• Emma30

tips ang nykastrerad vildkatt?!

Vi har har vildkatt som har sprungit i vårat område. En tjej fick låna en fälla som han fångades in i och kastrerades vaccinerades o märktes igår. Vi kom överens om att han skulle få bo hos mig tills han läkt eller lite längre beroende på hur de skulle gå.
    Han fick ett eget rum här hos mig vid tolv inatt. Låda matco vatten. Men han har inte lämnat buren på hela natten (ser inte ett spår som tyder på de) skar upp en köttbulle o la i buren nu på morgonen i hopp om att han ska bli lite gladare.
    Finns det någon här som har erfarenhet av vildkatter som kan ge lite tips???
    Tänkte köpa lite smarrigt blötmat idag o se om det går ner..
    Jag har tre katter o en hund så han har ljud o dofter från dom att vänja sig vid oxå..

• Svar på tråden tips ang nykastrerad vildkatt?!
  • nemo1

Låt katten landa ett par dagar och låt honom vara. Se till att rummet är mörkt och tyst. Sen är det så att vi inte har några andra vildkatter här i Sverige än lodjuret ;) katten är förvildad, oftast är det tamkatter i grunden.
    Blötmat bör alla katter få så ställ in sådan till honom. Och jag hoppas du blir förälskad i honom och låter honom stanna :) Vilken förening finns bakom?

• Emma30
    nemo1 skrev 2013-11-06 08:56:59 följande:

Låt katten landa ett par dagar och låt honom vara. Se till att rummet är mörkt och tyst. Sen är det så att vi inte har några andra vildkatter här i Sverige än lodjuret ;) katten är förvildad, oftast är det tamkatter i grunden.
    Blötmat bör alla katter få så ställ in sådan till honom. Och jag hoppas du blir förälskad i honom och låter honom stanna :) Vilken förening finns bakom?

Ja ursäkt mitt ordval ;) vad säger man? Förvildad tamkatt? :)

Klarar han sig utan att äta o dricka då?

Får han i sig blötmat får han ju lite vätska för genom.

Han får gärna stanna sedan om han trivs :) men ett måste är ju att han vänjer sig vid mina andra djur då :) o mig :P tror ingen har fått klappa honom så det kan nog ta tid antar jag :/

Föreningen 9 liv har hjälpt till :)
  • Emma30

Just det.. kan tillägga att rummet är mörkt. Drog ner rullgardinen innan jag öppnade hans bur :) tyst är det om inte katterna busar o jamar o hunden skäller. Vilket hon inte gör så ofta men det händer.. tex imorse när hon hörde nåt utifrån.

• nemo1

Ett par dagar utan mat och vatten är inte ovanligt för nyanlända katter, det klarar dom av. Han har dessutom varit sederad vilket kan ge lite illamående efteråt. Stackarn måste vara väldigt förvirrad av det som hänt så låt honom som sagt vara ett par dar. Hormonerna sitter kvar nån vecka efter kastrering så innan dess är det dumt att presentera honom för de andra djuren. När det är dags för det så kan jag tipsa om ett kompostgaller för dörren så att han kan vänja sig på avstånd först.

• Emma30
    nemo1 skrev 2013-11-06 09:38:25 följande:

Ett par dagar utan mat och vatten är inte ovanligt för nyanlända katter, det klarar dom av. Han har dessutom varit sederad vilket kan ge lite illamående efteråt. Stackarn måste vara väldigt förvirrad av det som hänt så låt honom som sagt vara ett par dar. Hormonerna sitter kvar nån vecka efter kastrering så innan dess är det dumt att presentera honom för de andra djuren. När det är dags för det så kan jag tipsa om ett kompostgaller för dörren så att han kan vänja sig på avstånd först.

Ok då ska jag avvakta ett par dagar :)

Hoppas dock han lämnar buren snart så jag kan ta ut filten för den luktar kiss :/

Kompostgaller har jag funderat på :) har gått om såna. Min tanke var dock om han skulle hoppa över för han hoppar högt ute. Så kanske bäst att sätta ihop två på höjden eller så.

