• Charlotte 501

Säger du åt andras barn offentligt?

Vi alla har väl varit med om barn som blir "elaka" mot varandra, men skulle du säga åt någon annans barn? T.e.x: Ditt barn ska åka rutschkana och barnet som är före vägrar att åka samt slår/knuffar ditt barn när denne säger åt barnet att åka?

• Svar på tråden Säger du åt andras barn offentligt?
  • Tebriane

Absolut! Ser det som ett vuxet ansvar! Beror ju på hur man säger saker med!

• Charlotte 501

Jag börjar bli rädd för lekplatserna i köpcentrum. ALLA föräldrar sitter med telefonen, ibland finns det inte ens en vuxen i närheten utan kanske bara ett lite äldre syskon. Senast vi var där och lekte, en regnig söndag så lekplatsen var full av barn, så kom det ett gäng tonåringar. Jag tror de var mellan 12 och 14 någonstans.. De klättrade ovanpå nätet som utgör ett "tak" över lekplatsen, man såg hur nätet gav vika under fötterna på dem och de sprang som tusan där uppe, jag blev tillslut eld och lågor så när ett 5e barn skulle upp på nätet gick jag dit och tog honom i benet och sa åt hon att de inte får klättra där. Att ingen annan reagerade? Det var små spädbarn som kröp på de vadderade mattorna där under! Usch.

• 123

Javisst, om inte föräldrarna ser eller agerar, precis som jag säger åt vuxna som håller på att dumma sig.

• pluvdo
    Charlotte 501 skrev 2013-11-06 00:31:04 följande:
    Jag börjar bli rädd för lekplatserna i köpcentrum. ALLA föräldrar sitter med telefonen, ibland finns det inte ens en vuxen i närheten utan kanske bara ett lite äldre syskon. Senast vi var där och lekte, en regnig söndag så lekplatsen var full av barn, så kom det ett gäng tonåringar. Jag tror de var mellan 12 och 14 någonstans.. De klättrade ovanpå nätet som utgör ett "tak" över lekplatsen, man såg hur nätet gav vika under fötterna på dem och de sprang som tusan där uppe, jag blev tillslut eld och lågor så när ett 5e barn skulle upp på nätet gick jag dit och tog honom i benet och sa åt hon att de inte får klättra där. Att ingen annan reagerade? Det var små spädbarn som kröp på de vadderade mattorna där under! Usch.
    "Eld och lågor" betyder typ att man blir positivt entusiastisk eller uppspelt av något. Gissar att det inte är det du menar? (Jag brukade också använda uttrycket fel, för det låter ju som något negativt att bli "eld och lågor," tycker jag.)
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • pluvdo

Ja, jag säger till andras barn om jag känner att det behövs. Inte bara ifall de exempelvis gör något mot min son på något sätt utan det händer att jag går och säger till barn som är dumma mot varandra eller mot något djur eller som typ... drar loss blommor ur rabatterna eller så också.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Charlotte 501
    pluvdo skrev 2013-11-06 01:05:47 följande:
    "Eld och lågor" betyder typ att man blir positivt entusiastisk eller uppspelt av något. Gissar att det inte är det du menar? (Jag brukade också använda uttrycket fel, för det låter ju som något negativt att bli "eld och lågor," tycker jag.)

Haha. Ja, jag menade det som ett negativt uttryck ;)
    pluvdo skrev 2013-11-06 01:10:47 följande:
    Ja, jag säger till andras barn om jag känner att det behövs. Inte bara ifall de exempelvis gör något mot min son på något sätt utan det händer att jag går och säger till barn som är dumma mot varandra eller mot något djur eller som typ... drar loss blommor ur rabatterna eller så också.

Än så länge har jag inte upplevt så mycket mer ohyfs, förutom på lekplatsen.. Men det är klart att man ska säga till!
  • Gladskit

Jag säger till. Precis så som jag hade sagt till mitt eget barn vad som är ok och vad som inte är det.

• Dixie

ja, det händer - jag brukar dock  avvakta och se om barnets föräldrar tänker säga något, annars säger jag till. har bla hänt att 6-7 åringar tränger sig framför min 3 åring och då ber jag dem vänta på sin tur.

• fluu

Jag säger till. Jag vill inte att mitt barn ska, som jag fick lära mig, att alla andra ska gå före och så får hon nöja sig med smulorna...
    Dock säger jag inte till om smågrejer som typ mindre fint bordsskick eller mildare svordomar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tilebusbebismamma40
    Charlotte 501 skrev 2013-11-06 00:20:20 följande:
    Vi alla har väl varit med om barn som blir "elaka" mot varandra, men skulle du säga åt någon annans barn? T.e.x: Ditt barn ska åka rutschkana och barnet som är före vägrar att åka samt slår/knuffar ditt barn när denne säger åt barnet att åka?
    Hade först kollat om närvarande förälder  reagerat om inte så hade jag sagt i från och markerat ordentigt
  • förrvirrad

Jag tycker det är ens ansvar som vuxen och medmänniska att säga till. Om min dotter beter sig illa och jag inte är där och ser så jag kan säga till så vill jag att någon annan gör det. Så hon lär sig att bli en bra medmänniska.

• Duckan

Jag har sagt till liksom min dotter har blivit tillsagd av andra i parken.

Svar på tråden Säger du åt andras barn offentligt?