• isolde 79

Släppa in barn hemma!

Vi ska ha en fest för vår bebis hemma, och det kommer barnfamiljer också :) Tre-fyra pojkar och flickor i fyraårsåldern. Men jag har ingen erfarenhet av ungar, och känner bara ett par stycken som vet hur man uppför sig, och som kan be om lov och hålla sig lugna. De barnen som kommer har jag sett på andra fester och jag är orolig för att släppa in dem hos oss! Vad kan jag göra om jag tycker att de blir för vilda? Har redan fixat dvd som de kan sitta vid om de vill, och små leksaker som de ska få i varsin godispåse.

• Svar på tråden Släppa in barn hemma!
  • Elmiina

Skriv i inbjudan "vi älskar barn men på festen får barnen hålla sig hemma, förutom ammande barn såklart" typ, har sett så på många bröllopsinbjudningar. Annars är det upp till föräldrarna att se till så att barnen uppför sig, inte ditt problem.

• Näckrosen

Ett bröllop är väl en sak om det är barnfritt, men andra typer av fester kan man inte bjuda föräldrar och be dem lämna barnen. En annan sak om föräldrarna själva känner att det inte passar med barn och ordnar barnvakt.
    Skulle jag bli bortbjuden för att fira en bebis och mina barn inte är välkomna skulle jag starkt överväga att inte umgås med den familjen.

Tycker du, TS, förberett bra! Finns det någon lekpark i närheten? I så fall kan man ju alltid säga till barnen att ta med någon vuxen dit medan du fixar fika så de får springa av sig. Jag gör ofta så och oftast slutar det med att alla vuxna följer med en liten stund och får lite luft.
    Sen kan du ju plocka undan det allra ömtåligaste prydnadssakerna... ð???

• Flickan och kråkan

Barn i den åldern har väldigt mycket energi och spring i benen. Att förvänta sig att de ska "sitta fint" länge vid ett matbord eller sitta tysta och rita ett par timmar är inte realistiskt. Barn i den åldern som dessutom tussas ihop på liten yta med andra barn i samma ålder kommer att vilja leka. Om det är viktigt för dig att det är lugnt och stilla hemma så ser jag följande alternativ: 1. Be barnen vara hemma (som ovanstående säger). 2. Din man/sambo tar ut barnen i trädgården/på gården med lite bollar eller liknande. Kommer att uppskattas av såväl föräldrar som barn och han kommer att bli avbytt av föräldrarna.....om de är normalt funtade (men det tar jag för givet, annars får din man/sambo/du bokstavligen tala om att någon annan får vara ute med barnen en stund). Låt dem springa av sig.......där det passar sig = ute .

• Flickan och kråkan
    Näckrosen skrev 2013-11-06 06:30:15 följande:
    Ett bröllop är väl en sak om det är barnfritt, men andra typer av fester kan man inte bjuda föräldrar och be dem lämna barnen. En annan sak om föräldrarna själva känner att det inte passar med barn och ordnar barnvakt. Skulle jag bli bortbjuden för att fira en bebis och mina barn inte är välkomna skulle jag starkt överväga att inte umgås med den familjen. Tycker du, TS, förberett bra! Finns det någon lekpark i närheten? I så fall kan man ju alltid säga till barnen att ta med någon vuxen dit medan du fixar fika så de får springa av sig. Jag gör ofta så och oftast slutar det med att alla vuxna följer med en liten stund och får lite luft. Sen kan du ju plocka undan det allra ömtåligaste prydnadssakerna... ð???

• viseversa

Barn leker ts. Så JA dom kommer leka med varandra och låta. Klarar du inte det får du strunta i festen.

