• Anonym (Mamma)

Barn som fått diagnosen hypotyreos i skolåldern?

Hej!
    Jag undrar om det finns någon här med barn som fått diagnosen hypotyreos? Min dotter är 10 år och hennes T4 värde är lågt, men inte under referens än. TSH är inte högt men ligger över de nya referensvärden jag läst om, men som inte labbet här tillämpar. Hon har symtom, som bla humörsvängningar, huvudvärk, ont i magen, viktuppgång, torr hud. Saker som läkare lätt kan förklara bort...Jag har själv hypotyreos. Ska boka ny läkartid, men vill gärna få del av andras erfarenheter först.
    Kram

• Svar på tråden Barn som fått diagnosen hypotyreos i skolåldern?
  • Anonym (h)

Det är ju så väldigt vanligt detta. men jag tänker att några av din dotters symptom kan vara relaterade till pubertet?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (h) skrev 2013-11-07 16:32:22 följande:
    Det är ju så väldigt vanligt detta. men jag tänker att några av din dotters symptom kan vara relaterade till pubertet?

Nu ville jag ta del av personer vars barn fått diagnosen, inget annat!
  • Anonym (Orolig)

+Det tycks som om denna sjukdom kryper ner i åldrarna. Jag har ärvt den från mammas sida, och hon fick diagnos vid 60+. Själv fick jag diagnos som vuxen -  vid 35, och då var jag sjuk i flera år innan det upptäcktes. Misstänker att jag haft sjukdomen i viss grad sedan barndomen. Så någonting är det som gör att hypotyreos blir allt vanligare!!!

Jag råder dig att testa om dottern har TPO-antikroppar, som indikerar Hashimotos sjukdom. Denna sjukdom är den vanligaste bakomliggande orsaken till hypotyreos. Stå på dig när det gäller att få testet, för det kostar tydligen lite så man får insistera!! 

• Isabella06

Jag fick hypertyreos som 19 åring. Vilket är ungt. Hade det i släkten ovh levde ett väldigt stressigt liv som småbarns förälder.

Även min lillasyster fick sin diagnos för några veckor sen. Endast 14 år gammal.

( hon har även diabetes typ 1) då ska struma va vanligare att få.

• Anonym (Orolig)
    Isabella06 skrev 2013-11-07 16:47:29 följande:
    Jag fick hypertyreos som 19 åring. Vilket är ungt. Hade det i släkten ovh levde ett väldigt stressigt liv som småbarns förälder.
    Även min lillasyster fick sin diagnos för några veckor sen. Endast 14 år gammal.
    Diabetes typ 1 är en autoimmun sjukdom. Hashimotos, som ofta orsakar hyptyreos, är en autoimmun sjukdom. Glutenallergi (celiaki) är en autoimmun sjukdom. Alla autoimmuna sjukdomar har ett samband, men läkarna vet ej exakt hur.

Gluten är en riktig bov i sammanhanget. Råder alla med autoimmuna sjukdomar att sluta med gluten och gärna även mjölkprotein, vars molekyl påminner om gluten.
  • Anonym (Mamma)
    Isabella06 skrev 2013-11-07 16:47:29 följande:

Vilka värden hade din syster, vet du det?

Min blommade också ut efter mkt stress.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-11-07 17:53:58 följande:

Vilka värden hade din syster, vet du det?
    Min blommade också ut efter mkt stress.
    Samma här. Nära anhörigs sjukdom och död, med mera.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-11-07 16:41:43 följande:
    +Det tycks som om denna sjukdom kryper ner i åldrarna. Jag har ärvt den från mammas sida, och hon fick diagnos vid 60+. Själv fick jag diagnos som vuxen -  vid 35, och då var jag sjuk i flera år innan det upptäcktes. Misstänker att jag haft sjukdomen i viss grad sedan barndomen. Så någonting är det som gör att hypotyreos blir allt vanligare!!!

Jag råder dig att testa om dottern har TPO-antikroppar, som indikerar Hashimotos sjukdom. Denna sjukdom är den vanligaste bakomliggande orsaken till hypotyreos. Stå på dig när det gäller att få testet, för det kostar tydligen lite så man får insistera!! 

Jag ska verkligen utreda detta...har själv inga antikroppar. Däremot hade jag struma i många år innan jag utvecklade symtom. Dock var mina värden "bra". Dottern har sämre. Tror många många barn mår dåligt idag när det är sköldkörteln som strular men ingen tar det på allvar.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-11-07 17:57:34 följande:

Jag ska verkligen utreda detta...har själv inga antikroppar. Däremot hade jag struma i många år innan jag utvecklade symtom. Dock var mina värden "bra". Dottern har sämre. Tror många många barn mår dåligt idag när det är sköldkörteln som strular men ingen tar det på allvar.
    När du ändå håller på, kolla även upp om hon tål gluten och mjölkprotein! Har ofta samband med sköldkörteln.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-11-07 17:57:34 följande:

Men är inte struma pga att man producerar för mycket sköldkörtelhormon, dvs hypER istället för hyPOtyreos?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-11-07 17:59:30 följande:
    När du ändå håller på, kolla även upp om hon tål gluten och mjölkprotein! Har ofta samband med sköldkörteln.

Sökte för nåt år sen iom att hennes mage krånglar och varken gluten eller laktos visar något. Men försöker dra ner på gluten och mjölk dricker hon mkt sällan.

