• Anonym (vill)

Jag har inget fast jobb och jag vill verkligen ha barn! :(

Jag blir så ledsen! Jag vill verkligen ha barn! Jag har längtat länge nu..

Saken är den att jag är utbildad till det jag vill men det finns inga jobb här. Inga lediga tjänster nu iaf. Bara vik ibland som jag har. Inte i närheten heller. Killen och jag bor i en stad som vi inte kan flytta ifrån då han har ett barn sen tidigare och vi måste/vill bo nära det, såklart.

Jag är nu vikarie via kommunen men har ju ingen fast anställning på det sättet utan blir inringd. Däremot fick jag en halvtidstjänst som vikarie i början av september till slutet av december så nu har jag iaf ett schema. Jag får ofta komma in och jobba förmiddagar också om någon är sjuk. Så jag får ju ut ganska bra i månaden. Jag tror att jag får ett förlängt halvtidsvik. på ett halvår till. Sen blir jag springvik. igen och blir inringd vid behov.

Jag har sökt andra jobb också men har inte fått något. Min kille har snart pluggat klart och ska sen börja vik som jag gör. Så han har csn plus kvällsjobb ibland (vik). Så båda är vi inne i "vik-systemet".

Ska jag behöva vara barnlös pga att jag inte kan bli anställd? Kan man klara sig ändå? Hur funkar det när man blir mammaledig osv om man bara är springvikarie? Jag får ju ut olika mycket varje månad men vi klarar oss alltid. Jag hör ofta om mammor som pluggar eller vikarierar fast de har barn. Men jag vet inte hur det funkar när man är mammaledig.

Jag vill så gärna!!! :(  Jag har annars ett stabilt förhållande, bra utbildning, körkort, bra boende och en ENORM barnlängtan! Jag är utbildad att jobba med barn och ungdomar och vikar alltså inom de områdena nu.

• Svar på tråden Jag har inget fast jobb och jag vill verkligen ha barn! :(
  • ellbennet

Det är helt upp till er. Jag jobbar med inlm barnomsorg och som du kanske också märkt så är många föräldrar är tim-anställda eller arbetslösa. Även jag är mamma och timanställd vanligtvis och när jag blev gravid så fick jag skicka in papper till min löneassistent som fyllde i hur mycket jag jobbat varje månad och sedan beräknade f-kassan min föräldrapenning. Är hemma nu med min 8-månaders och vi klarar oss väldigt bra men det är mer "tight" med föräldrapenning såklart!

Känner du att du måste ha ett fast jobb så får ni nog vänta men ni klarar er säkert som så många andra gör :)

• alllison

Jag har en 2 åring och 2 bonusbarn boende hos oss. Jobbar som timvikarie. Funkar aldeles utmärkt. Kör hårt. Lycka till:)

• Anonym (vill)
    ellbennet skrev 2013-11-06 21:50:45 följande:
    Det är helt upp till er. Jag jobbar med inlm barnomsorg och som du kanske också märkt så är många föräldrar är tim-anställda eller arbetslösa. Även jag är mamma och timanställd vanligtvis och när jag blev gravid så fick jag skicka in papper till min löneassistent som fyllde i hur mycket jag jobbat varje månad och sedan beräknade f-kassan min föräldrapenning. Är hemma nu med min 8-månaders och vi klarar oss väldigt bra men det är mer "tight" med föräldrapenning såklart!
    Känner du att du måste ha ett fast jobb så får ni nog vänta men ni klarar er säkert som så många andra gör :)
    Ja jag snålar gärna in på mig själv om jag får barn. Just nu går pengarna som blir över (efter mat och räkningar) till nöjen, lite kläder och ibland spontanshopping. De pengarna handlar jag gärna saker till min bebis för istället! :)

Nej, jag känner inte att jag behöver ha ett fast jobb men det verkar på många andra att man inte ska skaffa barn om man inte har "stabil" ekonomi. Det kan man ju hålla med om till viss del eftersom man självklart vill att ens barn ska ha det bra men min ekonomi kan jag ju inte kalla för "stabil" då det är olika varje månad och jag inte vet vad jag kommer få ut. Just nu går jag ju runt med pengar kvar på kontot varje månad men det är ju för att jag fått många tider att jobba. Ska även börja spara bättre nu. 

