• Anonym (Sönderstressad)

Byta branch - tips på jobb för överkänslig/stressad person

Jobbar inom vården men känner mer och mer att jag inte orkar med den stress och det ansvar yrket innebär. Börjar därför fundera på att försöka byta bransch och vill jättegärna ha tips på jobb ni tror har följande egenskaper:

- Lugnt jobb med låg nivå av stress
     - Gärna nattjobb
     - Ett jobb där man inte utsätts för arga, oförstående människor
     - Ett jobb där eventuella fel inte kan få ödesdigra konsekvenser
     - Ett jobb som inte är tungt fysiskt
     - Gärna ensamarbete då jag lätt blir stressad av en massa människor runtomkring mig

• Svar på tråden Byta branch - tips på jobb för överkänslig/stressad person
  • Farmor52

Kanske nattvakt skulle passa dig, att åka runt till olika företag och titta till deras lokaler några gånger per natt. Det kan dock "bränna till" om det händer något. Inbrott, brand eller så.

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
    Farmor52 skrev 2013-11-06 17:37:56 följande:
    Kanske nattvakt skulle passa dig, att åka runt till olika företag och titta till deras lokaler några gånger per natt. Det kan dock "bränna till" om det händer något. Inbrott, brand eller så.

Tack för tips.
  • Anonym (hej)

Hur länge har du arbetat i vården? Du kanske bara är på fel ställe? Har du jobbat natt på boende någongång det gjorde jag nyligen och det var hur lugnt som helst men passade inte mn dygnsrytmoch familj tyvärr. Att vara känslig och jobba i vården har ju både sina fördelar och nackdelar men mest fördelar om man har redskap att skydda sig. Om du vill göra annat måste fundera på vad du vill göra ensamjobb fnns det många, brevbärare, butiker mm kanske plugga?

Anonym (hej) skrev 2013-11-06 18:49:24 följande:
    Hur länge har du arbetat i vården? Du kanske bara är på fel ställe? Har du jobbat natt på boende någongång det gjorde jag nyligen och det var hur lugnt som helst men passade inte mn dygnsrytmoch familj tyvärr. Att vara känslig och jobba i vården har ju både sina fördelar och nackdelar men mest fördelar om man har redskap att skydda sig. Om du vill göra annat måste fundera på vad du vill göra ensamjobb fnns det många, brevbärare, butiker mm kanske plugga?
    Är sjuksköterska, har jobbat snart 4 år, jobbar natt just nu. Tyvärr så innebär ju yrket mycket ansvar vart man än är och jag har svårt att klara av det, det får mig att må dåligt. Jag har alltid varit en väldigt känslig person som är rätt så lättstressad tyvärr.

• Anonym (zzz)

Sjuksköterska på företagshälsovård kanske. Där är det väl sällan akuta tillstånd.

• Anonym (Mira)

Konditor? De börjar jobba på småtimmarna och det värsta som kan hända är att du stavar namnet fel på grattistårtan. ;) 

Anonym (Mira) skrev 2013-11-11 19:02:23 följande:
    Konditor? De börjar jobba på småtimmarna och det värsta som kan hända är att du stavar namnet fel på grattistårtan. ;) 
    Låter som en lagom mängd ansvar för mig faktiskt Drömmer
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Sönderstressad) skrev 2013-11-06 19:04:26 följande:
    Är sjuksköterska, har jobbat snart 4 år, jobbar natt just nu. Tyvärr så innebär ju yrket mycket ansvar vart man än är och jag har svårt att klara av det, det får mig att må dåligt. Jag har alltid varit en väldigt känslig person som är rätt så lättstressad tyvärr.

Natt på äldreboende kan vara väldigt trevligt. Visst är det ansvar men det händer inte lika mycket hela tiden där. Lite hjärtproblem, infektioner, oro, lungödem, misstänkta frakturer, vård i livets slutskede fixar du väl, om det inte händer på varje pass. Du känner dina patienter och vet var de har för sjukdomar och så. Dessutom samma arbetskamrater varje natt. Dessutm är det bra betalt och trevligt.
  • Anonym (A)

Om du vill fortsätta som sjuksköterska tänker jag bvc eller BB. Fortfarande stress och att ditt agerande kan få ödesdigra konsekvenser men jag tror att du oftare möter glada människor.

• Anonym (Ssk)
    Anonym (A) skrev 2013-11-11 19:08:54 följande:
    Om du vill fortsätta som sjuksköterska tänker jag bvc eller BB. Fortfarande stress och att ditt agerande kan få ödesdigra konsekvenser men jag tror att du oftare möter glada människor.

bB tror jag är mycket stressigt men BVC kan nog vara lite lugnare. Har ju bokade besök över dagen som är planerade. Men då måste du ju vidareutbilda dig.
Svar på tråden Byta branch - tips på jobb för överkänslig/stressad person