• Evm

Ni som har rosacea, hur känns era ögon? Finns det något som hjälper mot det?

Jag fick veta att jag har rosacea för två veckor sen fick då utskrivet Finacea som jag smörjer med morgon och kväll. Men mina ögon känns som svullna och grusiga och har gjort ett tag och jag har inte fattat att det har samband med rosacean så jag sa inget om det när jag träffade hudläkaren. 

Finns det något man kan få mot det? det är jätteirriterande, det känns som att jag liksom inte kan öppna ögonen helt. 

• Svar på tråden Ni som har rosacea, hur känns era ögon? Finns det något som hjälper mot det?
  • Wikky

Mina känns också just grusiga, blir svårt att se nästan senare unde dagen. Blinkar siom en Tourettes patient utan att få lättnad. Det enda som hjälper , för mig, är daglig dos av tetracykliner. Och det går bara över på nån dag då. Något som många svär vid är att tvätta ögonlocken och fransarna med Johnson och Johnsons baby scahmpoo, det har jag också gjort i över tio år nu. Ta en bomull öronpinne, ta en liten, liten kopp med varmt vatten med lite shampoo upplöst i det, doppa pinnen i det, OBS en sida för vardera öga för att slippa kross-smitta och se tvätta ögonlocket och fransraden noggrannt med det och skölj noga efteråt. Två ggr/dag, det första du gör när du vaknar. Allt eventuellt nattligt geggamåste bort snarats och aldrig, aldrig gnugga ögonen eller stoppa fingrarna i dom, vilket kan vara svårt då man gör det automatiskt. Rosacea kan nämligen bero på Demodex kvalster, en liten parasit, avlångt djur ( googla, skitäckligt) som de flesta människor har levandesci hårsäckens. Där tros de äta talget och irritera hårsäckens väggar, det kan sitta upp till tio äckeln i var säck, även ögonfranshårsäcken. En del tros ha en viss överkänslighet mot den bakterie kvalstret har i magen och som frigörs när den dör naturligt i hårsäcken och löses upp. De kommer till hudyta om nätterna, i mörkret ( de fryser till i ljuset) och parar sig och kryper sen tillbaks i hårsäcken och lägger ägg. De är ett åttafotigt spindeldjur och rör sig långsamt. Och ser ut som hemska monster iunder mikroskåpet och det är först nu på senare dar börjat insett dess skadliga inverkan trots att dess existens vetats om rätt länge nu.

• Evm

Tack! Tänkte att det säkert var antibiotika som skulle kunna hjälpa. Intressant det med barnshampot! Men det har alltså inte räckt för dig att bara tvätta med det?

Svar på tråden Ni som har rosacea, hur känns era ögon? Finns det något som hjälper mot det?