• Anonym (ångest)

Hoppa av universitetet?

Jag har snart läst fyra år på universitetet. Först en termin på tandläkarprogrammet, och därefter kom jag in på läkarprogrammet och har nu pluggat i snart 3,5 år.
    Jag har nu extrem ångest då jag börjar inse att jag kanske inte alls vill bli läkare. Har alltid varit intresserad av teorin bakom hur kroppen fungerar och hur diverse sjukdomar påverkar den, men den här terminen har vi börjat med praktik, och jag trivs inte alls!

VAD SKA JAG GÖRA?!

Känns som jag sviker mig själv om jag hoppar av och att jag kanske ångrar mig i framtiden, å andra sidan har jag ångest varje dag över detta. Och jag känner att jag inget hellre vill än att jobba på exempelvis dagis eller liknande (har vikarierat med detta tidigare och älskade det).
    Å andra sidan har jag utnyttjat 4 års studielån och därför räcker det inte för att påbörja en ny utbildning.
    Känns också som jag sviker min familj som är stolta över att jag studerar till läkare... Vågar inte säga till dem att jag tror jag har valt fel. Känns som jag borde insett detta tidigare!?

Någon som har vart i liknande situation eller har några goda råd?!

• Svar på tråden Hoppa av universitetet?
  • Fobiker

Jag ville bli jurist en gång i tiden och började läsa på den utbildningen. Men efter bara ett år hoppade jag av. Jag intalade mig själv och min omgivning att jag hade tappat intresset för ämnet, men det var bara skitsnack. Jag hade i själva verket tappat tron på mig själv och var rädd att jag inte kulle klara av utbildningen. Jag har alltid haft ett rätt småtaskigt självförtroende och när pressen och kraven ökade kunde jag inte se hur jag skulle klara av allt detta, kände mig så underlägsen fastän jag egentligen hängde med ungefär lika bra som de flesta andra. Så jag hoppade av, och jag har ångrat mig bittert sedan dess. 

Det behöver naturligtvis inte vara så för dig, men jag vill ändå ge rådet att vara riktigt brutalt ärlig mot dig själv om varför du vill hoppa av. Är det för att du verkligen saknar intresse eller är det för att du vill fly från något som är jobbigt, något som du inte tror att du klarar av?       

• Tow2Mater

Vad trivs du inte med specifikt?

Barnläkare eller komplettera till barnmorska senare kanske? Att slänga bort 3,5 år verkar ju dumt, oavsett om du vill jobba som "typisk" läkare eller inte. Läkare Utan Gränser en tid kanske?

Svar på tråden Hoppa av universitetet?