• Rickard01

Jag vill tatuera mig... men vad? svårt att bestämma sig.

Hej! jag har tusen funderingar kring tatueringar och motiv och diverse saker... låt mig börja med en kort presentation.

jag är alltså en kille på 19,5 år. Mina intressen är framför allt motorer och umgås med vänner, och självklart ge mitt allt till den tjej jag älskar! jag är en riktigt ödmjuk grabb och lugn grabb!.

dom senaste åren har jag blivit mer och mer sugen på att tatuera mig, jag tycker det är skitsnyggt! dom flästa säger att " en tatuering måste betyda någonting bla bla bla". men för mig skulle en schysst tatuering vara mer än så. Jag skulle njuta varje sekund jag tittade i spegeln, och jag skiter fullständigt i om vissa tycker det är fult eller töntigt, jag vill bara ha något... det finns många olika figurer som jag skulle kunna tänka mig att ha. men beslutsångesten och att hitta rätt motiv är ju det stora problemet... och vart ska den sitta?...

jo, halsen. jag tycker det är ruggigt snyggt med en tatuering som går från bröstet eller axeln och upp på halsen.
    men det jag oroar mig för är hur mycket det skulle påverka min chans att skaffa mig ett jobb med en tatuering som syns på halsen?. kanske är olika vad man väljer för yrke?. det jag utbildat mig i skolan och tänker bli är då svetsare. lastbilschaffis om jag får möjligheterna att få intyg till C,CE korten.

alltså, vad skulle en arbetsgivare tycka på en arbetsintervju om jag har en rå tatuering som kryper på halsen?. de jag vill tatuera kanske kan sänka första intrycket på mig? jag vill ju liksom ha någon typ av grim reaper eller dödskalle, och den ska vara grym och bestämd, se riktigt rå ut och grymma knivar näst intill tänder jag på!. jag älskar motiver i den stilen. någon text därtill skulle funka kanoners också!... fast jag är en sån snäll och lugn kille. 

i värsta fall skulle jag kunna tänka mig att sätta den enbart på bröstet, möjligtvis insidan av underarmen, men problemet är ju då också
    hur fan ska jag kunna bestämma mig? jag vill ju liksom inte titta på andras tatueringar och kopiera dom.
    men jag skulle lätt kunna se ett schysst motiv på en bild och säga DEN SKA JAG HA!.

är det någon som kan ge råd och/eller tips på vart man liksom kan få fram motiv eller dyligt så jag äntligen kan hitta den rätta och bestämma mig för vad jag vill ha och vart jag ska sätta den? finns det några hemsidor? eller ska jag besöka en tatuerare som har goda omdömmen kring dessa typer av motiv?. jag är liksom helt lost vad jag ska vända mig till.

• Svar på tråden Jag vill tatuera mig... men vad? svårt att bestämma sig.
  • Cassie

Alla tatueringar behöver inte betyda ngt.. det är ju olika från person till person.

Jag har tatueringar som inte betyder ngt.

Ja, ur jobbaspekten så kanske man inte ska ha tatueringar vid hals/ansikte, men det beror ju på arbetsgivare med. Jag har en sleeve och min chef har inga problem med det.

Och om du går till en tatuerare (kolla hemsida, bilder och referenser innan) och förklarar vad du vill ha så kan ju dem skissa upp ngt eget till dig. Du kan ta med dig olika bilder på motiv o så kan dem ta små bitar från varje bild?! Så får du en unik tatuering. Val av plats kan enbart du bestämma :)

Lycka till!

• Rickard01

jomen precis! de kan ju bero lite på vilket yrke man söker.
    ska man träffa nya kunder varje dag och få dom att tycka om en så kanske man inte ska ha en grim reaper som skär halsen av någon på halsen... jag ska ju liksom sitta å svetsa i min ensamhet, med arbetskamrater på sin höjd. ja har fått ett tips av min kusin på någon som gör sjuka grims å dödskallar på frihand. ska nog ta mig dit och kolla lite. 

• Khaleesi

Ingen tatuerare vid sina sinnens fulla bruk kommer tatuera en ung grabb på halsen som tidigare är otatuerad. Detta brukar även gälla händer. Men sen finns det väl gott om tattare och hemmafufflare som inte bryr sig ett skit, frågan är bara om man ens vill gadda sig hos en sån?

Vad gäller motiv, en duktig tatuerare diskuterar med dig vad du vill ha för motiv och ritar sedan upp ett som passar den valda platsen efter vad du önskar. Att välja ett motiv från en bok eller på nätet är bara pinsamt, varför kopiera vad någon annan har. Kan tatueraren inte skissa upp ett motiv åt dig skulle jag avråda dig från att tatuera dig där.

Tex, jag har en stor drake på min rygg. Jag beskrev vad jag tänkte och min tatuerare skissade därefter. Jag fick se skissen, kom med synpunkter som hen fixade till och sen körde vi. Motivet anpasssades efter min kropp, linjer, muskler, osv. Detta är inget man betalar extra för hos en vettig tatuerare, många tar dock en reservationsavgift på ca 500-1000:- när man beställer ett skissjobb, detta för att många som tänker tatuera sig drar sig ur och skiter i att dyka upp på bokad tid. Summan dras av från sista sittningen.

• Rådjur

Khaleesi - vilken är anledningen till att tatuerare inte vill köra halsen eller händerna på icke-tatuerade människor ?

Har hört samma sak förr på nätet och undrar om det bara är en myt eller om det ligger något i det.

