• Anonym (novis)

    Luftvägar?

    Min 9-åring fick fullt av nässelutslag efter en förkylning. På VC tog de allergiprover som visade positivt för mögel. Samtidigt visade de negativt för luftvägar och födoämnen. Vad innebär det? Har hon alltså inte reagerat på att hon andats in mögel, eftersom det inte var något med luftvägarna? Har hon fått möglet på huden då, eller vad?

    Jag har försökt få svar på mina frågor av läkaren, men han är tyvärr nätt och jämnt svensktalande, så vi förstår inte varandra.

  • Svar på tråden Luftvägar?
  • Allergiexperten

    Hej! Mögel är ett luftvägsallergen så om hon är allergisk mot mögel så borde hon fått positivt svar på luftvägspanel. Reaktion på mögel kan vara långdragna förkylningar och retbarhet i slemhinnor.
    De vanligaste födoämnen som man testar för är ägg, vete, mjölk, fisk men det finns även många andra födoämnen man kan testa i blodet.
    Nässelutslag kan man få efter virusinfektion och det är sällan man får positivt svar på allergitest i samband med utslagen. För att få en säker test måste det gå en viss tid, upp till flera månader, innan man kan testa för att se om det är något allergiskt man reagerat på.  
    Om ditt barn fortfarande har symtom och inte mår bra tycker jag en läkare ska göra ny bedömning.
    vänliga hälsningar Anitha     

Svar på tråden Luftvägar?