• NewBetty

Maca- nån som blivit gravid av det?

Har tillsammans med sambon börjat med macapulver och försöker bli gravida? Läst en hel del om det och hittat bra trådar med folk som blivit gravida av det, dock mest på utländska sidor. Undrar om nån här har fått hjälp av det ?

• Svar på tråden Maca- nån som blivit gravid av det?
  • Pipal

Följer! Min kille tog det för ett par år sen för att bli piggare och kåtare. Tror att menscykeln kan bli konstig om man tar det som tjej med normal äl. Man får ju inte ta det som gravid(vad jag förstått) utan bara fram till äl. Men för killen ska det nog inte vara några konstigheter. Ge det till honom! Vad jag "hört" är att dom ger det till boskap i Peru för att djuren ska gå i brunst, dvs sätta igång äl :) så om man inte har någon så kan det väl inte skada?

• Pipal

Bör tilläggas att vi inte försökte bli gravida då så vet inte om det kan hjälpa oss. Nu försöker vi så kanske ska köpa till honom. Köp kapslar för pulvret smakar lite funky :/

• NewBetty

Vi har pulver i smoothies varje dag. Jag från 1 dagen mens till äl, han hela tiden. Vi är inne på andra cykeln med pulvret.

• Blifyra

Jag har haft macapulver i mina shakes på morgonen och jag blev gravid. Vet inte om det var därför. Jag tror inte macapulver är farligt att äta när man är gravid. Det är ju en rotfrukt som är supernyttig. 

• NewBetty

Maca är den energigivande rotfrukten från Anderna i Peru. Där användes den tidigare av de inkasoldater som erövrade höglandet. Få växter trivs på så pass höga höjder, hela 4000 meter över havet!

Det sägs att macan gjorde soldaterna starka, men att de tvingades avstå från roten när de var färdiga med erövringen eftersom kvinnorna behövde skyddas från männens alltför starka sexuallust. Huruvida just denna skröna är sann är svårt att säga, men idag används macaroten som baslivsmedel i Anderna, ungefär som vi gör med potatis här hemma. Den har en söt, lite kolaaktig och något speciell smak. De flesta vänjer sig dock snabbt och lär sig ofta att uppskatta både smaken och lukten.

Maca växer på extrema höjder och under extrema väderförhållanden med turbulenta vindar, häftig sol och starka temperaturvariationer. Tack vare detta har maca en hög tolerans mot frost. Macans karaktär har utvecklats ur dessa utmanande väderförhållanden och den hävdas vara en utmärkt superföda åt folk som bor i kalla klimat, höga höjder eller med extrema livsstilar.

Traditionellt har macaroten bland annat använts vid stressrelaterade och hormonella problem, och vid trötthet, näringsbrist och minnesproblem. Mest känd är den ändå som en "afrodisiaka", för att öka fertiliteten. En forskningssammantällning tyder på att maca kan ha just sådana effekter på den sexuella funktionen [1].

Rent näringsmässigt är maca inte heller dåligt. Maca innehåller flera av de essentiella aminosyrorna. Macapulver är en signifikant källa till Vitamin C, B1, B2, B3, B6, och även till kalcium, järn, fosfor samt spårämnen som koppar och mangan [2]. Mangan och koppar kan bland annat skydda kroppen från oxidativ stress, medan koppar också bidrar till att hålla nervsystem och immunsystem intakt. Riboflavin (B2) och Niacin (B3) bidrar till att reducera trötthet och riboflavinet är också viktigt för skapandet av röda blodceller och för synen.

• Pipal

Åh roligt! Har äl om en vecka. Om jag köper idag så kan jag äta i en vecka iaf.

Svar på tråden Maca- nån som blivit gravid av det?