Men man klarar sig alltså? :D Det är det mest väsentliga nu. Jag är så himla redo för att bli mamma på alla andra plan!  
  • Anonym (vill)
    alllison skrev 2013-11-06 21:51:04 följande:
    Jag har en 2 åring och 2 bonusbarn boende hos oss. Jobbar som timvikarie. Funkar aldeles utmärkt. Kör hårt. Lycka till:)
    Härligt att höra! :D Hur jobbar din sambo/kille/man då? För min kommer som sagt att jobba inom samma sak som jag så då blir vi två timmisar i hemmet. Hoppas bara det håller för då ska jag verkligen prata med min kille om det! :)
  • alllison

Just för tillfället är min sambo arbetslös efter att vi flyttat (närmare släkt o vänner). Så vi går altså runt på min timlön. Bara man planerar går allt om man vill:) jag var oxå jätte nervös hur vi skulle klara det. Men det har gått bra:) och i dessa dagar är timvik nästan lika säkert som fast när alla drar ner på folk.

• ellbennet
    Anonym (vill) skrev 2013-11-06 21:58:11 följande:
    Ja jag snålar gärna in på mig själv om jag får barn. Just nu går pengarna som blir över (efter mat och räkningar) till nöjen, lite kläder och ibland spontanshopping. De pengarna handlar jag gärna saker till min bebis för istället! :)

Nej, jag känner inte att jag behöver ha ett fast jobb men det verkar på många andra att man inte ska skaffa barn om man inte har "stabil" ekonomi. Det kan man ju hålla med om till viss del eftersom man självklart vill att ens barn ska ha det bra men min ekonomi kan jag ju inte kalla för "stabil" då det är olika varje månad och jag inte vet vad jag kommer få ut. Just nu går jag ju runt med pengar kvar på kontot varje månad men det är ju för att jag fått många tider att jobba. Ska även börja spara bättre nu. 

Men man klarar sig alltså? :D Det är det mest väsentliga nu. Jag är så himla redo för att bli mamma på alla andra plan!  

Det tycker jag låter jättebra! Jadå man klarar sig! Du kommer inte få ut lika mycket bara som sagt. Man kan ju välja hur många dagar man vill ta ut av f-penningen i veckan och även om jag valt 7 dagar i veckan så blev det ändå mindre än det man är van vid när man jobbade. Men det ör det mer än värt för vi har det så bra och att bli mamma är det bästa jag gjort!

Lycka till nu! :)
  • Erizajo

Alltså jag och min man fick vårt andra barn när han pluggade på högskola på heltid och jag var arbetslös, vi hade två bilar och bor i villa som vi har lån på! Totalt levde vi på 17000 i månaden! Och vi tyckte inte själva att vi behövde leva snålt! Har du jobbat en hel del kan du ju få en rätt så bra FP också! GO for it!

• Anonym (vill)
    alllison skrev 2013-11-06 22:09:16 följande:
    Just för tillfället är min sambo arbetslös efter att vi flyttat (närmare släkt o vänner). Så vi går altså runt på min timlön. Bara man planerar går allt om man vill:) jag var oxå jätte nervös hur vi skulle klara det. Men det har gått bra:) och i dessa dagar är timvik nästan lika säkert som fast när alla drar ner på folk.
    Jaha, så ni går runt på en lön :) Då borde vi ju klara det och min kille hinner sluta plugga och hinner börja timvika innan vi skulle få barn isf. Ja, jag är så himla nervös och så blir jag lite rädd för vad våra närmsta ska tycka. Jag lyssnar ju alltid på mamma osv och jag vet att hon skulle bli glad såklart men hon skulle ju tycka att vi skulle ha förberett oss bättre. Alltså skaffat fast jobb innan. Men jag vill verkligen inte vänta tills dess för det känns långt bort på nåt sätt och jag vill bli mamma nu och hinna leva länge med mina barn. Vill inte bli en gammal mamma :/ Jag har alltid sagt att jag vill få mitt första barn innan eller när jag är 25. Jag är 24 nu och kommer hinnna fylla 25 innan jag får nåt barn. Klart man inte ska stressa men jag blir ändå stressad. Hela min hjärna kretsar kring barn. Först jobbar man med barn hela dagen, sen kommer man hem och logga in på fl och googlar saker man ska köpa till den lilla och planerar. Så ser liksom nästan varje dag ut :P
  • pigglet

