• Anonym (oro)

Fortsatt sjukpenning

Jag har fortsatt sjukpenning sedan 2010 p.g.a återfall av bröstcancer med flera metastaser i skelettet etc. Som jag har förstått så är fortsatt sjukpenning inte tidsbegränsad, men när det har gått en viss tid så vill Försäkringskassan utreda om de kan föra över en till sjukersättning! Detta betyder en reduktion av inkomst med ca. 3000kr netto i månaden. Man kan komplettera med bostadstillägg. Jag är ensam och har en hyra på 7000kr. Som ni vet så räknar dom att man ska ha en hyra som inte överstiger 6200kr. Hyran stiger varje år, men det kommer inte bostadstillägget att göra. Detta betyder en ekonomisk försämring när man som mest behöver en förbättrad ekonomi för att klara av alla extra utgifter som en sjukdom medför.  HJÄLP! Vad kan jag göra? Det är mer än kämpigt med livshotande sjukdom och så ska man ha denna stressen i tillägg!    

• Svar på tråden Fortsatt sjukpenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Jag förstår att det är svårt när det känns osäkert och du inte riktigt vet hur det kommer att se ut framöver med din ersättning, prata med din personliga handläggare på Försäkringskassan och be om en genomgång av vad en eventuell övergång till sjukersättning skulle innebära för dig. Här i forumet kan vi bara ge dig generell information.

Efter 365 dagar sänks din sjukpenning till lite mindre än 75 procent (sjukpenning på fortsättningsnivå) av din sjukpenninggrundande inkomst. Men om du har en allvarlig sjukdom kan du ansöka om att behålla samma nivå som tidigare (sjukpenning på normalnivå), då finns det ingen gräns för hur många dagar du kan få sjukpenning. 

Efter 914 dagar kan du i regel inte längre få sjukpenning. Du kommer att få ett erbjudande om att delta i en arbetslivsintroduktion på Arbetsförmedlingen. Det finns några undantag från regeln som gör att du kan få sjukpenning även i fortsättningen. Det är till exempel om du har en allvarlig sjukdom eller ligger på sjukhus.

Om du har en varaktigt nedsatt arbetsförmåga och troligen aldrig kommer att kunna arbeta på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning kan du ha rätt till aktivitetsersättning eller sjukersättning.

När det gäller bostadstillägget kan jag inte hjälpa dig eftersom vi i det här forumet endast besvarar frågor när det gäller sjukförsäkringen. Det finns bra information på vår hemsida: https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/anstalld_ny/stadigvarande_30_64/bostadstillagg/

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Svar på tråden Fortsatt sjukpenning