• Anonym (Funderar)

Spermier från svåger?

Om min sambos spermier inte fungerar som dom ska, skulle vi kunna fråga hans bror om spermier. Hur vanligt och normalt är det? Och när berättar man för sitt barn om vart generna kommer ifrån? Någon som gjort såhär eller liknande?

• Svar på tråden Spermier från svåger?
  • Anonym (..)

Det får ni inte göra i Sverige.

• Anonym (Funderar)

Okej! Intressant och bra att veta! Finns såklart massa problem med sånthär... Känner två gaypar som gjort nästan en sån grej, men då är det bara dom biologiska föräldrarna som har rätt till barnet. Vet inte hur dom gjorde om det är förbjudet. Kanske "insiminerade" hemma?

• H2O Mineral

Det är väl inget man får hjälp med men inte så svårt att ordna på egen hand. 

Jag är inte samma som FruE/Mineralvatten/Elin 885!
  • kattm

Vill man få hjälp via en klinik i Sverige med insemination eller IVF brukar man avrådas från att använda närståendes ägg eller spermier, eftersom det kan leda till knepiga relationer längre fram. Däremot är det jättebra om din svåger vill donera. Har man en donator kan man ofta få tid tidigare, och då får ni en donator som ni inte är släkt med, och din svågers spermier ges till någon annan. Som jag har förstått det avråds man från att använda närståendes spermier, inte att det är uttryckligen förbjudet.

• Anonym (Funderar)

Väldigt spännande och bra information! Tack så himla mycket!

• Anonym (Emma)

Hej TS! Vi går i samma funderingar.

Min man har nästan inga spermier alls så vi är mitt i ivf-svängen nu, det verkar dock inte gå så bra. Min mans bror vet om vårat problem har faktiskt erbjudit sig att ställa upp om vi vill ha hans hjälp! Han har egna barn så troligtvis har han inga problem med simmarna själv.

Har läst på lite och det verkar inte alls som att det skulle vara förbjudet att göra såhär i Sverige, vart får folk det ifrån? Däremot avråds det ja, just med tanke på att det kan bli komplicerat i framtiden. Men jag tror att om alla är med på det och vet vad det innebär så är det lugnt. Han får ju dessutom se barnet växa upp som närstående farbror. När man sen ska berätta för barnet att det kom till via donatorspermier (man är skyldig att göra det nämligen) så behöver barnet inte gå och fundera på vem den "riktiga pappan" är, han finns ju precis där och har funnits hela tiden. 

Med det sagt så är vi inte övertygande om att det är detta vi vill göra om våra egna försök inte lyckas, det är mycket att smälta och fundera på. Hur känner du själv kring detta?  

• Anonym (Emma)
    H2O Mineral skrev 2013-11-05 18:54:20 följande:
    Det är väl inget man får hjälp med men inte så svårt att ordna på egen hand. 

Man får hjälp med det jo. Ordna på egen hand är väldigt dumt då svågerns isf skulle bli juridisk pappa till barnet om det sen kommer fram att han är genetisk pappa, eller om han ångrar sig och plötsligt vill vara pappa till barnet. Påskrivna papper är jätteviktigt!
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Emma) skrev 2013-11-08 11:27:04 följande:
    Man får hjälp med det jo. Ordna på egen hand är väldigt dumt då svågerns isf skulle bli juridisk pappa till barnet om det sen kommer fram att han är genetisk pappa, eller om han ångrar sig och plötsligt vill vara pappa till barnet. Påskrivna papper är jätteviktigt!

Tack för all information! Jag tror att det säkert underlättar för er att han redan har egna barn. Min svåger och hans fru har ännu inga egna men dom har ett missfall bakom sig så han kan iaf göra någon gravid! Än så länge försöker jag och min sambo på egen hand och det är bara funderingar jag har, det ger mig ett lugn att tänka på alla möjliga slags alternativ ifall det inte skulle gå "naturligt".
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Funderar) skrev 2013-11-08 16:22:45 följande:
    Tack för all information! Jag tror att det säkert underlättar för er att han redan har egna barn. Min svåger och hans fru har ännu inga egna men dom har ett missfall bakom sig så han kan iaf göra någon gravid! Än så länge försöker jag och min sambo på egen hand och det är bara funderingar jag har, det ger mig ett lugn att tänka på alla möjliga slags alternativ ifall det inte skulle gå "naturligt".

Det tror jag med, det faktum att han har barn och att han erbjudit sig själv. Däremot så vet hans sambo inte om detta än och frågan är vad hon tycker. Jag själv skulle nog ha svårt för att min man skulle donera sperma till sin bror och hans sambo. Jag har väldigt svårt att släppa det där genetiska och att det "egentligen" är hans barn. Har samma problem när det gäller att själv ta emot donerad sperma, oavsett från svåger eller främling. Men vi är inte där än, nästa ivf kanske funkar. Eller den efter det..

Har ni fått bekräftat att felet ligger hos din sambo? Eller spånar du bara ifall att? Hur länge har ni försökt?
Svar på tråden Spermier från svåger?