Anonym (Har det) skrev 2013-11-07 22:44:36 följande:
Jag är idag vuxen men fick diagnosen som 16-åring. Mina föräldrar tror i efterhand att jag haft det långt innan dess på grund av flera av symtomen som du räknade upp. Men då var inte hypotyreos uppmärksammat som det är idag och jag utreddes för bland annat reumatism men inte hypotyreos (hade ont i lederna).
Ge dig inte när det kommer till din dotter,jag hade ett helvete i tonåren och kom inte ens upp till skolan vissa dagar,fick bara höra att jag var lat.
Det gick så långt att jag inte vaknade av mig själv och först då blev jag tagen på allvar.
Jag mår inte helt 100 idag och har fått struma som trycker mot luftvägar/stämband och riskerar operation om medicinerna inte hjälper. Så se till att din dotter får en ordentlig utredning och uppföljning.
jag måste bara svara på det här och säga att jag har samma erfarenhet
jag utreddes för reumatism när jag var 16år, hade ont i lederna. andra symtom jag
hade var viktuppgång, depression, ångest ja det fanns säkert mer men eftersom de
inte utredde hypo-/hypertyreos så hade jag ingen koll på det då.
jag mådde väldigt dåligt under tonåren, ett par prover visade att jag låg på gränsen till
hypertyreos men det var ingen som gjorde någonting åt det..
sen jag var liten minns mina föräldrar att jag klagat på att jag haft en klump i halsen och
jag har alltid haft problem med halsen
för 1,5år sen orkade jag inte mer, jag mådde så dåligt och jag orkade knappt ta mig upp
ur sängen. jag sov hela dagarna och nätterna, hade värk i kroppen, mådde dåligt psykiskt,
mina händer och armar bara skakade och jag hade ständig huvudvärk..
mina värden var tydligen katastrofala - hypertyreos (graves)
då var jag 27år och hade mått dåligt sen jag var liten men det hade hela tiden förvärrats
antagligen förvärrades det ytterligare av en stressiga småbarnstiden och utredningar på
barnen..
är idag tablettbehandlad men det hjälper tydligen inte. jag och läkarna är inte överens
om behandlingen (haha) och värdena gått från att ha varit perfekta (trots att jag fortfarande
mådde dåligt) till att bli sämre igen... det är en skitsjukdom och jag önskar att dom bara
kunde ta bort sköldskörteln.. men det vill dom inte... SUCK