Anonym (Oroligmamm) skrev 2013-11-08 08:41:41 följande:
Okej så jag är inte ensam iaf!? Men är det vanligt att man nån gång tar i för hårt och ens barn säger aj och så vidare...!??
Gå ifrån istället, innan du tar i för hårt. Men visst har det hänt även mig någon enstaka gång att jag nypit tag för hårt i ren frustration. Det är dock sällsynta tillfällen. Och när du skriver "fysiskt" så förringar du det du faktiskt gör. Prova skriv FYSISKT så får det en helt annan innebörd. Och det år kanske vad du behöver för att se vad det är du gör? När man gör något man vet är fel har man ofta en förmåga att försöka rättfärdiga det, och det är fel taktik om man vill sluta med ett beteende, då är det bättre försöka förstå vad man håller på med tror jag. Med barn får man ju ofta prova sig fram. Något som fungerat bra för oss är belöning/bestraffning. Då ofta i form av att samla guldstjärnor för gott beteende med en belöning vid 10, eller samla lessna gubbar vid dåligt beteende (viktigt dock att alltid ge varningar först, så barnet får en påminnelse om vad som kan hända). Jag vet att många hävdar att man tar sig längre på belöningar, men bestraffningar har faktiskt lönat sig bäst hos oss när vi vill bli av med ett dåligt beteende. Vi har problem med 8-åringen nu vid läggning. Det går i perioder men nu gör hon allt varenda kväll för att förhala och försöka dra ut på läggningen så nu drar jag ihop lessna gubbar igen. Måndag-fredag ska hon göra det vi ber om vid läggning, måste vi säga till 3 gånger om samma sak blir det en ledsen gubbe i kalendern. Och 3 lessna gubbar på de här 5 dagarna kommer innebära att hon får spelförbud (dator mobil) veckan efter. Belöningar fungerar nog bättre på 3-åringar. Men en unge som snart är 9 (som min) ska man inte behöva muta för att hon ska bete sig som folk tycker jag... Belöningar som vi hade var tex att gå och fika på stan, åka på leksaksaffären och köpa nåt litet pyssel eller liknande. Jag tucker det är viktigt att det inte blir jättegrejer man belönar med dock. Och ibland kan man kombinera. Beter dom sig riktigt dåligt kan man stryka guldstjärnor så det tar längre tid att uppnå sin belöning. Ofta är konkreta saker bättre än tjat/prat, för dom lyssnar ändå inte. Var konkret säg "varning 1" eller "rött ljus" eller nåt annat tydligt. Be henne upprepa det du sagt så du vet att hon hört/förstått. Och sätt er ner och prata vid ett lugnt tillfälle där du förklarar hur det fungerar med tex guldstjärnor om du vill prova det, innan du inför det.