• Anonym (Orolig)

Ljus avföring = gallstensproblem?

De sista typ tre dagarna har min avföring varit fast men gulaktig/blek. Har mått illa då o då i en veckas tid ungefär, inte kräk illa men tillräckligt. Trott att det varit magkatarr och ätit losec men nu började jag fundera på färgen på avföringen och googlade att det ofta hade ett samband med gallstensproblem, något jag aldrig haft förut. Jag har inte ont nånstans o illamåendet kommer och går.

Borde jag vara orolig? Kan man ha lite gallstensproblem med mina symptom som går över av sig själv?

• Svar på tråden Ljus avföring = gallstensproblem?
  • Anonym (Orolig)

Ingen som har erfarenhet av gallproblem..?

• Anonym (mhk)

Hej! Jag har själv inte några problem med gallan men visst kan ljus avföring ha med gallan att göra. Hade det vart gallsten så hade du märkt det, smärtmässigt. Då söker man sig akut, för den smärtan går inte att hantera.

Tycker du ska ringa din vårdcentral, även om du inte bokar en tid så kan du få råd av sjuksköterska där alt sjukvårdsrådgivningen. Kan hända dem tycker du ska boka tid hos läkare för att prata om dina besvär. Om inte annat hjälp mot ditt illamående?

Jag kan också ha ljus/avfärgad avföring ibland, men det går över efter några dagar.

Hoppas de ordnar sig för dig.

Svar på tråden Ljus avföring = gallstensproblem?