hört av mig till dom idag och de ska ringa upp mig sen. Då ska jag begära på en gastroskopi.
  • Anonym (hej)
    Color89 skrev 2013-11-05 13:35:54 följande:
    Vad har du för symptom?
  • Anonym (Papperssamhälle)

Min mor är både gluten- laktos- och mjölkproteinallergiker, utan att det synts på ett enda prov eller genom en enda undersökning, och hon har nog gjort all undersökningar man kan göra. Dock blir hon fruktansvärt sjuk om hon får i sig något av de ämnena - oavsett mängd. Även om hon inte vet att det är typ mjölk eller gluten i det hon äter blir hon fruktansvärt sjuk, så tror faktiskt inte att det är någon slags placeboeffekt eller psykisk effekt heller.

Min läkare sa att om man mår bättre av att utesluta något ur sin kost, så ska man göra det, oavsett vad proverna säger, och jag kan faktiskt hålla med. Varför är det så viktigt att ha på papper att du är glutenallergiker? Mår du bättre av att utesluta det ur din kost, gör det bara istället. Det viktigaste är väl att du mår bra, menar jag? Du känner ju själv att du mår bättre av att inte äta det. :)

• MtillMoJ

Kompisens son tog många blodprov som alla visade neg. Efter oändligt tjat från mamman så fick de äntligen göra ett prov från tarmen. Detta visade solklart att han var lika glutenintolerant som sin mamma.

• Anonym (hej)
    Anonym (Papperssamhälle) skrev 2013-11-05 13:44:54 följande:
    Min mor är både gluten- laktos- och mjölkproteinallergiker, utan att det synts på ett enda prov eller genom en enda undersökning, och hon har nog gjort all undersökningar man kan göra. Dock blir hon fruktansvärt sjuk om hon får i sig något av de ämnena - oavsett mängd. Även om hon inte vet att det är typ mjölk eller gluten i det hon äter blir hon fruktansvärt sjuk, så tror faktiskt inte att det är någon slags placeboeffekt eller psykisk effekt heller.

Min läkare sa att om man mår bättre av att utesluta något ur sin kost, så ska man göra det, oavsett vad proverna säger, och jag kan faktiskt hålla med. Varför är det så viktigt att ha på papper att du är glutenallergiker? Mår du bättre av att utesluta det ur din kost, gör det bara istället. Det viktigaste är väl att du mår bra, menar jag? Du känner ju själv att du mår bättre av att inte äta det. :)

Vet inte varför jag vill ha bevis på att jag inte tål gluten, är väl så som person...men egentligen är väl inte det så viktigt och att göra en gastroskopi är ju inget jag ser fram emot direkt.

• Color89

Bra, dem borde skicka remiss. Stå på dig!

Diarrer till å från, viktnedgång, illamående, kräkningar, magsmärtor, trött mm.

Ska bli skönt att få göra gastroskopin, misstänker dessutom att jag har ett sår i matstrupen, då ser dem ju de med isf!

• Anonym (hej)
    Color89 skrev 2013-11-05 13:49:17 följande:
    Ska bli skönt att få göra gastroskopin, misstänker dessutom att jag har ett sår i matstrupen, då ser dem ju de med isf!

Jo jag ska stå på mig, jag undrar om de kan se om man har läckande tarm på en sådan undersökning, för det kan ju ställa till mycket problem också.
  • Anonym (hej)
    Color89 skrev 2013-11-05 13:49:17 följande:

Vill du vara sövd eller gör du undersökningen vaken?
  • Jungblom

Man kan ha samma symtom vid flera andra sjukdomar också och såklart ska du begära att bli utredd tills de hittar vad som är fel.

• Color89
    Anonym (hej) skrev 2013-11-05 13:52:01 följande:
    Vill du vara sövd eller gör du undersökningen vaken?

På gastroskopi ser dem bara första delen av tunntarmen, tolvfingertarmen, vet inte om läckande tarm? Kan inget om de i och för sig.

Jag kommer vara vaken, är inte alls nervös. Skulle jag vara de när det väl är dags så kan jag få lugnande. ;)
Svar på tråden Snälla, finns det någon här som haft gluten trots negativt blodprov?