• Khaleesi
    Rådjur skrev 2013-11-06 09:55:50 följande:
    Khaleesi - vilken är anledningen till att tatuerare inte vill köra halsen eller händerna på icke-tatuerade människor ?

Har hört samma sak förr på nätet och undrar om det bara är en myt eller om det ligger något i det.
    Sunt förnuft skulle jag gissa. Även om tatueringar är mycket mer accepterat idag än vad det var förr så kan synliga tatueringar på tex hals och händer göra det svårare att få jobb, bland annat.  
  • Rådjur

Ska fråga min tatuerare hur han resonerar nästa gång jag träffar honom. Fattar ej resonemanget riktigt :pp Om man är tatuerad sen start borde ju hals-/hand-tatuering försämra ens jobbchanser lika mkt som för en tidigare icke-tatuerad som tatuerar sig på ngt av dom ställena.

Eller så kanske man är fucked redan som tatuerad gällande jobb, så pass att en handtatuering inte gör ngn väsentlig skillnad :pp

• Rickard01

jag hade inte direkt gått till en hemmafufflare för den delen heller. om de blir så att jag gaddar mig så vet jag redan vart jag ska gå, vilket är ett väldigt kännt ställe med ett flertal tatuerare som gör olika typ av motiv, där 1 av dom är riktigt duktig på dödskallar / grim reapers. min kusin har gjort ett 10tal gaddningar av den personen och de ser RIKTIGT bra ut

• Petrol
    Rådjur skrev 2013-11-07 06:24:11 följande:
    Ska fråga min tatuerare hur han resonerar nästa gång jag träffar honom. Fattar ej resonemanget riktigt :pp Om man är tatuerad sen start borde ju hals-/hand-tatuering försämra ens jobbchanser lika mkt som för en tidigare icke-tatuerad som tatuerar sig på ngt av dom ställena.

Eller så kanske man är fucked redan som tatuerad gällande jobb, så pass att en handtatuering inte gör ngn väsentlig skillnad :pp
    Det är rätt mkt bullshit det där med att ingen kör hals och händer etc om du inte ha mkt tatueringar sedan innan.

En normalt funtad tatuerare tar kort och gott och känner av vem kunden är och ifall det är en fix ide eller inte helt enkelt. Sen finns det ju givetvis dom som inte kör händer och liknande alls, och allt där emellan. men det är inte svårt att få någon att göra det om man går runt lite helt enkelt.
  • Rådjur

Men alltså - visst att vissa tatuerare inte kör tunn hud, såsom halsen, händer, fötter osv - för att de själva helt enkelt är för dåliga/ovana/riskerar att göra fel.

Jag är dock skittrött på denna propaganda om "svårt att få jobb", "de kommer tro i är hora eller brottsling", "alla kommer mobba dig i resten av ditt liv" - detta är något som individen SJÄLV bör få värdera. Jag skulle själv inte vilja bli uppläxad av en TATUERARE om hur samhället kommer uppfatta mig för att jag är tatuerad. Det är MIN uppgift att fundera igenom detta innan - och avgöra om jag tål andras attityd eller ej.

Däremot att tatueraren själv känner sig för osäker för att tatuera tunn hud - är en bra anledning för honom/henne att låta bli, som sagt.

• Petrol
    Rådjur skrev 2013-11-11 14:46:49 följande:
    Men alltså - visst att vissa tatuerare inte kör tunn hud, såsom halsen, händer, fötter osv - för att de själva helt enkelt är för dåliga/ovana/riskerar att göra fel.

Jag är dock skittrött på denna propaganda om "svårt att få jobb", "de kommer tro i är hora eller brottsling", "alla kommer mobba dig i resten av ditt liv" - detta är något som individen SJÄLV bör få värdera. Jag skulle själv inte vilja bli uppläxad av en TATUERARE om hur samhället kommer uppfatta mig för att jag är tatuerad. Det är MIN uppgift att fundera igenom detta innan - och avgöra om jag tål andras attityd eller ej.

Däremot att tatueraren själv känner sig för osäker för att tatuera tunn hud - är en bra anledning för honom/henne att låta bli, som sagt.
    Samtidigt så är en kund som i efterhand blir missnöjd dålig reklam, och en del har en viss omtanke om sin kund också och vill inte bidra till något denne tror att kunden kommer ångra bittert.

Men jag ser ju din poäng, men du kan ju inte på allvar mena att en tatuerare har skyldighet att göra vad kunden vill?

Men som sagt, det är sällan något problem att få vad man vill ha, där man vill ha det egentligen.
  • Rådjur

Petrol: nej - varför tror du att jag "på allvar" menar att tatueraren är skyldig att göra vad kunden vill ? :p
    Min poäng var endast att man 1. OFTAST själv tänkt igenom sitt beslut och 2. Även funderat på hur man kan tänkas uppfattas av arbetsgivare. Nu - med denna vetskap i hand - bör ju inte de individer som tänkt igenom sitt beslut ens BEHÖVA någon uppläxning av tatueraren gällande detta ?
    Är väl bara de personer som man får intrycket av att de handlar impulsivt som kanske behöver fundera mera/blir nekade ?

Av tumblr-texten ovan får jag intrycket av att DEN tatueraren sög skit på att tatuera tunn hud, fick massa klagomål om det, bestämde sig för att sluta göra såna tatueringar - och spela wiseass/skylla ifrån sig istället.

Svar på tråden Jag vill tatuera mig... men vad? svårt att bestämma sig.