De räknar ut din föräldrapenning bakåt i tiden, om du inte har ett fast jobb. Det låter ju som du får ut en ok lön?

• Anonym (vill)
    ellbennet skrev 2013-11-06 22:17:54 följande:

Det tycker jag låter jättebra! Jadå man klarar sig! Du kommer inte få ut lika mycket bara som sagt. Man kan ju välja hur många dagar man vill ta ut av f-penningen i veckan och även om jag valt 7 dagar i veckan så blev det ändå mindre än det man är van vid när man jobbade. Men det ör det mer än värt för vi har det så bra och att bli mamma är det bästa jag gjort!
    Lycka till nu! :)
    Okej! Jag vet inte riktigt hur det funkar med f-penning och därför blir jag också orolig då jag känner mig så lost på den biten, allt man får och inte får som förälder. Jag tror ju absolut det är värt det! Bara tanken på att få ett plus (för det har jag aldrig fått) skulle göra att jag börjar gråta av lycka! :´) Att sen få se magen växa och att få upp den lilla på bröstet.. Nej, jag kan knappt inte föreställa mig hur det kommer att vara.. Bara jag tänker på det så börjar jag nästan gråta :P Tack!!
  • Anonym (vill)
    Erizajo skrev 2013-11-06 22:30:49 följande:
    Alltså jag och min man fick vårt andra barn när han pluggade på högskola på heltid och jag var arbetslös, vi hade två bilar och bor i villa som vi har lån på! Totalt levde vi på 17000 i månaden! Och vi tyckte inte själva att vi behövde leva snålt! Har du jobbat en hel del kan du ju få en rätt så bra FP också! GO for it!
    Åh vad härligt att höra! :D Ja men jag borde ju kunna få ut ganska så bra iaf då jag tycker att jag får ut ganska så ok just nu. Sen vet jag inte om jag får förlängt vik men hoppas verkligen det! Älskar att jobba där jag jobbar nu. Man får så mycket tillbaka. Varje dag när man kommer över skolgården så kommer det en hel drös med barn och kramas. Barn är ju lycka! Men kunde ni ta lån utan jobb/fast jobb osv. För jag som vikar kan väl inte låna till typ en större lägenhet? Eller? :) Jag ska iaf prata med killen nu när det faktiskt verkar gå jättebra för andra :D Tack så mycket! 
  • Anonym (vill)
    pigglet skrev 2013-11-07 22:58:34 följande:
    De räknar ut din föräldrapenning bakåt i tiden, om du inte har ett fast jobb. Det låter ju som du får ut en ok lön?
    Jaha :) Ja, jag vet inte vad andra tjänar men det jag får ut går iaf jag runt på och tycker är helt ok. Jag har iaf aldrig fått så pass mycket/månaden. Inte ens när jag faktiskt var anställd 75% på ett ställe en gång. Då fick jag sämre än vad jag har nu. Men sen har jag vikat rätt mycket för andra lärare när de varit sjuka osv så man vet ju aldrig. Nästa månad kanske alla är friska och jag jobbar 4 timmar per dag som mitt halvtidsvik är på.
Svar på tråden Jag har inget fast jobb och jag vill verkligen ha barn! :(