• CarinÅsa

Gå hem?

Hej!
    Hur "måste" jag försörja mig när jag går hem i väntan på andra barnets födelse? Kanske någon/några veckor innan BF. Jag har inget tungt jobb så jag får inte havandeskapspenning.
    Om jag tar föräldrapenning för mitt första barn - då får jag väl inte ha barnomsorg för henne, inte ens 15 timmar/veckan?
    Men om jag börjar ta föräldraledigt för barnet som ska komma - har jag rätt till 15 timmars barnomsorg för storasyster,3 år, då?
    Måste jag ta föräldrapenning för att jag är föräldraledig för barnet som ska komma? Eller kan jag spara på dagarna? Efter 1årsdagen MÅSTE jag ju ta 5 d/v för att säkra SGIn, så jag tänkte vara snål under första året.
    Om jag tar föräldraledigt för storasyster så måste jag för att säkra SGIn ta så att det motsvarar 5d/v?
    Många frågor! Några svar?

• Svar på tråden Gå hem?
  • Försäkringskassan

Hej!

Hur du får ha barnet på förskolan när du tar ut föräldrapenning får du fråga förskolan om.

Om du måste ta ut föräldrapenning innan barnet är fött beror på hur du har arbetat innan du går hem och om du har gått ner i tid och fyller upp med föräldrapenning.

Generellt gäller att har man arbetat helt utan avbrott minst 6 månader innan man går hem så behöver man inte ta ut föräldrapenning.
    Man har rätt att gå ner i tid eller avbryta sitt arbete 6 månader innan beräknad förlossning och behålla sin SGI om man har arbetat helt utan avbrott 6 månader innan.

Om man har gått ner i tid och fyller upp med föräldrapenning så måste man ta ut 5 hela dagar i veckan med föräldrapenning fram tills barnet föds för att skydda sin SGI. Samma sak gäller för vilket barn man väljer det man väntar eller det man har.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• CarinÅsa

Förstår jag rätt att du menar att om jag tar föräldrapenning för det barn jag väntar så måste jag - från den dag jag går hem tills barnet föds - ta 5 dagar i veckan, men när barnet föds behöver jag inte det förrän barnets 1årsdag?

• Försäkringskassan

Hej,

SGI-skydd gäller för en gravid kvinna som slutar arbeta eller går ner i tid på arbetet tidigast sex månader före barnets födelse. 

Om du har arbetat 6 månader stadigvarande innan du vill gå hem från arbetet behöver du inte ta ut någon föräldrapenning.

Hälsningar

Jane, handläggare

Svar på tråden Gå hem?