Struma är bara att man har en förstorad sköldkörtel och har eg inget med hypo eller hyper att göra. Den kan växa pga att den jobbar på febrilt för att hålla normala värden i kroppen. Eller så växer den för att den jobbar skitmycket och prodcuerar för mkt T4. Struma med bra värden kommer på sikt ändå att bli hypo läste jag någonstans.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-11-07 19:51:01 följande:

Sökte för nåt år sen iom att hennes mage krånglar och varken gluten eller laktos visar något. Men försöker dra ner på gluten och mjölk dricker hon mkt sällan.
    Struma är bara att man har en förstorad sköldkörtel och har eg inget med hypo eller hyper att göra. Den kan växa pga att den jobbar på febrilt för att hålla normala värden i kroppen. Eller så växer den för att den jobbar skitmycket och prodcuerar för mkt T4. Struma med bra värden kommer på sikt ändå att bli hypo läste jag någonstans.
    Ok. Lycka till med dottern nu, och trevlig helg! :)
  • Anonym (Har det)

Jag är idag vuxen men fick diagnosen som 16-åring. Mina föräldrar tror i efterhand att jag haft det långt innan dess på grund av flera av symtomen som du räknade upp. Men då var inte hypotyreos uppmärksammat som det är idag och jag utreddes för bland annat reumatism men inte hypotyreos (hade ont i lederna).
    Ge dig inte när det kommer till din dotter,jag hade ett helvete i tonåren och kom inte ens upp till skolan vissa dagar,fick bara höra att jag var lat.
    Det gick så långt att jag inte vaknade av mig själv och först då blev jag tagen på allvar.
    Jag mår inte helt 100 idag och har fått struma som trycker mot luftvägar/stämband och riskerar operation om medicinerna inte hjälper. Så se till att din dotter får en ordentlig utredning och uppföljning. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Har det) skrev 2013-11-07 22:44:36 följande:
    Jag är idag vuxen men fick diagnosen som 16-åring. Mina föräldrar tror i efterhand att jag haft det långt innan dess på grund av flera av symtomen som du räknade upp. Men då var inte hypotyreos uppmärksammat som det är idag och jag utreddes för bland annat reumatism men inte hypotyreos (hade ont i lederna).Ge dig inte när det kommer till din dotter,jag hade ett helvete i tonåren och kom inte ens upp till skolan vissa dagar,fick bara höra att jag var lat.Det gick så långt att jag inte vaknade av mig själv och först då blev jag tagen på allvar.Jag mår inte helt 100 idag och har fått struma som trycker mot luftvägar/stämband och riskerar operation om medicinerna inte hjälper. Så se till att din dotter får en ordentlig utredning och uppföljning. 

Va lessen jag är för din skull. Jag är ju ganska säker på att det här är början, och tack vare att jag själv har det och kännt på mig nåt en längre tid så kommer detta inte att sopas under mattan, utan jag ska då slåss för hennes skull! Jag tror så många barn lider i onödan idag. För hypotyreos kanske uppmärksammas mer, men få får ju den hjälp de behöver!
  • tjoohalia
    Anonym (Har det) skrev 2013-11-07 22:44:36 följande:
    Jag är idag vuxen men fick diagnosen som 16-åring. Mina föräldrar tror i efterhand att jag haft det långt innan dess på grund av flera av symtomen som du räknade upp. Men då var inte hypotyreos uppmärksammat som det är idag och jag utreddes för bland annat reumatism men inte hypotyreos (hade ont i lederna).
    Ge dig inte när det kommer till din dotter,jag hade ett helvete i tonåren och kom inte ens upp till skolan vissa dagar,fick bara höra att jag var lat.
    Det gick så långt att jag inte vaknade av mig själv och först då blev jag tagen på allvar.
    Jag mår inte helt 100 idag och har fått struma som trycker mot luftvägar/stämband och riskerar operation om medicinerna inte hjälper. Så se till att din dotter får en ordentlig utredning och uppföljning. 
    jag måste bara svara på det här och säga att jag har samma erfarenhet
    jag utreddes för reumatism när jag var 16år, hade ont i lederna. andra symtom jag
    hade var viktuppgång, depression, ångest ja det fanns säkert mer men eftersom de
    inte utredde hypo-/hypertyreos så hade jag ingen koll på det då.
    jag mådde väldigt dåligt under tonåren, ett par prover visade att jag låg på gränsen till
    hypertyreos men det var ingen som gjorde någonting åt det..
    sen jag var liten minns mina föräldrar att jag klagat på att jag haft en klump i halsen och
    jag har alltid haft problem med halsen
    för 1,5år sen orkade jag inte mer, jag mådde så dåligt och jag orkade knappt ta mig upp
    ur sängen. jag sov hela dagarna och nätterna, hade värk i kroppen, mådde dåligt psykiskt,
    mina händer och armar bara skakade och jag hade ständig huvudvärk..
    mina värden var tydligen katastrofala - hypertyreos (graves)
    då var jag 27år och hade mått dåligt sen jag var liten men det hade hela tiden förvärrats
    antagligen förvärrades det ytterligare av en stressiga småbarnstiden och utredningar på
    barnen..

är idag tablettbehandlad men det hjälper tydligen inte. jag och läkarna är inte överens 
    om behandlingen (haha) och värdena gått från att ha varit perfekta (trots att jag fortfarande
    mådde dåligt) till att bli sämre igen... det är en skitsjukdom och jag önskar att dom bara
    kunde ta bort sköldskörteln.. men det vill dom inte... SUCK 
Svar på tråden Barn som fått diagnosen hypotyreos i skolåldern?