Tack för tips! Kom gärna med fler tips hur jag kan få honom tam. Har tänkt att vänta till han kommer till mig. Locka med godsaker.
  • nemo1

Efter ett par dar så försök att sitta inne hos honom så mycket som möjligt utan att försöka röra honom, läs gärna lite lågt ur en bok eller dyl. Sätt in en radio på låg volym med prat. Titta honom aldrig rakt i ögonen, en rädd katt vill hålla kvar vår blick som ute i det fria där de gör så med andra katter. Tittar han på dig så titta antingen bort eller blinka mycket långsamt vilket katter tolkar som vänlighet.
    Jag gör alltid så att jag låter katten komma till mig när den är redo, och när det sker, när de får tillit för en, då kommer tårar av glädje Skrattande 

• IceJossan

Fantastiskt härligt när fler och fler tar sig an såna här katter :)
    Jag har ett litet vilddjur hemma, en ung hona som hade två små ungar när jag fångade in henne med fälla. Panikslagen och kastade sig längsmed väggarna. Aldrig träffat en människa tidigare! Tre månader senare hade hon blivit en riktig knäkatt :)

Mina tips till dig är dels de som nemo skrev, dels dessa:

- Sitt aldrig vänd rakt mot katten. Behöver du gå nära för att göra något så gå baklänges eller "sidlänges" (vad kallar man det?) och undvik ögonkontakt helt. Detta funkar perfekt på en av mina skygga jourisar.

-  När det är dags att börja sitta där inne, om några dagar, så sätter du dig bekvämt med ryggen mot katten och läser, pysslar, glor på film med hörlurar, eller nåt annat tystlåtet och lugnt som tar tid.

-  När han börjar slappna av även om du är i rummet (trots att han inte rör sig) så smyg fram laserpekaren och sväng runt med pricken framför honom. För många katter, även de skygga, är den svår att motstå när de väl slappnat av! Och tänk på att även en så liten grej som att han faktiskt vågar släppa dig med blicken och titta på pricken är ett framsteg av stor betydelse :)

Kommer jag på fler tips så skriver jag dem!

Håll oss konstant uppdaterade om hur det går, alla framsteg är roliga att läsa om! Och framförallt så medför en sån här tråd till att fler får upp ögonen för att ta hand om skygga katter! 

• Emma30
    IceJossan skrev 2013-11-06 19:12:57 följande:

Fantastiskt härligt när fler och fler tar sig an såna här katter :)
    Jag har ett litet vilddjur hemma, en ung hona som hade två små ungar när jag fångade in henne med fälla. Panikslagen och kastade sig längsmed väggarna. Aldrig träffat en människa tidigare! Tre månader senare hade hon blivit en riktig knäkatt :)

Mina tips till dig är dels de som nemo skrev, dels dessa:

- Sitt aldrig vänd rakt mot katten. Behöver du gå nära för att göra något så gå baklänges eller "sidlänges" (vad kallar man det?) och undvik ögonkontakt helt. Detta funkar perfekt på en av mina skygga jourisar.

-  När det är dags att börja sitta där inne, om några dagar, så sätter du dig bekvämt med ryggen mot katten och läser, pysslar, glor på film med hörlurar, eller nåt annat tystlåtet och lugnt som tar tid.

-  När han börjar slappna av även om du är i rummet (trots att han inte rör sig) så smyg fram laserpekaren och sväng runt med pricken framför honom. För många katter, även de skygga, är den svår att motstå när de väl slappnat av! Och tänk på att även en så liten grej som att han faktiskt vågar släppa dig med blicken och titta på pricken är ett framsteg av stor betydelse :)

Kommer jag på fler tips så skriver jag dem!

Håll oss konstant uppdaterade om hur det går, alla framsteg är roliga att läsa om! Och framförallt så medför en sån här tråd till att fler får upp ögonen för att ta hand om skygga katter! 

Knäkatt efter 3 mån?! Wow! Skönt att höra :) känns lite omöjligt nu men han har ju bara varit här ett dygn snart.. o fortfarande inte lämnat transportburen.. Ställde in en talrik med mat i buren o den åt han upp. Fyllde på o ställde den precis utanför öppningen till buren.. han hade inte rört de för 1-2h sen.

Lyckades få över honom till en annan bur för den han satt i var nerkissad. Luktar ju bra starkt :P
  • Emma30

Kissen lämnade buren inatt! Satt bredvid dörren men fräste o sprang iväg o satte sig i bokhyllan när jag öppnade.. Men framsteg iaf!

• Emma30

Han har kissat o bajsat i lådan idag :D

Har suttit en stund inne hos honom o då har han ätit.

Svar på tråden tips ang nykastrerad vildkatt?!