• Tjohalia

Köp hem några pysselböcker och kritor. Finns många fina pysselböcker med klistermärken som kunde trollbinda mina barn för några år sedan... Se bara till att det finns en bok till varje barn, annars är risken att det blir bråk istället. Dom är oftast ganska billiga och finns gott om i större matbutiker och leksaksaffären. Dvd kan säkert roa ett tag, men inte alla barn har ro i kroppen att sitta stilla så länge i den åldern, då är det bra med alternativ. Och som sagt var, håll nere sockernivån om du vill hålla dom lugna, inte en massa godis.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • isolde 79

Ok tack för svar!! Fast viseversa, lite näsvist svar av dig tycker jag. Klart barn leker och fattar ju att det inte är några marionettdockor jag bjuder hem :) Men känner _faktiskt_ barn som inte demolerar hemmet pga varken socker eller andra barn! Men nu fick jag många goda råd! Jag vill ju att de ska ha kul :) Så ritblock och evt utse en "lekvuxen" som tar dem med ut, jättebra! Iaf under själva ceremonin (namngivningsfest)

• Flickan och kråkan
    isolde 79 skrev 2013-11-06 08:40:05 följande:
    Ok tack för svar!! Fast viseversa, lite näsvist svar av dig tycker jag. Klart barn leker och fattar ju att det inte är några marionettdockor jag bjuder hem :) Men känner _faktiskt_ barn som inte demolerar hemmet pga varken socker eller andra barn! Men nu fick jag många goda råd! Jag vill ju att de ska ha kul :) Så ritblock och evt utse en "lekvuxen" som tar dem med ut, jättebra! Iaf under själva ceremonin (namngivningsfest)
    De kan säker klara även cermonin jättefint om de har fått röra på sig ordentligt innan. Barn i den åldern + inne + längre stund = mindre bra.
  • sötare
    isolde 79 skrev 2013-11-06 08:40:05 följande:
    ta inte åt dig av viseversa det e så hon svarar i väldigt många trådar. Bara till att ignorera
  • Dixie
    Elmiina skrev 2013-11-06 06:02:48 följande:
    Skriv i inbjudan "vi älskar barn men på festen får barnen hålla sig hemma, förutom ammande barn såklart" typ, har sett så på många bröllopsinbjudningar. Annars är det upp till föräldrarna att se till så att barnen uppför sig, inte ditt problem.

tycker du inte det blir konstigt om man ska ha en fest för sin bebis men bara bjuder vuxna?!

TS - pysselsaker brukar kunna underhålla barn ett tag, så pennor, ritblock, pärlor är nog en bra investering!
  • viseversa

Ja demolerar hemmet ska dom såklart inte göra. Men att dom kommer låta och säkert röja en del får man nog räkna med.

• isolde 79

Dixie: pratade just med en av mina kompisar, vars dotter kommer. Hon sa att jag inte borde ge dem pennor för "oj, då ritar de nog på väggarna" Va?!? Jag blev helt paff och svarade att det tror jag verkligen inte att de kommer att göra ;) ha ha det var kul, hur lite litar man på sina barn liksom ;)

• Natulcien
    isolde 79 skrev 2013-11-06 10:02:17 följande:
    Dixie: pratade just med en av mina kompisar, vars dotter kommer. Hon sa att jag inte borde ge dem pennor för "oj, då ritar de nog på väggarna" Va?!? Jag blev helt paff och svarade att det tror jag verkligen inte att de kommer att göra ;) ha ha det var kul, hur lite litar man på sina barn liksom ;)
    Men oj. Det låter nog som om det är föräldrarna som är problemet här..?

Barn i den åldern sitter inte stilla och tysta såklart. Men de demolerar inte hem heller, om de har föräldrar som bryr sig.

Vår son är 3 år, men har aldrig varit något problem att ta med någonstans. Han demolerar ingenting, han ritar inte på väggar eller har sönder saker, eftersom vi ser efter honom. Det är liksom vårt jobb om vi är bortbjudna. Inser inte föräldrarna det, så kanske det är de som ska stanna hemma..?

Jag tycker ändå att du har tänkt igenom det hela bra med lite pyssel, filmer och utelek!
  • Elmiina

Haha jag missade meningen att festen var för en bebis, självklart kan man inte då förbjuda att barn kommer.

Jag var på en fest där värd paret hade gömt massa godis i trädgården som barnen letade efter i timmar :p Så någon slags "skatt jakt" kan stimulera barnen ett tag.

• isolde 79

Tack!! Nu känner jag mig lugnare :) Ska bli spännande att se om de säger hej till oss vuxna när de kommer in till oss ;) (Men det är ju bara intressant och hör inte till den här diskussionen) ha en fin dag allihop, nu ska jag jollra med min bebis istället för att sitta här o skriva :)

Svar på tråden Släppa in barn hemma!