• Anonym (ångest)

Snusat i smyg i 2 år för min flickvän, vad göra?

Hej alla där ute!

Jag har ett stort problem. För ca 2 år sedan slutade jag med rökningen, och snusade för att kompensera detta. Snuset får mig att må så himla bra, då jag lider av ångest & panikångest får det mig att bli lugn och att "bli mig själv igen" Låter helt fel jag vet, men hellre använder jag mig utav snus istället för massa lugnande vilket förstör kroppen ännu mer. 

Nu till problemet - Min flickvän avskyr snus, hon hatar det över allt annat. Pga detta döljer jag att jag snusar, vilket också påverkar vårt förhållande. Jag åker och handlar ofta, duschar, segar hem osv enbart för att kunna snusa..

NU har vi fått våran första lägenhet tillsammans och ska flytta om 1 månad. Vilket ska bli helt underbart! Men hur ska jag kunna fortsätta med detta barnsliga beteende och dölja något som jag faktiskt får göra. Är vuxen (19 år) och får göra precis som jag vill. Det är mitt val att jag vill snusa. Men jag är för feg för att kunna berätta det för henne.

Så snälla, kan någon komma med tips om hur jag ska gå tillväga? Vill inte sluta snusa då det får mig att må så bra. Har försökt och var snusfri i 2 veckor med hjälp av nikotinläkemedel, men blev så depp så jag började igen.

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Snusat i smyg i 2 år för min flickvän, vad göra?
  • Masken84

Var ärlig och berätta att du snusar. När ni bor ihop kommer du aldrig kunna dölja det.

• Tjohej

Ja du får väl försöka berätta det på nåt sätt och sen se till att sköta det på ett sätt som inte stör henne. Jag är själv snusare så jag är ju så att säga lite partisk och tycker inte att det är så äckligt. Men försök liksom att inte snusa när ni umgås, så hon inte behöver oroa sig för att hångla med en prilla liksom! Så länge du sköter det bra, så borde det ju inte vara nåt som blir ett problem för henne? Värre med rökning då kan man ju tycka som luktar illa även när man rök klart.

• Anonym (Snusarn)

Skaffa en ryggrad din mes

• Anonym (ångest)

Mes jag vet.. Men HUR ska jag berätta det? känns omöjligt

• Tjohej

Det går väl inte att råda mer än att uppmuntra dig att berätta. Exakt hur det ska gå till att våga måste ju du komma fram till själv.

• jennyjenny

Hon kommer garanterat att upptäcka den ganska snabbt när ni flyttat ihop och då bli mycket mer besviken och ledsen än om du säger det till henne så hon slipper upptäcka det själv. Man kommer alltid längst på ärlighet även om sanningen kan vara jobbig (jag vet själv hur det är)... Så gör tex en mysig middag till henne så att du får henne på bra humör och berätta sen att du skäms för ett beteende du har döljt för henne ett tag. Så berättar du det.
    Hoppas det kommer gå bra, lycka till!!

• Nattöga

Var saklig, inget smygande som katten kring het gröt.
    "Jag snusar. Jag mår bra av att göra det, men jag vet att du hatar det. Kan vi komma fram till en kompromiss?"

Risken finns att det kan gå riktigt utför eftersom hon antagligen kommer fråga hur länge du har gjort det/om du har gjort det i smyg och bli arg/ledsen/sårad av svaret. Frågar hon det ska du ABSOLUT INTE ljuga, utan be om ursäkt för att du smygit med det tidigare och förklara varför du gjort det.

Jag vill inte vara pessimist, men det är inte omöjligt att hon väljer att lämna dig om hon hatar snusande så mycket, men det finns också en möjlighet att hon väljer att acceptera det om hon älskar dig tillräckligt mycket och på samma sätt om du älskar henne tillräckligt mycket för att kompromissa. Du får snusa x antal gånger i veckan/endast när hon inte är i närheten/etc.

Hon kommer att bli ledsen/arg/sårad oavsett hur uppdagandet sker, men hon kommer bli mer sårad om hon upptäcker det själv än om du berättar det för henne på eget initiativ. Det är du skyldig henne om du älskar henne. Och förresten - är du den som bestämmer dig för att erbjuda en kompromiss uppskattar hon det nog mer än om hon skulle behöva föreslå det (under förutsättning att hon accepterar en kompromiss kring ditt snusande).

Svar på tråden Snusat i smyg i 2 år för min flickvän, vad göra?