• Anonym (Ts)

Min mamma vägrat att acceptera att jag har ADHD.

Min mamma vägrar acceptera min adhd-diagnos som jag fick för snart ett år sedan. Då jag är kvinna så är det ju som för många andra kvinnor med adhd, att det inte blir lika självklart.

Jag har alltid haft problem med skolan, att kunna avsluta arbeten, göra läxor, avsätta tid för att plugga till prov osv. Tack och lov har jag varit envis och lyckats ta mig igenom komvux för att nu kunna studera på högskolan.
    Jag har höga ambitioner med arbetsliv och älskar att utmanas i arbetet osv.

Jag har även svårt hemmavid med städning och hålla ordning. Har dock blivit markant bättre på detta senaste halvåret vilket jag är superstolt över. Det har tagit lång tid att hitta ett system som fungerar.

Har många andra svårigheter också som att passa tider, komma ihåg viktiga möten, komma till skott.
    Ja, min historia är ganska klassisk och lik andras.

De flesta i min omgivning har varit jätteförstående och peppande. Jag har verkligen känt mig upplyft av både vänner, familj och arbetskamrater.
    Dock utom en, min mamma!
    Hon vägrar inse att jag har adhd och titt som tätt får jag gliringar om hur det skulle bli så mycket bättre om jag tog en långpromenad varje dag, eller bara gjorde si eller så. Även kommentarer som "Det är väl bara att tvätta en gång om dagen så blir det inte så mycket tvätt!" Osv.

Jag är så trött på att bli behandlad av henne som att jag bara är lat, för det är jag inte. Jag kämpar hårt varje dag och försöker vara stolt över mina framsteg.

Nu efter lång väntan ska jag äntligen få prova medicin nått som känns jättespännande. Detta fnyser min mor såklart åt.

Vet inte hur jag ska få henne att förstå och respektera mig för den jag är. Allt skulle bli så mycket lättare då. :-/

Tack att du orkade läsa.

• Svar på tråden Min mamma vägrat att acceptera att jag har ADHD.
  • Harmagedon

Sorgligt men jag tror att det kan vara så att hon känner skuld och skam kring din adhd. Kanske tror hon det är hennes fel att du fått det. Kanske skäms hon över att hon inte upptäckte det och hjälpte dig när du var yngre. Genom att hålla diagnosen ifrån sig kanske det blir lättare för henne med sina egna känslor.

• Pipal

Har också adhd. Min bror och min pappa har det också men jag har ju dendär "tjej-adhd" så jag fick inte diagnos förens jag skaffade den själv när jag var 18. Min bror fick det när han var 6. Förstår din mamma på sätt och vis också för det är så lätt detdär med att bara sätta på en tvätt, man har ju tillomed svårt själv att förstå! Just detdär med tvätten är min mörka hemlighet. När jag träffade min sambo för 3 år sen tvättade då min mamma fortfarande mina kläder, jag var då 22 :/ Nu är det min sambo som tvättar. Men jag har tagit medicin sen jag var 18-19. Har inte hjälpt på alla områden men nästan alla :)

Svar på tråden Min mamma vägrat att acceptera att jag har ADHD.