• karolinas01

inte varit i skolan på hela terminen

Min sambo har en dotter i snart tonåren. Hon totalvägrar gå till skolan.. i början av terminen bodde hon för det mesta del hos sin mamma men nu bor hon hos oss på heltid. Konsekvenserna av att hon inte går till skolan har blivit att min sambo tagit bort internet och mobil helt för hon inte går till skolan. . Istället bara ligger hon i sängen hela dagen. Jag ser hur dåligt hon mår men jag tycker det är så svårt å nå fram till henne har försökt göra saker med henne för att komma varandra lite närmare men det känns omöjligt! Jag ser samtidigt hur min sambo känner sig mer och mer misslyckad då han inte får henne till skolan och jag vill ju kunna finnas där för honom och stötta honom.. det är så svårt. Känns som hela familjen påverkas av hennes dåliga mående då vi också har två barn till att tänka på. Någon som.har tips eller råd.. börjar bli kritiskt läge här hemma.

• Svar på tråden inte varit i skolan på hela terminen
  • Bei Bei

Varför går hon inte till skolan? Varför reagerar inte skolan? Är hon sjukskriven?

• puss

straff hjälper inte.
    skaffa hjälp åt stackarn! hoppas det ordnar sig. kanske vill hon byta skola eller nåt.  

Sluta tjafsa din dumma fan.
  • happysunday

Ni har väl sökt hjälp för henne? BUP? Skolsköterskan? Skolpsykologen?
    Bi har väl haft möten på skolan och gjort upp en plan?

• sallybuse

Men har ni pratat med skolan och frågat.Har kanske hänt en massa saker som hon inte vill berätta för er.Händer ju mycket i flickan liv just nu.Hon börjar bli stor.Och har säkert många tankar.

• karolinas01

Ja hon är sjukskriven pga ångest.. men att vara sent ute om kvällarna och vara med kompisar då mår hon alltid bra dvs fre em till och med söndag kväll sen mår hon dåligt igen. Hon kan lova kvällen innan att hon ska till skolan men sen så fort de är morgon då är det total vägran. .

• puss
    karolinas01 skrev 2013-11-06 08:39:54 följande:
    Ja hon är sjukskriven pga ångest.. men att vara sent ute om kvällarna och vara med kompisar då mår hon alltid bra dvs fre em till och med söndag kväll sen mår hon dåligt igen. Hon kan lova kvällen innan att hon ska till skolan men sen så fort de är morgon då är det total vägran. .

vad säger skolan? vad säger barnet? varför vill hon inte gå?
  • karolinas01

Jo alla instanser är inkopplade men tycker dem agerar väldigt långsamt då det kan vara 3 veckor mellan mötena. . Jag tycker när det handlar om barn borde man agera lite fortare!

• puss

kan hon inte få hemstudier eller anpassad skolgång?

• buffy

Har inte skolan reagerat på att din bonusdotter inte varit där? Om hon har varit borta i tre månader borde de ju ha tagit kontakt med er. Ett första steg borde vara att ni kontaktar hennes skola och gör upp någon form av plan.

• karolinas01

Skola har hon redan bytt flera gånger men det går liksom inte att byta mer nu problemen försvinner inte. Jag tror själv inte problemet ligger i skolan då hon lätt skaffar sig nya vänner. Hon säger bara att hon inte orkar och att hon inte vill gå.. skolan just nu säger inget då hon är sjukskriven det är bestämt att hon endast ska gå 3 tim om dagen men ja så har det inte blivit på hela terminen..

Svar på tråden inte varit i skolan på hela terminen