• kalymnos

växelvis boende

Hej

Jag och mitt ex har växelvis bonde för våra två barn (18 och 14 år) och det fungerar mycekt bra. Vi har en bra dialog och allt flyter friktionsfritt. Nu ska exet åka på semester en månad och barnen ska bo hos mig hela tiden. Jag förde på tal att det kanske skulle vara lämpligt att vi diskuterade en matpeng för denna period. Har en bekant jag pratat med som menar att mitt ex bör betala fullt underbidrag för hela månaden. Vi har aldrig haft underhållsbidrag så vi har inte diskuterat detta.

Mitt ex vill dock bara betala "matpeng" för de två veckor som barnen skulle varit hos exet. Inte för de tre veckor de normalt är hos mig.

Är det verkligen rätt ? eller fattar jag fel ?

Mycket tacksam för synpunkter ! Vill lösa detta på ett konstruktivt sätt.

• Svar på tråden växelvis boende
  • IafiaE

Det låter väl okej att han ersätter dig enbart för dom veckorna barnen skulle vara hos honom.

• kalymnos

Ja det är det kanske, men vad jag har hört så bryts det växlevisa boendet och då ska det utgå underhållsbidrag för hela månaden. Exet vill betala 1273 för varje barn men bara hälften (2 veckor) i detta fallet. Alltså 640 kr per barn.  Tycker detta är krångligt. Jag kommer att ha barnen över Jul o Nyår och det kostar mycket, Barnen fick inte följa med på semestern med den nya partnern för det var för dyrt.

De 1273 kr är väl hälften av vad det kostar per barn eller ?

• IafiaE
    kalymnos skrev 2013-11-06 22:38:28 följande:

Ja det är det kanske, men vad jag har hört så bryts det växlevisa boendet och då ska det utgå underhållsbidrag för hela månaden. Exet vill betala 1273 för varje barn men bara hälften (2 veckor) i detta fallet. Alltså 640 kr per barn.  Tycker detta är krångligt. Jag kommer att ha barnen över Jul o Nyår och det kostar mycket, Barnen fick inte följa med på semestern med den nya partnern för det var för dyrt.

De 1273 kr är väl hälften av vad det kostar per barn eller ?

Du kan söka underhåll ifrån fk. Då får han betala 1273kr per barn
  • kalymnos

Jo förmodligen, men låter som lite onödigt. Det är ju ändå bara en månad. Vill inte ha bråk i onödan.

Känns som att jag är för snäll, egentligen

• IafiaE
    kalymnos skrev 2013-11-06 23:19:24 följande:

Jo förmodligen, men låter som lite onödigt. Det är ju ändå bara en månad. Vill inte ha bråk i onödan.

Känns som att jag är för snäll, egentligen

Prata med honom igen. Ett nästan vuxet barn kostar mer än 45kr om dagen
  • kalymnos

Ja, det ska jag faktiskt göra. Mitt ex lägger det mesta av sina pengar på sig själv, motorcykel, bil, rockonserter och semestrar med sin nya och så ska jag ta hand om barnen. (vilket jag gärna gör) men om det finns så mycket pengar till alla dessa egennöjen borde det väl vara rimligt att stå för hälften av vad det kostar att försörja barnen...?

Stort tack för dina synpunkter Iafia

Svar på tråden växelvis boende