• Anonym (Torris)

Fötterna blir värre av fotkräm?!

Har haft lite torra fötter med tunna sprickor på hälarna och lite förhårdnader runt om hälen. Har under hösten använt Scholls och sedan CCS fotkräm, den grönblå flaskan, och fötterna blir ju bara värre! Vad är det som händer? Jag har smörjt in fötterna på kvällarna 17 av 20 dagar och fötterna är äckligare och mer torra nu än innan jag började smörja på sensommaren. What gives?

• Svar på tråden Fötterna blir värre av fotkräm?!
  • Anonym (n)

lär inte vara krämen som gjort det värre, utan kalla vädret.

• Anonym (dd)

Du har inte badat eller filat fötterna?

• Mellanmjölkens land

Har du strumpor på dig efter att ha smörjt in fötterna?

Ett tips är annars att kolla innehållsförteckningarna och undvika Parafinum Likvidum(?). Naturliga ingredienser är bättre.

• Anna74a

Min sambo testade den oslagbara rumpsalvan inotyol på sina fötter verkade funka bra.

• Anonym (n)
    Mellanmjölkens land skrev 2013-11-06 18:13:46 följande:

Ett tips är annars att kolla innehållsförteckningarna och undvika Parafinum Likvidum(?). Naturliga ingredienser är bättre.
    Kräm med en blandning av paraffinum och naturliga fetter funkar mycket bättre på mig än kräm med enbart naturliga fetter. Paraffinum har en egenskap att "låsa" in de naturliga fetter och fukt.
  • HerrNilsson

Jag gillar att bada med några skvättar mandelolja i vattnet, det gör gott för hela kroppen, inklusive fötterna.

• Anonym (Torris)

Jag filar lite innan duschen ibland för att jag läste att det är bättre än när fötterna är blöta. Jag har strumpor på tills krämen har torkat in. Har testat olivolja en gång bara. Jag går väldigt ofta i sandaler för att jag bor på ett varmt ställe. Undrar om det är dåligt för fötterna?

• Anonym (Heel repair)

Testa heel repair från exuviance.

Den är helt enkelt bäst. Den återfuktar och mjukar upp. Samtidigt som den sätter fart på huden egna peelingprocess.

• Anonym (Såhär)

Torrfila fötterna så mycket det går.

Bada fotbad med matolja i vattnet. Eventuellt fila lite till efteråt.

Smörj på ett TJOCKT lager med fotkräm och dra på ett par strumpor.

Sov med det på natten.

Jag lovar, fötterna blir underbart mjuka :)

• Anonym (Torris)
    Mellanmjölkens land skrev 2013-11-06 18:13:46 följande:

Paraffinum liquidum var den andra ingrediensen. Jag antar att den inte är bra och gör fötterna värre? Nu ser ena foten ut som när man har bränt den i solen och huden lossnar.

Ska testa vad ni andra har skrivit också.
  • Orcha

Ok, avancerade varisorten är ett fotbad med fotsalt, efterföljande fotfilande samt en fotcreme (valfri)
    Enklare varianten är att efter duschen fila järnet, kladda in hela foten med vaselin, på med en plastpåse och en strumpa ovanpå. Sov med det här och voila!
    Så jobbar jag.

Funkar i alla fall mot torra fötter, har du svamp och sånt så rekommenderas det inte då sånt växer av värmen.  

I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
Svar på tråden Fötterna blir värre av fotkräm?!