• Cannelle

Vad betyder egentligen "presenter undanbedes"?

Min lilla dotter (2 år) var bjuden på kallas i helgen, i inbjudan stod det klart och tydligt att de inte ville ha några presenter och de skickade även ut ett email där de underströk att de bara var glada om vi kunde komma och att vi inte behövde ta med några presenter. 

När vi väl kom till kallaset så hade i stort sett alla (inklusive oss) köpt med presenter, så nu undrar jag om det här med att undanbe sig presenter är en slags "artighetsgest" från värdfamiljens sida fast det mycket väl vet att alla kommer ta med sig presenter ändå? Eller borde vi ha tolkat dem bokstavligen? 

• Svar på tråden Vad betyder egentligen "presenter undanbedes"?
  • Hannah76

De undanber sig presenter. Då mernar man nog det. Sen så känner gäster iaf att de vill ha med sig något.

Jag hade skänkt pengar i deras namn eller nåt liknande. 

• Queenie70

Låter helt sjukt att undanbe sig presenter för sitt barns räkning. Om det gällde en vuxen tror jag att de flesta kommit utan, men just när det gäller ett litet barn så tror jag de flesta får en hemsk dålig magkänsla av att tänka på att barnet inte ska få paket på sitt kalas, och att man då inte kan låta bli att köpa nåt. Sen är det ju skillnad på det mer formella "presenter undanbedes" och der mer öppna, "presenter ej nödvändigt" som mer öppnar för att man kan komma utan present utan att skämmas om man nu inte haft råd el tid att skaffa en present.

Jag skulle respekterar en vuxeninbjudan med "presenter undanbedes" men tagit med paket till ett barnkalas där jag fått veta att presenter ej är nödvändigt.

• Cannelle

Ja, jag måste säga att jag blev lite konfunderad över formuleringen och tvekade lite hur vi skulle göra. Ingen verkade dock ha tagit deras "önskan" på allvar för i stort sett alla hade ju med sig presenter...

Svar på tråden Vad betyder egentligen "presenter undanbedes"?