• lovely89

Godaste varma/kalla såsen till fisk :)

Vill ha era bästa recept på kalla/varm sås till fisk..

Skriv gärna till vilken fisk ni har såsen till..

• Svar på tråden Godaste varma/kalla såsen till fisk :)
  • Molgan 008

Lite tråkigt kanske, men jag tycker att pulver-hollandaisesås eller en pesto funkar kanon till (varm) lax.

Till panerad fisk tycker jag att det är väldigt gott med en sås av matlagningsgrädde + frysta blandade örter, eller en vanlig remouladsås. Alternativ till en riktig remouladsås kan vara bara lite bostongurka, blandat i fil/yoghurt.

Torsk/sej tycker jag är godast att koka i foliepaket tillsammans med tomat, purjolök, örter och en klick smör - det blir en god sky i paketet.

• Dina08

Abbas citronsås till lax (varm), limesås med riven lime, matyoghurt, lite honung salt och peppar (kall).

• anju79

Varm:citronsås eller hollandaise

Kall: sås på gräddfil, röd stenbitsrom, dill o citronpeppar
    Sås på vispad grädde, citronmajonäs, dill

• HerrNilsson

Min favorit är filsås, jag försöker göra den som jag fick den i skolan, 3% filmjölk, majonäs, dijonsenap, gräslök, vitlök salt och vitpeppar. Passar till panerad fisk eller ugnsbakad portionsfisk( den som heter ngt med regnbåge).

• lovely89
    HerrNilsson skrev 2013-11-05 16:25:46 följande:
    Min favorit är filsås, jag försöker göra den som jag fick den i skolan, 3% filmjölk, majonäs, dijonsenap, gräslök, vitlök salt och vitpeppar. Passar till panerad fisk eller ugnsbakad portionsfisk( den som heter ngt med regnbåge).
    Brukar det inte även bara bostongurka iden ?? :) 
  • tro  hopp  kärlek
    Limesås
    5 dl cremefraiche
    1saften av 1 lime plus skalet
    1 liten bit riven ingefära alt 1 tsk malen ingefära
    3 msk honung 

Sen har vi de den såsen som man bara byter smaktillsats till.
    grund
    4 dl cremefraiche
    1 dl majonäs
    1 tsk citronsaft

smaksätt med
    1 dl hjortronsylt

eller

3 msk mangochutney

eller

1 dl bostongurka, 1/2 dl fryst dill

Sen har vi varm sås till fiskbullar
    Gör en vanlig bottenredning , smält smör, ha i lite curry, sen i med mjöl.
    Späd med mjölk, Koka upp, tillsätt spadet av fiskbullarna plus fiskbuljong.
    Ha i några kokta hackade ägg. Smaka av med salt o peppar. Häll i fiskbullar. 

Sen har vi vanlig fisk, brukar jag röra ihop lite av det jag har hemma, ex cremefraiche, grädde, salt, fiskbuljong, röd paprika, färskost, dill, purjolök, peppar, Sen häller jag det över fisken och steker den som en gratäng 
Svar på tråden Godaste varma/kalla såsen till fisk :)